installation af vaskemaskine..
Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 10-08-03 12:32

Vi har gennem et stykke tid været i gang med at ordne badeværelse i vores
nye lejlighed. Det er et element-byggeri fra 70'erne og der var inget eget
vandrør til vaskemaskine i badeværelset. Før har vi brugt en adaptor sat til
vandhanen og koblet vaskemaskinen til der, men da det ikke er fuldt lovligt
ville vi gerne få en ordentlig løsning.

Hvad vi har prøvet er at koble en forgrening med stophane på koldtvandsrøret
før røret til blandingsbatteriet, men det lader til at der ikke kommer nok
vand til vaskemaskinen.

Hvordan kan man løse dette problem?

mvh.
Karsten H. Hansen

Fra : THS NIEL

Dato : 10-08-03 22:00

> [...]
koldtvandsrøret
> før røret til blandingsbatteriet, men det lader til at der ikke kommer nok

Du må ikke rode med vandinstallationer selv. Der skal autoriseret VVS til. I
værste tilfælde kan du sende forurenet vand retur i vandnettet, og den
oprensning skal du ikke ønske dig at skulle betale. Din forsikring vil nok
betale i første omgang, men herefter vil de uden tvivl gøre regres....

Få en VVS'er til at fræse et nyt rør ind i væg fra en stophane under
håndvasken (en stophane med to aftapninger, en til håndvask og en til
vaskemaskine). Det tager ½-1 time + materialer. Brug herefter weekenden til
at spartle, tapesere, sætte fliser op og male.

/Thomas

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 12-08-03 13:09

Ja, det mest sikre er nok at kontakte VVS så. Jeg troede nu ikke at det
gjorde så meget når man kun tog vand fra koldtvand-røret, da jeg troede at
faren for forurening kun var til stede ved at det varme vand ville løbe ind
i koldvand-systemet.

Men hvordan virker en sådan forurening, hvordan kan der sendes forurenet
vand ud gennem indløbsslangen fra vaskemaskinen?

mvh.
Karsten

Fra : TomCK

Dato : 11-08-03 06:33

"Karsten Hammer Hansen" <elektrosport@hotmail.com> wrote in message

> Hvad vi har prøvet er at koble en forgrening med stophane på
koldtvandsrøret
> før røret til blandingsbatteriet, men det lader til at der ikke kommer nok
> vand til vaskemaskinen.

Hej,
Formentlig er der løsnet nogle rustskaller og andet skidt i rørene, i
forbindelse med at du har rodet med det. I tilgangsslangen til din
vaskemaskine sidder der sikkert en lille si - enten i den ende af slangen,
der skrues på vandhanen, eller der hvor slangen går ind i maskinen. Check
lige, om denne si ikke er tilstoppet, inden du rekvirerer smeden.

--
-TomCK

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 12-08-03 13:11

"TomCK" <invalid@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> der skrues på vandhanen, eller der hvor slangen går ind i maskinen. Check
> lige, om denne si ikke er tilstoppet, inden du rekvirerer smeden.

Der var nu ikke noget i sien andet end kalk.. men det var der til gengæld
også meget af. :)

Nå, men jeg foretager mig ikke noget mht. videre installation før jeg har
kontaktet VVS, det er nok det sikreste.

tak for hjælpen.
mvh.
K.