finspartling før eller efter afslibning?
Fra : newsfan

Dato : 10-08-03 19:04

Hejsa
Jeg håber der er en der kan hjælpe mig med flg spørgsmål:

Efter en hård omgang tapetafdamper sjov, hvor alt tapet er
fjernet har jeg spartlet diverse store og små huller ud med
polyfilla.

Er det nu jeg skal slibe væggen af med sandpapir,
eller er det efter der er kommet sandspartelmasse på ?

Måler er at sætte væv på væggen.

Tak
newsfan

Fra : Jørgen

Dato : 10-08-03 20:07

Både og, jeg formoder der er en del kanter efter polyfillaen og disse skal
jævnes ud, ellers får du en masse kanter når du spartler og derved en masse
unødigt slibe arbejde

hilsen Jørgen

Fra : newsfan

Dato : 10-08-03 20:19

Jørgen: Jeg hører dig sige ja, der skal slibes før man sandspartler.
.... Men hvad er det bedste at gøre? Spartle først eller bagefter.

Ja, der er en del ujævnheder efter polyfilla, det er ikke store
buler, men der er nogle.

nf

Fra : THS NIEL

Dato : 10-08-03 21:52

> [...]
> ... Men hvad er det bedste at gøre? Spartle først eller bagefter.
>
> Ja, der er en del ujævnheder efter polyfilla, det er ikke store

Du skal slibe både før og efter! Hvis du ikke får polyfilla'en slebet ned,
vil det efterfølgede spartellag blive ujævnt og du skal slibe _meget_ mere.

Thomas

Fra : newsfan

Dato : 10-08-03 22:01

tak

Fra : Jørgen

Dato : 11-08-03 16:21

Prøv at spartle 1 m2 og du er ikke i tvivl.

Hver gang spartlen rammer en lille ubetydelig knop/sandkorn, vil der blive
en stor plamage som skal fjernes senere. Det samme gælder kanter. Så du må
slibe både før og efter
Du kan med fordel spartle 2 gange, først på langs og så lodret. Rækkefølgen
er ligemeget. der skal være tør mellem lagene

Fra : zigge

Dato : 10-08-03 23:07

Hej

Lige et tip.
Jeg har en billig let rystepudser og bruger den til at slibe efter med når
jeg har spartlet vægge... Konstruktiv dovenskab

Og ja, der skal slibes efter hvert spartellag. Desuden er det unødvendigt at
bruge sandspartel medmindre det er meget store lunker du skal af med.

Mvh
//zigge

Fra : newsfan

Dato : 11-08-03 15:20

Ok. Tak skal diu have.
Er der nogen der kender den efterfølgende proces når man skal sætte glasvæv
op?
(efter der er blevet slebet af)

nf

Fra : Jens Juul

Dato : 11-08-03 20:03

>Ok. Tak skal diu have.
..................... jeg plejer ikke at slibe efter den første
grovspartling men bruger derimod en bredspartel til at skrabe kanter mv af.

>Er der nogen der kender den efterfølgende proces når man skal sætte
>glasvæv
>op?
yes - når du er tilfreds med spartlingen/slibningen giver du væggene
vandig forankringsgrunder og herefter opsætter du vævet. Vær opmærksom på
at spartlingen/slibningen skal være 100 % iorden hvis det er glasfilt du
opsætter. Efter væven er tør kan det som regel betale sig at fylde den ud
med enten vævfylder eller kridering. Hvis det er i et vådrum skal du bruge
vådrumslim til at klæbe med og her maler du vævet over med limen (alt
efter producentens anvisninger) efter opsætningen.

Mvh Jens

Fra : newsfan

Dato : 12-08-03 14:58

ok men hvad er 100% iorden ?
Hvad påføres forankringsgrunder med og er det over det hele, man putter
forankringsgrunder?

Fra : Jens Juul

Dato : 12-08-03 19:53

>ok men hvad er 100% iorden ?
100 % iorden er at væggen er helt fri for ujævnheder. Selv helspartler
jeg ALTID når jeg sætter filt op.

>Hvad påføres forankringsgrunder med og er det over det hele, man putter
>forankringsgrunder?
Forankringsgrunder rulles på over hele væggen når det er en rå væg - dvs
puds, gasbeton, gips osv uden beklædning, før opsætning af vævet. Dette
for at binde spartelmasse, porøse flader og så for at undgå at væggen
suger for meget. Forankringsgrunderen er tynd som vand så dæk ordentlig af
når du ruller den på.

Mvh Jens

Fra : newsfan

Dato : 12-08-03 23:22

Tak, ok, selv efter sandspartling er min væg ikke særligt ujævn.
Er vævklæber det samme som forankringsgrunder ?

Fra : Jens Juul

Dato : 13-08-03 09:15

>Tak, ok, selv efter sandspartling er min væg ikke særligt ujævn.
>Er vævklæber det samme som forankringsgrunder ?
.......... nej. Forankringsgrunderen påføres væggen når du er færdig med
at spartle/slibe/støve af, herefter tørre den natten over og så kan du
sætte vævet op med vævklæber.

Mvh Jens

Fra : newsfan

Dato : 13-08-03 13:27

Spørgsmålet er så lige om man påfører vævklæber væv inden man sætter det på,
eller
man påfører vævklæber på væggen og derefter påfører væv?

Fra : Jens Juul

Dato : 13-08-03 13:46

>Spørgsmålet er så lige om man påfører vævklæber væv inden man sætter det
>på,
>eller
>man påfører vævklæber på væggen og derefter påfører væv?

Man påfører det væggen i ca 2 banebredder ad gangen.

Mvh Jens

Fra : newsfan

Dato : 13-08-03 15:22

Tak skal du have.

Fra : newsfan

Dato : 14-08-03 17:11

Når glasvæv sidder på, så skal man påføre vævet noget væske inden man kan
male på det, ikke?
Hvilken væske er det egentlig og er der tale om en bestemt slags maling, man
skal bruge på glasvæv?

Tak