/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Blyfri benzin
Fra : Ivan Bartholin Niels~


Dato : 31-07-03 17:57

Hej

Nu har min lokale Q8 tank valgt at droppe standeren med blyholdig benzin til
fordel for noget af det her nymodens vidunder- mirakel- formel super benzin.
Men hvad for benzin bør jeg egentlig hælde på min gode gamle Honda CB500Four
fra 1976. Kan den klare blyfri???? Eller er der noget med at det der bly er
med til at smøre ventilstammerne. Jeg mindes nemlig at da jeg i vinter
skiftede et par ventiler kørte een af dem meget trægt i ventilstyret. Og det
kunne jo være at den forrige ejer har kørt blyfri. Jeg kan ikke finde noget
i Haynes, Clymer eller den originale værkstedshåndbog.

PS! Hvis jeg skal køre på blyholdig benzin - er der så nogen der kender et
sted i nærheden af Næstved, hvor det kan købes?


--
Med venlig hilsen

Ivan Bartholin Nielsen
Nygårdsvej 8, 4700 Næstved
www.kloge.dk
Honda CB500F 1975



 
 
Brian (01-08-2003)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 01-08-03 19:20

> Nu har min lokale Q8 tank valgt at droppe standeren med blyholdig benzin
til
> fordel for noget af det her nymodens vidunder- mirakel- formel super
benzin.
> Men hvad for benzin bør jeg egentlig hælde på min gode gamle Honda
CB500Four
> fra 1976. Kan den klare blyfri???? Eller er der noget med at det der bly
er
> med til at smøre ventilstammerne. Jeg mindes nemlig at da jeg i vinter
> skiftede et par ventiler kørte een af dem meget trægt i ventilstyret. Og
det
> kunne jo være at den forrige ejer har kørt blyfri. Jeg kan ikke finde
noget
> i Haynes, Clymer eller den originale værkstedshåndbog.
>
> PS! Hvis jeg skal køre på blyholdig benzin - er der så nogen der kender et
> sted i nærheden af Næstved, hvor det kan købes?
>
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Ivan Bartholin Nielsen
> Nygårdsvej 8, 4700 Næstved
> www.kloge.dk
> Honda CB500F 1975

Damn... nå det er alligevel for sent nu: Jeg har nemlig kørt på 95 blyfri
både denne sommer og sidste med.
(Deler reservetank med Bil og græsslåmaskine;) )

Brian og Honda-Pigen.
(Som virker glad nok for 95 uden bly)



Ivan Bartholin Niels~ (01-08-2003)
Kommentar
Fra : Ivan Bartholin Niels~


Dato : 01-08-03 22:03


>
> Damn... nå det er alligevel for sent nu: Jeg har nemlig kørt på 95 blyfri
> både denne sommer og sidste med.
> (Deler reservetank med Bil og græsslåmaskine;) )
>
> Brian og Honda-Pigen.
> (Som virker glad nok for 95 uden bly)
>
>
Hej Brian (og Honda-Pige)

Jamen i har da også - så vidt jeg husker - brugt en del tid i garagen sammen
omkring Honda-Pigens topstykke her i den første halvdel af året. Har i ikke?

Kan det være fordi at du har kørt blyfri ?



--
Med venlig hilsen

Ivan Bartholin Nielsen
Nygårdsvej 8, 4700 Næstved
www.kloge.dk
Honda CB500F 1975



Armand (02-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-08-03 16:45


Ivan Bartholin Nielsen <ivan@kloge.dk> skrev i en
news:3f2ad62c$0$19385$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
>
> >
> > Damn... nå det er alligevel for sent nu: Jeg har nemlig kørt på 95
blyfri
> > både denne sommer og sidste med.
> > (Deler reservetank med Bil og græsslåmaskine;) )
>
> Jamen i har da også - så vidt jeg husker - brugt en del tid i garagen
sammen
> omkring Honda-Pigens topstykke her i den første halvdel af året. Har i
ikke?
> Kan det være fordi at du har kørt blyfri ?

Den eneste indvirkning bly/ -fri har på "topstykket" er omkring
ventilsæderne: Om de bliver slået flade/brede og derved en dag ikke længere
kan slutte tæt (større areal til samme fjedertryk = mindre anlægstryk pr.
mm²!)

--
Armand.



N/A (01-08-2003)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 01-08-03 22:09



Brian (01-08-2003)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 01-08-03 22:09

> Hej Brian (og Honda-Pige)
>
> Jamen i har da også - så vidt jeg husker - brugt en del tid i garagen
sammen
> omkring Honda-Pigens topstykke her i den første halvdel af året. Har i
ikke?
>
> Kan det være fordi at du har kørt blyfri ?

Faktisk var jeg ved at skrive noget lignede selv *G*G*
Men jeg tror ikke det er grundet blyfri benzin at jeg er kommet til at
smadre et hul til Udstødningsbolten, at den har haft en meget slidt vippearm
eller 2. (Kan faktisk godt være, men så er det sjovt det kun var nogle få og
ikke alle). Ej heller er det benzinens skyld at forbremse valgte at hænge
mere en mine kones bryster. (DET skrev jeg ikke!!!)

