Rullerenser fra Ukrudshajen
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-08-03 19:39

Har nogen af jer erfaringer med den såkaldte rullerenser - eller
rullekultivator - fra firmaet Ukrudtshajen, som ses her:
http://www.ukrudtshajen.dk/rullerenser.htm

--
Forbindtligst:
Jørgen Grandt / Mails til mig er minus 'men'

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-08-03 20:14

"Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> skrev i en meddelelse
> Har nogen af jer erfaringer med den såkaldte rullerenser - eller
> rullekultivator - fra firmaet Ukrudtshajen, som ses her:

Jeg har brugt en række-radrenser i årevis, da jeg havde en stor køkkenhave.
Jeg overtog den fra min far, og det var alletiders redskab. Effektivt uden
at dynge de nyspirede gulerødder til med jord - og rimeligt let at skubbe,
selv i lerjord.
Så god, at jeg ikke nænnede at skille mig af med den, da jeg flyttede til
min nuværende lille have - selv om jeg godt vidste, at jeg aldrig ville
komme til at bruge den.
Min radrenser havde renseskær, svarende til fotoet øverst til højre.
Det øvrige tilbehør kan jeg ikke vurdere anvendeligheden af.

Hilsen Inger

Fra : zigge

Dato : 09-08-03 22:29

"Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> wrote in message
> Har nogen af jer erfaringer med den såkaldte rullerenser - eller
> rullekultivator - fra firmaet Ukrudtshajen, som ses her:
> http://www.ukrudtshajen.dk/rullerenser.htm

Radrensere har været brugt i rigtigt rigtigt mange år i danmark. Jeg vil tro
at man var gået væk fra det hvis det ikke virkede

Mvh
//zigge

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 10-08-03 10:04

"zigge" skrev:

> Radrensere har været brugt i rigtigt rigtigt mange år i danmark. Jeg vil tro
> at man var gået væk fra det hvis det ikke virkede

Måske. Eller er grunden til apparatets liden udbredelse i vore dage mangel
på virkning? Det er jo ikke fordi byggemarkederne ligefrem svømmer over
i rullerensere, så populariteten er vel til at overskue ...

Tak for to gode svar som jeg opfatter som anbefalinger omend hverken
Inger eller "zigge" åbenbart kender den konkrete model fra Ukrudtshajen.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-08-03 16:06

On Sun, 10 Aug 2003 11:03:56 +0200, "Jørgen Grandt"

>Måske. Eller er grunden til apparatets liden udbredelse i vore dage mangel
>på virkning? Det er jo ikke fordi byggemarkederne ligefrem svømmer over
>i rullerensere, så populariteten er vel til at overskue ...

Mon ikke det nærmere er pga. prisen for sådan et monstrum sammenlignet
med størrelsen på nutidens haver? Hvem vil ofre 12-1300 kr på en 'dims'
som måske knap nok kan vende i deres køkkenhave når arbejdet kan klares
næsten lige så hurtigt med et hakkejern?

>Tak for to gode svar som jeg opfatter som anbefalinger omend hverken
>Inger eller "zigge" åbenbart kender den konkrete model fra Ukrudtshajen.

Vi har også en gammel hjulhakke, den virker godt bortset fra to ting:
Hjulet sidder løst så den er lidt svær at styre helt lige. Og
hakkejernet/gåsefødderne på den er rustne og ikke spor skarpe mere, så
det kunne nok gå lettere.

Ukrudtshajens model ser meget stabil ud. Jeg ville gerne selv have en,
men nu er jeg lidt mere til maskiner med motor, så det ender nok med en
harve til vores fræser i stedet

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-08-03 19:22

On Sun, 10 Aug 2003 17:05:41 +0200, Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk>
wrote:

> [...]
>Hjulet sidder løst så den er lidt svær at styre helt lige. Og
>hakkejernet/gåsefødderne på den er rustne og ikke spor skarpe mere, så

Nu gik det sådan at jeg fandt den frem igen. Hjulet sidder _ikke_løst,
det var en model vi havde lånt engang hvor det gjorde.

Jeg monterede den med de to skuffejern og tog hjulhakken ud på en
prøvetur. Den fungerer fint, men ikke i større ukrudt som det jeg
prøvede den i. Det var lidt græstottet, fuglegræs og noget andet på
10-15 cm eller mere. Det sætter sig i kniven og maskinen bliver alt for
hård at skubbe med. Men hvis man sørger for at komme ud inden ukrudtet
er mere end et par cm højt, så vil det gå fint, uden tvivl. Og en række
er lynhurtig at køre igennem, som om man skal ud en gang om ugen gør
vist ikke det store.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-08-03 20:54

> [...]
> er mere end et par cm højt, så vil det gå fint, uden tvivl. Og en række
> er lynhurtig at køre igennem, som om man skal ud en gang om ugen gør

Nemlig!
Så skal der blot fingerpilles i selve rækken og tyndes ud.
Det går nu også rimeligt op til 5 - 6 cm, men din forsøgshøjde er vist lige
i overkanten.
Jeg får helt abstinenser

Hilsen Inger

Fra : zigge

Dato : 10-08-03 18:06

> Tak for to gode svar som jeg opfatter som anbefalinger omend hverken
> Inger eller "zigge" åbenbart kender den konkrete model fra Ukrudtshajen.

Selv om jeg ikke kender den konkrete model fra Ukrudtshajen, har jeg dog
henslæbt en del sommerdage bag på en radrenser efter en grå Ferguson i
rorene som knægt. Den traktordrevne udgave virker meget fint, man skal
selvfølgelig hakke imellem planterne bagefter men imellem rækkerne virker
den fint.
Det er nu ikke helt rigtigt at man ikke bruger dem mere - radrensere er
faktisk ved at få en renacance idag, hvor der ikke bruges så mange
sprøjtemiddler og i økologiske brug er den uundværlig.
Det eneste der skal siges er at det selvfølgelig letter arbejdet enormt hvis
rækkerne er lige og har den samme afstand.
Jeg har set a man kan få radrenser til at sætte bag efter sin havefræser,
havde jeg en fræser, ville jeg nok se på dette alternativ også... Du ved
konstruktiv dovenskab

Mvh
//zigge

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-08-03 23:48

zigge <laser.snabela@pc.dk> skrev i en

> [...]
> havde jeg en fræser, ville jeg nok se på dette alternativ også... Du ved

Tjah, jeg driver intensiv drift, hvor rækkerne ret hurtigt lukker for brug
af redskaber, udover nallerne. I god og velgødet jord kan man have en meget
lille rækkeafstand. F.eks. ser porrerne ud som en jævn masse af porrer, og
alligevel er der plads til at de bliver til noget. Har iøvrigt sat dem efter
grundlovsdag, det ser ud til at have dæmpet porremøllene, der er kun få %
angreb.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen