Dæktryk.......
Fra : john-pilely

Dato : 30-07-03 05:27

Hejsa !
Jeg har lige fået en Honda CB 450 S.
Jeg synes at den er MEGET urolig når jeg kører hen over noget ujævnt (hvide striber el. lign.).
Jeg fyldte ekstra luft i for - og bagdæk ( ca. 35). Inden da var trykket 32.
Så ser jeg i manualen at der kun skal være 28 i begge dæk og kun ved fuld oppakning skal det
forøges
i bagdækket til 35. Jeg kører normalt incl. mig selv og en smule bagage med ca. 62 kg ekstra vægt !

Er der nogle der ved lidt om dette samt om hvor meget trykket betyder for en rolig kørsel ?

Hilsen fra Sanne

Fra : Jens Arnfast

Dato : 30-07-03 08:04

john-pilely wrote:
> [...]
>
> Er der nogle der ved lidt om dette samt om hvor meget trykket betyder for en rolig kørsel ?

Uhm.. bare en tanke - det kunne nemt være fordi dækkene er slidt (flade,
skæve e.l.).

Min gamle XJ'er lavede samme trick når dækkene var skiftemodne

--
-jens
RSV1000 '99

Fra : J.C.Kløve

Dato : 30-07-03 10:08

I tråden: bg7h9d$5ns$1@sunsite.dk,
Skrev john-pilely :
> Hejsa !
> Jeg har lige fået en Honda CB 450 S.
> Jeg synes at den er MEGET urolig når jeg kører hen over noget
> ujævnt (hvide striber el. lign.). Jeg fyldte ekstra luft i for -
[zax]
Kan det være at du kører med dæk der er bredere end manualen
foreskriver ?(for brede dæk) Det kan også give sig udslag i det du
beskriver.
--
Dun@nt
XJ600 51J - der kan erhverves til en fornuftig pris når sæsonnen er

Fra : Myrhøj

Dato : 30-07-03 10:14

J.C.Kløve wrote:

> I tråden: bg7h9d$5ns$1@sunsite.dk,
> [zax]

mmmmmm, andre kan nok korekse mig, men oplever man ikke altid lidt
"slinger" når man passerer hvide streger, f.eks. ved overhalinger osv...

Myrhøj

Fra : Bjørn S

Dato : 30-07-03 10:31

"Myrhøj" skrev
> mmmmmm, andre kan nok korekse mig, men oplever man ikke altid lidt
> "slinger" når man passerer hvide streger, f.eks. ved overhalinger osv...

Jeg har kun oplevet det med forkert dæktryk eller fladslidte dæk... men jeg
har nu heller ikke den største erfaring.

--
/Bjørn

Fra : Moller

Dato : 30-07-03 11:32

"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en meddelelse

> "Myrhøj" skrev
>
> Jeg har kun oplevet det med forkert dæktryk eller fladslidte dæk... men
jeg
> har nu heller ikke den største erfaring.

Nu køre du også på en Duc , med langt mere moderne afjedring osv.. :) og
derved burde du ikke kunne opleve det uden at det er dæktryk, eller du har
pillet for meget forkert på din afjedrings justerings muligheder :)

VH
Lars Molnit

Fra : Bjørn S

Dato : 30-07-03 13:19

"Moller" skrev
> [...]
> derved burde du ikke kunne opleve det uden at det er dæktryk, eller du har
> pillet for meget forkert på din afjedrings justerings muligheder :)

Den har jeg dog til gode at opleve det på endnu, bortsæt fra at det kan være
avs så glat at bremse hårdt på en svingpil
- men jeg har da forsøgt andre cykler også Da jeg fik min Honda var
bagdækket slidt fladt efter mange mil på tysk motorvej, og den var slem
til at spore. Nyt bagdæk så var den fin, men det kan sagtens fremprovokeres,
f.eks hvis bagdæmperen bliver sat for løst, men den er jo dejlig nem at
justere.

Min Duc har kun indstillingsmuligheter for fjederforspænding til bagdæmper,
resten må man klare ad mekanisk vej (mellemlags-skiver og andet fusk).
Sådan er det jo at købe S fremfor SS, undvære små finesser, ræsten har den
jo

--
/Bjørn

Fra : Bjørn S

Dato : 30-07-03 10:32

"J.C.Kløve" skrev
> Dun@nt
> XJ600 51J - der kan erhverves til en fornuftig pris når sæsonnen er
> slut

- hvad står der så på programmet ? Rendegraver eller MTB ?

--
/Bjørn

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 30-07-03 14:47

J.C.Kløve wrote:

> XJ600 51J - der kan erhverves til en fornuftig pris når sæsonnen er
> slut

Wehey! Står den så på Fazer?

--
Tony
Fazer 1000

Fra : J.C.Kløve

Dato : 30-07-03 23:17

I tråden: bg8i8h$s6n$1@news.cybercity.dk,
Skrev Tony Lorentzen :

> Wehey! Står den så på Fazer?

jep - det kan vel ikke være anderledes

--
Dun@nt
XJ600 51J - der kan erhverves når sæsonnen er slut. . .

Fra : Jes Vestervang

Dato : 31-07-03 18:28

J.C.Kløve wrote:
> I tråden: bg8i8h$s6n$1@news.cybercity.dk,

> jep - det kan vel ikke være anderledes

Korrekt!
600 eller 1000cc?
--
mvh Jes Vestervang

Fra : J.C.Kløve

Dato : 31-07-03 19:00

I tråden: etbWa.42115$Kb2.1829132@news010.worldonline.dk,
Skrev Jes Vestervang :
> J.C.Kløve wrote:
>
> Korrekt!
> 600 eller 1000cc?

0,6 L er jeg bange for, men åbner muligheden sig for 1L såååå

Dog må det retfærdigvis indrømmes at kommer der et godt tilbud på en
SV 0,65 L er den ikke helt udelukket af spillet.....

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-08-03 21:19

"J.C.Kløve" <Dun@nt@mail.tele.dk> writes:

> 0,6 L er jeg bange for, men åbner muligheden sig for 1L såååå

600'eren er nu heller ikke langsom, så du behøver ikke at være
skrækslagen

> Dog må det retfærdigvis indrømmes at kommer der et godt tilbud på en
> SV 0,65 L er den ikke helt udelukket af spillet.....

Huh?!? En SV(ag)650'er?!? Bwadr
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Moller

Dato : 30-07-03 11:30

"john-pilely" <john-pilely@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med ca. 62 kg ekstra vægt !

> Er der nogle der ved lidt om dette samt om hvor meget trykket betyder for

Ja, men det er den forkerte måde at rette det på... det er også din
afjedring som spiller ind her, men nu du siger en gammel CB 450 , så ved jeg
ikke helt hvor meget du kan justere dette.

men du kan læse på følgende link : http://www.pmc.dk/Affjedring.pdf
især omkring bagdæmperen, hva det kan være, og hva en mulig kur kan være.

Ellers kan du starte med at justere så meget af din afjedring ind du kan
efter vejledningen på siden, og så se hvor meget det hjælper :)

VH
Lars molnit

Fra : Lars Hessellund

Dato : 30-07-03 13:32

"john-pilely" <john-pilely@post.tele.dk> wrote in message
> Hejsa !
> Jeg har lige fået en Honda CB 450 S.
> Jeg synes at den er MEGET urolig når jeg kører hen over noget ujævnt
(hvide striber el. lign.).

Nu har jeg ikke den store erfaring, men min GS650E gjorde det samme indtil
jeg opdagede at baghjulet (formentligt efter en opstramning af kæden) var
spændt en anelse skævt. Dvs. det sad lidt over en halv centimeter skævt i
forhold til "ligeud".
Det tog ca. fem minutter og så var mit problem ude af verden.

Mvh.
Lars Hessellund

Fra : Brian

Dato : 30-07-03 14:05

> [...]
> forhold til "ligeud".
> Det tog ca. fem minutter og så var mit problem ude af verden.

Hvordan rettede du det?
Brian

Fra : john-pilely

Dato : 30-07-03 17:39

Hejsa !
Tak for svarene indtil videre !
Jeg har ikke bredere dæk en manualen anbefaler !
Da det blev værre efter et højere tryk, siger det måske sig selv at det har noget
med trykket at gøre.