Men jeg skal være ærlig og indrømme at jeg ikke har nogen ide om effekten af
blyfri på Honda-Pigen. Men... hun kører godt. Og sidst jeg kiggede så både
Stempler, Ringe og Ventiler fine ud. (Og det er ikke så længe siden endda).

Brian og Honda-Pigen.
(Som var godt nede i et sving i dag :) )



Steen Gruby (01-08-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 01-08-03 22:40

On Fri, 1 Aug 2003 23:08:57 +0200, "Brian" <Brian@haarh.net> wrote:

Hej.

>> Kan det være fordi at du har kørt blyfri ?
>
Jeg har også en MC der kræver blyholdigt brændstof - Heldigvis har vi
det stadig her i byen
På vej hjem fra Ducati Klubbens generalforsamling var jeg inde og
tanke et sted hvor der også var en del rigtige oldtimere af engelsk
oprindelse.
De tankede blyfri, men tilsatte et fluridum der primede benzinen til
at være af samme konsistens som god gammeldaws blyholdig benzin.
Jeg spurgde naturligvis hvad det var og fik en forklaring som jeg for
længst har glemt (Dagen efter Duc klubbens GF er hjernen lidt på
stand-by ).
Så vidt jeg husker er det Castrol der er mester for præperatet.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ivan Bartholin Niels~ (01-08-2003)
Kommentar
Fra : Ivan Bartholin Niels~


Dato : 01-08-03 23:02


"Steen Gruby" <steen.gruby@(at)gruby.dk> skrev i en meddelelse
news:d4nlivgq2d1j49ru2brbaq1irgngg6cscj@4ax.com...
> On Fri, 1 Aug 2003 23:08:57 +0200, "Brian" <Brian@haarh.net> wrote:
>
> Hej.
>
> >> Kan det være fordi at du har kørt blyfri ?
> >
> Jeg har også en MC der kræver blyholdigt brændstof - Heldigvis har vi
> det stadig her i byen
> På vej hjem fra Ducati Klubbens generalforsamling var jeg inde og
> tanke et sted hvor der også var en del rigtige oldtimere af engelsk
> oprindelse.
> De tankede blyfri, men tilsatte et fluridum der primede benzinen til
> at være af samme konsistens som god gammeldaws blyholdig benzin.
> Jeg spurgde naturligvis hvad det var og fik en forklaring som jeg for
> længst har glemt (Dagen efter Duc klubbens GF er hjernen lidt på
> stand-by ).
> Så vidt jeg husker er det Castrol der er mester for præperatet.
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk

Hej

Jeg fandt lige en kopi af manualen på www.honda4fun.com. I afsnittet om
hvorledes man åbner tankdækslet står der at man kan anvende "low-lead"
benzin på min. oktan 91 eller alternativt almindeligt blyholdig benzin. Så
mangler jeg blot at vide om hvorvidt low-lead benzin er det samme som vores
blyfri eller om det er sådan en mellemting med lavt blyindhold


--
Med venlig hilsen

Ivan Bartholin Nielsen
Nygårdsvej 8, 4700 Næstved
www.kloge.dk
Honda CB500F 1975



-V- (01-08-2003)
Kommentar
Fra : -V-


Dato : 01-08-03 23:05

Steen Gruby wrote:
> De tankede blyfri, men tilsatte et fluridum der primede benzinen til
> at være af samme konsistens som god gammeldaws blyholdig benzin.
> Jeg spurgde naturligvis hvad det var og fik en forklaring som jeg for
> længst har glemt (Dagen efter Duc klubbens GF er hjernen lidt på
> stand-by ).
> Så vidt jeg husker er det Castrol der er mester for præperatet.

Når man har kørt i Det Blodrøde Lyn, Ford Knox over alle Ford Knox, Den Røde
Raket (Escort anno 1984), så ved man, at det er ganske almindeligt at tanke
blyfri i Tyskland, for derefter at tilsætte et blyækvivalentprodukt.
Kan købes på enhver velassorteret tankstation syd for grænsen, og sikkert
også en del i Gamle DK.




-V-





Hans Paulin (02-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 02-08-03 08:06

Ivan Bartholin Nielsen wrote:
> Hej
>
> Nu har min lokale Q8 tank valgt at droppe standeren med blyholdig
> benzin til fordel for noget af det her nymodens vidunder- mirakel-
> formel super benzin. Men hvad for benzin bør jeg egentlig hælde på
> min gode gamle Honda CB500Four fra 1976. Kan den klare blyfri????

....18. juni 1993 skrev jeg til FDM for at få at vide, hvad jeg bl.a.
skulle hælde på bl.a. min daværende Honda CB 7½ K(0) fra 1970 (samt min
Briggs&Stratton plæneklipper)...

....en del af svaret lød som følger:

"Vi har fået oplyst, at det generelt er sådan, at Hondaer fra 1978 og
senere kan tåle blyfri benzin. Altså (snip) den blylette 98 oktan."

