kan man selv bore efter vand ?
Fra : crane

Dato : 10-08-03 16:22

Er der nogen der har erfaring med selv at lave en boring ?

Har hørt at man kan spule sig ned - men hvordan ?

Kan man evt. lave en forlænger til et pælebor ?

Hvad koster det i givet fald at få en professionel til at bore ?

(Ps.) vi bor i et villakvater - er det lovligt ?

jens

Fra : zigge

Dato : 10-08-03 17:56

"crane" <jh@FJERNDETTEthrane.cc> wrote in message

> (Ps.) vi bor i et villakvater - er det lovligt ?

Svjv. er det lovligt at lave boringen selv, hvis den er udført korrekt. Men
du skal søge om tilladelse til at indvinde vand der hvor du vil have den...
Og betale vandafledningsafgift mm.

Selve boremaskinen kan laves på forskellig måde, den jeg kender involvere at
man laver en "spand" af et stykke jernrør på ca en meters længde med en klap
i bunden der virker som returventil for mudder og jord. Der laves et
boretårn hvor man kan føre et rør lodret ned med spanden inden i og et
hejsesystem der kan svuppe spanden ca en halv meter op og ned. Der hældes
vand ved så rør og spand pumper slammet op når der "svuppes". Med denne
metode kan man bore ned til 50 meters dybde, men man skal passe på at røret
ikke sætter sig fast i hullet og når man først er begyndt at bore skal man
ikke stoppe før man er færdig = vand eller ikke vand
Der er generalt to vandførende lag. Det øvre, der ligger i otte til tolv
meters dybde. Og det nedre der ligger i 35 til 45 meters dybde. Eksistensen
af det øvre lag er svingende men hvis man fortsætter til det nedre er man
ret sikker på at ramme vand. Dog skal du huske at der skal en ret dyr
dykpumpe til for at trykke vandet op fra 40 meters dybde.

Mvh
//zigge

Fra : crane

Dato : 10-08-03 20:27

Tak for svaret...

Det lyder lidt besværligt ....

Hvor lang tid tager det at lave sådan et hul ?

hvad koster det at få en prof til at lave hullet ?

Dog skal du huske at der skal en ret dyr
> dykpumpe til for at trykke vandet op fra 40 meters dybde.

Hvad vil det sige ? - kan man bruge et husvandværk der kan suge fra 40 m ?

Jens

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-08-03 20:40

"crane" <jh@FJERNDETTEthrane.cc> skrev i en meddelelse
> Tak for svaret...
>
> Det lyder lidt besværligt ....
>
> Hvor lang tid tager det at lave sådan et hul ?
>
> hvad koster det at få en prof til at lave hullet ?

Ærlig talt, så tror jeg, det mest besværlige vil være at få tilladelse til
at lave boringen
Jeg tror ikke, du skal regne med at komme ret meget længere end til at
skrive ansøgningen.

Hilsen Inger

Fra : Jens Petersen

Dato : 10-08-03 21:09

On Sun, 10 Aug 2003 21:39:57 +0200, "Inger Pedersen"
<inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote:

>Ærlig talt, så tror jeg, det mest besværlige vil være at få tilladelse til
>at lave boringen
>Jeg tror ikke, du skal regne med at komme ret meget længere end til at
>skrive ansøgningen.

Og hvis man skal betale både etablering, indvindingsafgift, drift og
afledningsafgift så er det nok billigere at bruge 'aqua kommunalis'

--
Jens

Since we all move so slow, why is it called rush hour?

Fra : zigge

Dato : 10-08-03 21:24

"crane" <jh@FJERNDETTEthrane.cc> wrote in message
> Tak for svaret...
>
> Det lyder lidt besværligt ....

For at være ærlig så tror jeg godt at du kan regne med at få afslag på en
ansøgning om at bore efter vand på din grund, hvis det med rimelighed kan
lade sig gøre at få vand fra komunalt værk...

> Hvor lang tid tager det at lave sådan et hul ?

Det er ikke sådan lige til at sige, det afhænger naturligvis meget af hvor
langt du skal ned og hvad undergrunden består af...

> hvad koster det at få en prof til at lave hullet ?

Du kan jo spørge, men jeg tror ikke at du får dem til at gøre det uden
tilladelsen

> Dog skal du huske at der skal en ret dyr
>
> Hvad vil det sige ? - kan man bruge et husvandværk der kan suge fra 40 m ?

Data fra et typisk Husvandværk Til huset, haven mm. Pumpe: 800 watt - 230
V. 3200 liter vand i timen. Løftehøjde: 40 mtr. Sugehøjde: 8 mtr. Max.

Altså kan du kun hente vandet fra 8 meters dybde. En dykpumpe til en boring
er en aflang dims der sænkes ned i røret og trykker vandet op nede fra. Jeg
har ingen ide om hvad den koster, men du kan regne med adskellige tusinde
Kr.

Hvis hele projektet handler om at du gerne vil have vand til at vande have
med, så ville jeg spekulere mere i at lave en gammeldags brønd. Det kræver
dog i princippet stadigvæk tilladelse

Mvh
//zigge

Fra : THS NIEL

Dato : 10-08-03 21:56

> (Ps.) vi bor i et villakvater - er det lovligt ?

Nej, har du adgang til offentligt vandværk, så giver kommunen aldrig lov. Og
skulle du bo væk fra offentlig vand, så er driftsudgifterne store (pumper,
rør og ikke mindst betaling for tilsyn og måling af forureningsgrad) at det
kun kan betale sig, hvis
1: Der er meget langt til offentligt vand
2: Du har _mange_ husdyr, der bruger store mængder vand.

/Thomas