Hjælp til Hortensia søges hurtigt
Fra : Tom Frank

Dato : 09-08-03 17:14

Hej,

Jeg har fået en stor krukke med Hortensia i sidste måned og den så virkelig
flot ud.

Nu efter 1½ måneds tid ser den mere og mere kedelig ud. Jeg har regelmæssigt
ca. 2 gange om ugen givet den vand og gødning i løbet af den måned jeg har
haft den men ligemeget hjælper det.

Ifølge planteskolen skulle den blomstre i juli/august så jeg har kun haft
glæde af den den første måned. Så hvad er det jeg har gjort galt ??

Hvad skal jeg gøre efter den har blomstret første gang, for derefter er det
som om den visner. Jeg har prøvet at klippe de afblomstrede klasser af men
det forbliver som klippet desværre.
Jeg vil lige sige at krukken stå i nord så den kun ser solen om morgen og
eftermiddagen. Kan det have noget at gøre med det. Jeg har ellers fået
fortalt den godt kan vokse i halvskygge eller har jeg også misset noget der.

Så hjælp til en hjælpeløs første gangs plantende søges.

mvh Tom Frank

Fra : Karsten Madsen

Dato : 09-08-03 20:45

Tom Frank wrote:
> [...]
> morgen og eftermiddagen. Kan det have noget at gøre med det. Jeg har
> ellers fået fortalt den godt kan vokse i halvskygge eller har jeg

Lang historie:
Vi har nogle gamle hotensiaer, som vi i øvrigt har flyttet. De står ikke i
krukker og har en godt udviklet rodnet. Vi har for første gang også lige
klippet dem ned (helt ned), det virker fine og bladene er godt grønne og
hænger ikke. Hvis de endeligt hænger med bladene så gør 10 ltr vand
underværker. Vi har snakket med naboerne, som fortæller at hotensiaen ikke
nødvendigvis behøver at blomstre det første år efter nedklipning. Måske
lider din hotensia af samme symptom. Vi forventer at vores blomstrer igen
til næste år. Den vi flyttede i fjor havde samme problem, men blomstrer fint
i år.

Kort historie:
Vent et år.

/karsten

Fra : Tom Frank

Dato : 09-08-03 22:00

Hvis det er løsningen, ja så må jeg jo vente et år, men det er lang tid at
vente på et svar. Ellers må jeg forhører mig hos de diverse planteskoler.

Jeg mødte godt nok en som desværre heller ikke kunne svare på spørgsmålene
omkring min nyerhvervelse, men han sagde noget med at man kunne tilsætte
noget i gødningen som gjorde Hortensia'en blå igen. Jeg vil lige sige at dem
jeg fik var meget lyseblå, men er blevet en smule rød på det sidste.

Tom

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-08-03 22:15

On Sat, 9 Aug 2003 22:59:53 +0200, "Tom Frank" <tofran@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>noget i gødningen som gjorde Hortensia'en blå igen. Jeg vil lige sige at dem
>jeg fik var meget lyseblå, men er blevet en smule rød på det sidste.

Farverne på hortensia afhænger til dels af hvilken sort det er, men lige
så meget af hvilken type jord den gror i. I sur jord (med lav pH-værdi)
bliver de blålige, i basisk jord hen i de rødlige toner.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-08-03 21:59

"Tom Frank" <tofran@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ifølge planteskolen skulle den blomstre i juli/august så jeg har kun haft
> glæde af den den første måned. Så hvad er det jeg har gjort galt ??

Jeg tror såmænd bare, det er dine forventninger, der er for store
At en plante blomstrer i juli/august betyder som regel, at den blomstrer på
et eller andet tidspunkt i perioden - alt efter vejr og vind.
Ikke at der er blomstringsgaranti i to måneder.

Hilsen Inger

Fra : Tom Frank

Dato : 10-08-03 10:34

Ja og nej, jeg anklager skam ikke nogen. Men jeg har været rundt omkring og
de fleste holder sig stadigvæk meget godt efter de har blomstret første gang
dvs. de fortsætter med at blomstre. Det skulle jo ikke være en
engangsforstilling.

Jeg hentyder mere til at det ikke er let at være nybegynder i faget.

/Tom

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-08-03 22:18

On Sat, 9 Aug 2003 18:14:22 +0200, "Tom Frank" <tofran@hotmail.com>
wrote:

>Jeg har fået en stor krukke med Hortensia i sidste måned og den så virkelig
>flot ud.
>
>Nu efter 1½ måneds tid ser den mere og mere kedelig ud. Jeg har regelmæssigt

Hvordan kedelig? Er den vissen, hænger dne med bladene eller hvad får
den til at se kedelig ud?

>ca. 2 gange om ugen givet den vand og gødning i løbet af den måned jeg har
>haft den men ligemeget hjælper det.

Pas lidt på med gødning. Det kan godt få den til at sætte masser af
blade i stedet for blomster.

> [...]
>fortalt den godt kan vokse i halvskygge eller har jeg også misset noget der.

De kan godt gro i halvskygge men blomstrer mest hvis de får sol.
Og så er hortensia ret vandkrævende, de hænger med bladene lige så snart
de mangler det. Og hvis de bliver så tørre at de hænger, lidt for tit,
så kommer planten nemt til at se kedelig ud.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 10-08-03 08:53

> Pas lidt på med gødning. Det kan godt få den til at sætte masser af
> blade i stedet for blomster.

Hej
Hvad med noget mere vand, jeg tror det er alt for lidt her i denne tid mede
2 gange om ugen,prøv daglig.
Gunnar

Fra : Tom Frank

Dato : 10-08-03 10:29

Jeg har nu sat det op til hver anden dag de sidste uger, men ligemeget
hjælper det. Vil det være bedre at vande mindre dagligt eller vande mere
hver anden dag ??

Fra : Tom Frank

Dato : 10-08-03 10:26

Bladene har det godt, men de afblomstret skærme er visnede. Skal jeg tage
det som at det kun er en engangsforstilling ??

Jeg har sat vandingen op til hver anden dag, da jeg er bange for at jeg
kunne drukne den. Jeg har været ude for at bladene hang en gang, men det
hjalp med vandingen.

/Tom

Fra : Karsten Madsen

Dato : 10-08-03 13:46

Tom Frank wrote:
> Bladene har det godt, men de afblomstret skærme er visnede. Skal jeg
> tage det som at det kun er en engangsforstilling ??

Ja, glæd dig i stedet til næste år.

/karsten

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-08-03 16:02

On Sun, 10 Aug 2003 11:25:50 +0200, "Tom Frank" <tofran@hotmail.com>
wrote:

>Bladene har det godt, men de afblomstret skærme er visnede. Skal jeg tage
>det som at det kun er en engangsforstilling ??

Der kan godt nå at komme blomster endnu - hvis du er heldig og det er
den rigtige sort du har...

Er det en rigtig havehortensia du har? (En navngivet sort). Eller er det
'bare' en potteplante?

>Jeg har sat vandingen op til hver anden dag, da jeg er bange for at jeg
>kunne drukne den. Jeg har været ude for at bladene hang en gang, men det
>hjalp med vandingen.

Hvis der er ordentligt dræn så er det svært at drukne planterne især i
denne hede. Men udtørring kan modsat få dem til at se triste ud, både i
løv og blomster.

Og kunne jeg så lokke dig til at læse på
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html> ?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 10-08-03 15:44