Selvfølgelig kan man altid mærke ujævnheder - uanset hvad.......

Jeg må nok forsøge at følge vejl. med de 28 anbefalede og mærke om det hjælper noget !
Jeg fiskede nok bare efter nogle mere konkrete erfaringer med enten for lidt el. for meget
og hvad det har af betydning !

Jeg vil gerne høre fra jer derude, hvis i har erfaringer vedr. ovenstående.

Gode råd ved kørsel i sving savnes også, da jeg er nybegynder og føler at jeg er nødt til at
liste mig igennem de meget skarpe sving (Andersinekørsel). Det går bedre og bedre for hver
gang og jeg er klar over at det ikke er mc`en der sætter begrænsningerne, men min egen hjerne.....
Har også læst noget om at man skal kigge så langt man kan ud i svinget og det hjælper da, men det
er nu også mest i de sving, hvor det ikke lader sig gøre at se, hvordan svinget ender (skarpe
sving) !

Hilsen fra SAnne

Fra : Armand

Dato : 30-07-03 23:36

> [...]
lidt el.
> for meget og hvad det har af betydning !

Jamen:
Du fik da også et fif om hvorvidt at bagdækkets nedslidning havde gjort det
fladt/firekantet! :-|
Jo mere firekantet bagdækket er desto voldsommere vil det reagere på
langsgående ujævnheder!!

Fladslidning forstærkes når man kører med overtryk i dækket:
Det rund-opblæste stive dæk har kun kontakt med asfalten over en meget smalt
område, hvorved at dækket nedslides p.g.a. så meget større belastning af
gummiet på dette smalle område. Lavest opgivne oppumpning er altså en
slitagemæssig fordel!
Men fladslidningen opstår også ud fra ens kørestil:
Det er klart at nedslidning af et bagdæk i løbet af en ferieturs
motorvejs-kørsel vil medføre et næsten firkantet bagdæk; men også ens egen
daglige kørestil gør sit til fladslidning: Gældende for de momentsparkende
V2'ere vil evig legen med gassen hvor drejningsmomentet trækker mest,
hurtigt rappe gummi af, og sker dét fortrinsvis under ligeud-kørsel er der
ingen tvivl om hvilket gummi der bliver slidt af. På samme måde vil en
frygtsom kørsel hvor man kun giver gas når modellen er ligeudkørende og
absolut lodret medføre at det fortrinsvis er midt på at gummiet slides

Fordækket kan på modsat vis være slidt spidst(!) p.g.a. for lavt dæktryk
under nedslidningen, og dét medfører akkurat samme nervøse styring over
langsgående ujævnheder. Selv deciderede riller vil et spidst fordæk reagere
på, hvorved man får fornemmelsen af at køre på marmorkugler

Er dækkene først slidt upraktisk ned, er der kun en metode at komme over
sagen på: Nyt gummi, og efterfølgende brug af rette dæktryk!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-07-03 23:45

> Er dækkene først slidt upraktisk ned, er der kun en metode at komme
> over sagen på: Nyt gummi, og efterfølgende brug af rette dæktryk!

På biler kan man få slebet sine dæk til, f.eks. hvis de er slidt skævt, men
det kan måske ikke betale sig på motorcykler?

På mit fordæk er der masser af mønster tilbage, det er bare slidt noget
ujævnt, så det trænger faktisk til at blive skiftet alligevel. Hvis det
kunne slibes ned så der er en frisk rund trædeflade, så er jeg sikker på at
der vil være mange kilometer tilbage i dækket.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : john-pilely

Dato : 31-07-03 05:34

Hejsa !
Tak for svaret. Det gav mening.
Nu har jeg kun haft cyklen i 1 mdr. og har ikke kørt meget på motorvej ud af de ca. 2500 km
jeg har nået at køre !

Jeg vil få nogle med forstand derpå til at kigge på de dæk !

Hilsen fra Sanne

P.s. gode råd vedr. kørsel i sving er stadig velkomne !

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 31-07-03 06:57

> P.s. gode råd vedr. kørsel i sving er stadig velkomne !

Hej Sanne

Kort sagt så kører man i sving således. Brems op før svinget, brems ned til
en hastighed du er helt sikker på du kan gennemføre svinget med. læg gassen
på, så der lige er træk på baghjulet, og gå ind i svinget. Hvis man går ind
i svinget med en smule gas på, så kommer der ro i affjedringen, og cyklen
går mere neutralt igennem svinget. læg roligt mere og mere gas på gennem
svinget. Hvor tidligt og hvor meget gas du lægger på afhænger af din
erfaring og dit mod. At lægge noget vægt på styret er en god ide, da det
giver en bedre føling med svinget og cyklen ligger mere neutralt. Det er
derfor sportscykler har sådan et lavt styr.

Langsomt ind, hurtigt ud er en god regel at huske på som begynder i sving,
da hvis man bliver overrasket over noget i svinget, ikke er gået ind i
svinget med en hastighed der der er ved at sende dig i omkreds om jorden.

Hvis man bremser i svinget retter cyklen sig op og trækker udad. Hvis man
motorbremser i svinget trækker cyklen og så udad. Du har kun en hvis mængde
greb. Den mængde greb du har skal i svinget bruges 100% til at svinge med.
Hvis du begyhnder at bremse midt i svinget bruger du en del af dit "svinge
greb" til at bremse med i stedet. Kan du redde noget du synes er ved at gå
galt ved at bremse under nedlægning midt i et sving, kunne du også have
gennemført ved at lægge cyklen mere ned og svinge skarpere.

Øv dig, øv dig, øv dig. Kør en masse ture i det godt danske vejr. Sør for
din cykel virker. Dårlig affjedring, dårlig lejring og slidte dæk ødelægger
cyklens evner til at køre i sving, s¨kontroller at den er i god stand.

Det er almindelig høflighed her i gruppen at svare under det man citerer og
skære så meget som mulig væk af det oprindelige indlæg, uden at meningen
forsvinder. Grunden til dette er at man ikke behøver at læse hele strengen
for at kunne følge med i en tråd, men at man via et enkelt indlæg kan få en
forståelse for hvad det handler om. Der er mange der stadig har modems, og
derfor er det er fordel at "spare" på pladsen ved at skære unødig tekst væk.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 31-07-03 09:16

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> writes:

> [...]
<sving tips>
> [...]
> cyklens evner til at køre i sving, s¨kontroller at den er i god stand.

Bager giver gode råd. Jeg vil bare tilføje at du skal huske at kigge der
hvor du gerne vil køre hen. Begynder du først at kigge ud i rabatten vil
man have en tendens til at styre derud.

Så kig så langt frem som du nu kan. Nå ja, og så prøv at flytte den ene
balle ud over sædekanten. Altså... venstre balle ud over kanten når du
svinger til venstre.

> Det er almindelig høflighed her i gruppen at svare under det man citerer
> og skære så meget som mulig væk af det oprindelige indlæg, uden at meningen
> forsvinder.

....og holde sin linielængde under 80 karakterer.

--
Mikkel
motortosse.dk | For de føøørst time you traai de

Fra : Armand

Dato : 31-07-03 15:27

Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk> skrev i en

> [...]
>
> Bager giver gode råd. Jeg vil bare tilføje at du skal huske at kigge der
> hvor du gerne vil køre hen. Begynder du først at kigge ud i rabatten vil

Jup!
Der sidder en trold i yderkanten af ethvert sving, og den har øjeblikkelige
hypnotiske evner og kalder. "kom nææærmere, koom nææærmere!" - Kigger man
derud (især under krise!) får man øje på den og ryger lige lukt derud !!!!

Og så er det itte engang løwn

> Så kig så langt frem som du nu kan.

På samme måde som med historien med trolden, så kører man derhen hvor man
kigger, også igennem kurverne!
At focusere umiddelbart foran motorcyklen vil således afstedkomme en urolig
gennemkørsel af kurven
Selvfølgelig skal det nærmer asfalt scannes for grus og deslige, men focus i
almindelighed bør være langt længere fremme som en slags "sigtemiddel"

--
Armand.

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 31-07-03 08:22

"john-pilely" (Sanne) <john-pilely@post.tele.dk> wrote in message

> P.s. gode råd vedr. kørsel i sving er stadig velkomne !

Der findes nu engang masser af blinde sving (dem man ikke kan se igennem fra
starten) derude som man bare ikke /kan/ køre hurtigt igennem hvis man
samtidigt skal kunne bremse / undvige en uforudset forhindring, eller dreje
mere fordi svinget viser sig at være skarpere end man troede.
Hvis man kender svinget i forvejen kan den sidste mulighed udelukkes, og man
kan gå mere ambitiøst til den, men der kan altid være en forhindring. Jeg
_har_ prøvet at køre ind i et blindt (venstre)sving, og se en bil komme imod
mig med alle 4 hjul i min vejbane, fordi han var ved at overhale 2 cyklister
der kørte udenpå hinanden. Jeg er glad for at jeg ikke kørte ret stærkt. Er
det iøvrigt ikke snart majetærskersæson?

Lidt om kontrastyring:
Når din MC er i fart (over 30-40 km/t) styrer den modsat. Prøver du at dreje
styret lidt til venstre, lægger den sig ned til højre, og så er du igang med
et højresving. Alle MC'ere gør sådan, nogle mere udpræget end andre, og alle
førere drejer derfor modsat på styret når MC'en er i fart. Det er bare ikke
alle der selv er bevidste om det. Ved at gøre dig bevidst om processen kan
du lære at bruge den meget bedre.
Start på en _lige_ vej, kør 50-80 km/t, og tryk forsigtigt på styret for at
dreje det mod venstre. Mærk hvordan MC'en lægger sig lidt til højre. Væn dig
til følelsen.
Styringen i et højresving kommer til at forløbe sådan: I svingets begyndelse
trykker du styret mod venstre, kværnen lægger sig ned til højre, og når den
ligger nok ned til at køre igennem svinget, letter du trykket og holder den
der. I udgangen af svinget rejser du den op igen med den modsatte bevægelse:
du drejer styret mod højre.
I et venstresving er det hele modsat: erstat højre med venstre og omvendt.
Belønningen for at mestre konstrastyring er at du kan lægge MCen _meget_
hurtigt ned og rejse den op igen. Det er effektiv styring, men gør det med
rolige tryk.

Lidt om valg af linier:
En bil der fylder hele vejbanen kan kun køre igennem et sving i en bestemt
linie, men på MC kan du vælge at bruge hele din vejbane til din fordel.
Mange førere vælger at skære sving så meget som muligt af, så svinget bliver
så lidt skarpt som muligt. Det er race-teknik, og det er lidt ironisk at se
en sportsmotorcyklist gøre dette efter lang tids søgen efter de mest snoede
landeveje. På landevejen kan du i stedet vælge din linie efter hvad der er
mest sikkert.
De bedste (sikreste) linier for højre- og venstresving er forskellige.

Først og fremmest: Kør aldrig over midterstriben - heller ikke hvis der ikke
er nogen.

Højresving:
Kør ind i svinget helt til venstre i din vejbane - så kan du se længst
muligt ind i svinget til at starte med.
Placeringen i banen igennem svinget er en balance mellem to onder:
Hvis du kører helt til venstre, er du tæt på midterstriben, og kommer nemt
til at køre over den. Du har ikke meget margen over til venstre vejbane.
Modsatkørende biler skærer tit svinget af og kører med 2 hjul i venstre side
af din bane. Til gengæld kan du se længere frem jo længere til venstre du
kører. Find din egen balance.
Jeg plejer at holde mig ret langt til venstre indtil jeg kan se udgangen af
svinget, og så trækker jeg til højre. I nogle sving når jeg helt ud til
rabatten.

Venstresving:
Kør ind i svinget helt til højre i din vejbane - så kan du se længst muligt
ind i svinget til at starte med. Modkørende biler der er kommet for hurtigt
gennem svinget får 2 hul over i venstre side af din vejbane lige der hvor
svinget starter for dig.
Du kan som regel se længere end i højresving, og venstresving er generelt
ikke så skarpe. Når jeg kan se udgangen af svinget (evt. helt fra starten),
trækker jeg til venstre mod midterstriben. Det giver mere margin til grøften
hvis svinget alligevel var skarpere end jeg havde opfattet (eller rettere:
jeg alligevel kom lidt for hurtigt ind i det). Forskellen fra højresving er,
at jeg aldrig trækker helt ind til midterstriben, for så vil min hjelm pga.
MC'ens nedlægning være i venstre vejbane! Hold _hjelmen_ i din egen bane.