(...plæneklipperen krævede i følge FDM's oplysninger blyfri 92...)
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Futte & Co. (02-08-2003)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 02-08-03 14:16


"Ivan Bartholin Nielsen" <ivan@kloge.dk> wrote in message
news:3f2a9ca5$0$19357$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Hej
>
> Nu har min lokale Q8 tank valgt at droppe standeren med blyholdig benzin
til
> fordel for noget af det her nymodens vidunder- mirakel- formel super
benzin.
> Men hvad for benzin bør jeg egentlig hælde på min gode gamle Honda
CB500Four
> fra 1976. Kan den klare blyfri???? Eller er der noget med at det der bly
er
> med til at smøre ventilstammerne. Jeg mindes nemlig at da jeg i vinter
> skiftede et par ventiler kørte een af dem meget trægt i ventilstyret. Og
det
> kunne jo være at den forrige ejer har kørt blyfri. Jeg kan ikke finde
noget
> i Haynes, Clymer eller den originale værkstedshåndbog.
>
> PS! Hvis jeg skal køre på blyholdig benzin - er der så nogen der kender et
> sted i nærheden af Næstved, hvor det kan købes?
>
>
Hej Ivan

Det er en skrøne at din honda skal ha' bly bensin. Japanske cykler er bygget
til det amerikanske marked, og fra starten af 70'erne har de kørt blyfri.
Jeg har kørt blyfri på en honda 500f , en honda 550f og en kawa Z1,
uden problemer.
Min nuværende har ikke været åbnet siden 1985. 18 år , kun med
almindelig vedligeholdelse og udskiftning af sliddele. ½ l. olie pr. 4k. km,
er heller ikke noget der er værd at skrive hjem om.
Hvis du alligevel vil booste den blyfri, har shell et tilsætningsmiddel.
Jeg kan ikke huske hvad det hedder, men de har det på hylderne.
DK tankstationer har, på deres hjemmeside, en oversigt over hvor
de fører blybensin.



--
Jørgen , Brøndby,
CB550F , den fine årgang 1975, uden bly
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=70



Ivan Bartholin Niels~ (02-08-2003)
Kommentar
Fra : Ivan Bartholin Niels~


Dato : 02-08-03 16:24


"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> skrev i en meddelelse
news:3f2bb8ac$0$7841$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>
> "Ivan Bartholin Nielsen" <ivan@kloge.dk> wrote in message
> news:3f2a9ca5$0$19357$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> > Hej
> >
> > Nu har min lokale Q8 tank valgt at droppe standeren med blyholdig benzin
> til
> > fordel for noget af det her nymodens vidunder- mirakel- formel super
> benzin.
> > Men hvad for benzin bør jeg egentlig hælde på min gode gamle Honda
> CB500Four
> > fra 1976. Kan den klare blyfri???? Eller er der noget med at det der bly
> er
> > med til at smøre ventilstammerne. Jeg mindes nemlig at da jeg i vinter
> > skiftede et par ventiler kørte een af dem meget trægt i ventilstyret. Og
> det
> > kunne jo være at den forrige ejer har kørt blyfri. Jeg kan ikke finde
> noget
> > i Haynes, Clymer eller den originale værkstedshåndbog.
> >
> > PS! Hvis jeg skal køre på blyholdig benzin - er der så nogen der kender
et
> > sted i nærheden af Næstved, hvor det kan købes?
>

Hej alle...

Takker for de gode svar. Jeg satser på miljøet og vælger at køre blyfri fra
nu. Hvis det så skulle gå galt så jeg i øvrigt at David Silver Spares har et
nyt originalt topstykke til kun £159.-. Mon der også sidder ventiler og styr
i et sådant eller det er helt nøgent.


--
Med venlig hilsen

Ivan Bartholin Nielsen
Nygårdsvej 8, 4700 Næstved
www.kloge.dk
Honda CB500F 1975



Hans Paulin (02-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 02-08-03 17:19

Ivan Bartholin Nielsen wrote:
> Mon der
> også sidder ventiler og styr i et sådant eller det er helt nøgent.

....et skud fra hoften: "nøgent!"
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286




Steen Gruby (02-08-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 02-08-03 21:07

On Sat, 2 Aug 2003 17:24:20 +0200, "Ivan Bartholin Nielsen"
<ivan@kloge.dk> wrote:

Hej Ivan.
>
>Takker for de gode svar. Jeg satser på miljøet og vælger at køre blyfri fra
>nu. Hvis det så skulle gå galt så jeg i øvrigt at David Silver Spares har et
>nyt originalt topstykke til kun £159.-. Mon der også sidder ventiler og styr
>i et sådant eller det er helt nøgent.

Jeg havde faktisk samme spørgsmål da jeg fik min XS500.
Nærmere undersøgelse gav følgende svar.
Alle japanske MC fra midten af 70'erne kan køre blyfri.
Jeg har dog "landmandsblod" (kylling) i årene, så jeg fodrede den med
go' gammeldaws miliøbelastende blyholdig benzin.

Og jeg er enig med Hans angående topstykket = næppe.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408618
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste