Duftende lavt forårsbunddække?
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 10-08-03 19:42

Jeg er gået i krig med et "krat" af ribs, stikkelsbær og enkelte
solbær. Drøjt arbejde med en rosenssaks for at befri de enkelte buske
fra hinanden.

Så var det jeg kom til at tænke på vinter/forår derude idag i den
stegende hede

Jeg kunne i grunden godt tænke mig et lavt, duftende vinter og/eller
forårsbunddække imellem buskene. Men min fantasi rækker ikke til,
hvilket. Måske findes det slet ikke

Men skulle en af jer have en god ide, vil det glæde mig meget, hvis du
vil dele den med mig. Det er nu så oplivende med lidt liv derude, når
alt er bart og ofte gråbrunt uden sne.

Hjertelig sensommerhilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-08-03 20:50

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kunne i grunden godt tænke mig et lavt, duftende vinter og/eller
> forårsbunddække imellem buskene. Men min fantasi rækker ikke til,
> hvilket. Måske findes det slet ikke

Jo da.
Vintergækker, krokus, scilla, (dværg)-påskeliljer, pinseliljer, tazetter,
tidlige tulipaner, kærmindesøster, kodriver i massevis, anemoner, lave
bregner, etc., etc.
Som så måske skal afløses af skovjordbær?
Og husk den lille kærestebænk, så man kan sidde og nyde herligheden!

Den eneste duftende herlighed jeg ville vælge fra, er liljekonvaller, som
får giftige røde bær, der kunne ligne ribs.

Hilsen Inger

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 13-08-03 21:38

On Sun, 10 Aug 2003 21:50:27 +0200, "Inger Pedersen"
<inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
>Den eneste duftende herlighed jeg ville vælge fra, er liljekonvaller, som
>får giftige røde bær, der kunne ligne ribs.

Det er da godt, at der er andre, der kan tænke, når ens eget hoved
åbenbart er gået i bakgear i sommervarmen Tak for inspiraitonen
Inger, den fik sat mig lidt igang. Og jeg lærte ovenikøbet nyt,
hvilket vel aldrig er at foragte.

Jeg kom for det første på, at jeg egentlig har en del Dorothealiljer,
som nok kunne trænge til at blive fordelt lidt.

Og så fandt jeg mig en "ny" tulipan, som jeg er meget lun på at sætte
i grænsen mellem Kirsebærrene og ribsbuskene: Skovtulipan (tulipa
sylvestris). Erfaringer med denne modtages med kyshånd.

Og så gik det op for mig, at Kodriver (som jeg aldrig har set er
det, som jeg kalder en Primula? Her må jeg have lidt hjælp: skal jeg
investere i frø, løg eller planter - eller hvad gør man? Jeg kunne
også godt bruge en anbefaling af Kodriveren over alle kodrivere fra en
venlig sjæl.

Iøvrigt må jeg på det kraftigste fraråde at begrave hovedet i et
katalog med blomsterløg til efteråret 2003 - det er meget, meget
vanskeligt at vælge fra

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-08-03 06:37

> [...]

> i grænsen mellem Kirsebærrene og ribsbuskene: Skovtulipan (tulipa
> sylvestris). Erfaringer med denne modtages med kyshånd.

Er det den lille gul-hvide?
Så har jeg nogen stykker, som - nå ja - nu er de her jo. De ser ikke ud af
så meget i selskab med alt det, der blomstrer på samme tid. Jeg tror, de vil
gøre sig godt alene og i store mængder under nogle træer i et læbælte eller
lign.
De vokser fint og spreder sig godt. Jeg har dem ved hækken og under nogle
buske.

> Og så gik det op for mig, at Kodriver (som jeg aldrig har set er
> det, som jeg kalder en Primula?

Ja, det er én af primulaerne.

Her må jeg have lidt hjælp: skal jeg
> investere i frø, løg eller planter - eller hvad gør man? J

Jeg ville nok til dit brug købe et par stykker i en planteskole, så du har
nogle med det samme - og så ellers strø nogle frø, så du på en billig måde
får mange.

> Jeg kunne
> også godt bruge en anbefaling af Kodriveren over alle kodrivere fra en
> venlig sjæl.

Det kan jeg ikke lige hjælpe dig med. Jeg har bare købt en lille gul én, der
duftede dejligt, og så delt den.

> Iøvrigt må jeg på det kraftigste fraråde at begrave hovedet i et
> katalog med blomsterløg til efteråret 2003 - det er meget, meget
> vanskeligt at vælge fra

Ja, jeg kender det godt - hvorfor tror du, katalogerne bliver lavet?
Det var dejligt, du havde gavn af mine forslag. God fornøjelse med arbejdet.

Hilsen Inger