Grus & skidt:
Hvis der ligger grus i et sving, er bilernes hjulspor som regel de reneste
steder at køre, og så skal man vælge. I venstresving vælger jeg altid det
højre hjulspor pga. det med hjelmen. I højresving svinger det (grin bare).

At øve sig:
I et blindt, skarpt sving på en smal vej kan du umuligt nå at tænke på alle
de ting, men fortvivl ikke
Øv dig på linierne overalt hvor du kører, og vær kritisk. Tænk tilbage på
hvert sving når du er kommet igennem det: Havde jeg en god linie? Kiggede
jeg så lang frem jeg kunne? Reagerede jeg fornuftigt da den bil kom imod
mig? Hvis du synes du har perfekt check på det om 5000km, så er du ikke
kritisk nok.

God arbejdslyst, det er sjovt !
Flemming Nyboe

Fra : Lars Hessellund

Dato : 31-07-03 10:30

"Flemming Nyboe" <flemREMOVEming.e@get2net.dk> wrote in message

[snip - en masse gode råd]

> God arbejdslyst, det er sjovt !
> Flemming Nyboe

Da jeg læste dit indlæg tænkte jeg flere gange at sådan gør jeg altid, uden
egentligt at have tænkt over det. Da jeg ikke har hørt det formuleret før,
har jeg flere gange overvejet om jeg egentligt gør det rigtigt. Det kan jeg
så se at jeg gør, og vil for fremtiden tænke lidt mere over det.
Tak for den gode beskrivelse....
Mvh.
Lars Hessellund

Fra : Armand

Dato : 31-07-03 15:26

> [...]
af de ca. 2500 km
> jeg har nået at køre !
>
> Jeg vil få nogle med forstand derpå til at kigge på de dæk !

Det er ellers enkelt:
Om bagdækket er slidt helt fladt midtpå, skulle være let at se - normalt er
dækket helt rundt (på tværs)!

Hvis mønsteret i fordækket ser dybere ud på midten end gældende for
mønsteret umiddelbart på begge sider af midten, er det slidt spidst p.g.a.
for lavt tryk!
Ved at stryge over slidfladen med hånden vil man også kunne fornemme det
spidse, ligesom alvorlig spids-splidning vil kunne ses med de blotte øje
hvis man kigger ovenfra og ned forbi "forenden" af dækket !!

På med guldbrillerne og ud og kontrollér!

--
Armand.

Fra : Lars Hessellund

Dato : 30-07-03 21:28

"Brian" <Brian@haarh.net> wrote in message

var

> Hvordan rettede du det?

Man løsner begge bolte i hver side (de store sataner) og skruer enten
ind/eller ud på de skruer der sidder i enden af bag-gaflen (kender ikke den
korrekte betegnelse).
Men det er jo ikke sikkert at det er samme princip ved andre MC´ere.
/Lars

Fra : john-pilely

Dato : 01-08-03 05:38

Hejsa igen !

Tak for jeres ulejlighed med mere el. mindre uddybende svar !

Jeg kan, når jeg læser de gode råd vedr. kørsel i sving, se at jeg ikke er helt forkert på den !
Gør de fleste ting automatisk - idet små, p.g.a manglende rutine. Jeg kan dog mærke at det bliver
bedre for hver gang jeg er ude at køre..........

Så nu vil jeg i dag tage turen til Touring camp (på de "små" veje), da jeg ikke følger så godt med
på motorvejen. En lille fin tur der giver øvelse og som gik fint sidste gang !
Heldigvis er der forståelse for dette i både familie- og vennekredsen !!!!!!!

Det ender sgu nok med at jeg til foråret må have en større og nyere mc (touring), da den gl. Honda
cb 450s
virkelig skal have gas for at bestille noget. Den er sikkert god nok til at opnå erfaring på, men
følge med de
"store" mcèr og erfarne mc`ister, det kan den/jeg ikke !

God weekend fra Sanne