Bille
Fra : NK

Dato : 09-08-03 00:35

Hej

Jeg har problemer med biller i mit badeværelse. Hver aften, jeg tænder
lyset, kan jeg fange 5-6 stykker af dem. De er ca 15 mm lange.
Billede kan ses på dk.binaer under: Bille.
Er der nogen, som kender dem, hvordan slipper man af med dem, og er det
skadedyr?

Mvh Niels

Fra : NK

Dato : 09-08-03 00:59

Hej

Jeg glemte lige en link til billedet:

Mvh Niels

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-08-03 11:31

"NK" <niels.kj@nospamemail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Jeg glemte lige en link til billedet:

Hej Niels.

Flot billede.
Det er en løbebille.
Det kunne godt være Nebria brevicollis, der er ca.
9-15 mm lang og ganske almindelig.
De må være kommet lidt på afveje, da de normalt
er rovbiller.

Til indedørs brug er der godkendt nogle pyrethroidmidler,
der er ugiftige - også for husets kæledyr.
( f.eks. bio.trinol)

Hvis du skulle have enkelte Sølvkræ vil de gå med i købet -
Sølvkræ ( de hedder ikke sølvfisk) - er dog ganske
harmløse, da de lever af affald.

Per A. Hansen

Fra : NK

Dato : 10-08-03 17:14

> [...]
>
> Hvis du skulle have enkelte Sølvkræ vil de gå med i købet -
> Sølvkræ ( de hedder ikke sølvfisk) - er dog ganske

Tak for svaret....

Nu er der gået sport i det. Jeg har mailet billedet til Statens
Skadedyrslaboratorium. Så får man se deres bud på kræet. Men ellers hælder
jeg også til løbebillen. Vi får se......

Mvh Niels

Fra : NK

Dato : 11-08-03 15:56

.....Statens
> Skadedyrslaboratorium. Så får man se deres bud på kræet. Men ellers hælder
> jeg også til løbebillen. Vi får se......
>
> Mvh Niels

Deres svar var løbebille.

Tak til alle, som er kommet med forslag til løsning af mysteriet.

Mvh Niels

Fra : zigge

Dato : 09-08-03 02:20

"NK" <niels.kj@nospamemail.dk> wrote in message

> Er der nogen, som kender dem, hvordan slipper man af med dem, og er det
> skadedyr?

Jeg har set dem mange gange i naturen, og så vidt jeg ved er de ikke
skadedyr. Du kan jo altid gasse dem med et eller andet passende gift middel,
men du slipper nok først af med dem når du sætter et net op for den åbning
de kommer ind af - vinduet måske?

Mvh
//zigge

Fra : NK

Dato : 09-08-03 08:41

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
middel,
> men du slipper nok først af med dem når du sætter et net op for den åbning

Vinduet er altid lukket, og ventilatoren sidder oppe ved loftet, så det jeg
tror ikke, de kommer den vej ind. De bor sikkert i nogle sprækker ved gulvet
og formerer sig dernede. Og gift er jeg ikke meget for med min kat og mine
hunde. Men hvad lever de mon af, og kan de tænkes at gnave i træværk i
huset? Jeg har kigget i en gammel bog om insekter uden at finde nogen, som
lignede.

Er der nogen bud på, hvad de hedder?

Mvh Niels

Fra : zigge

Dato : 09-08-03 09:32

> Er der nogen bud på, hvad de hedder?

Jeg kikkede lige lidt omkring på google. Den bille jeg tænkte på har sorte
ben og helt sort krop, men denne her har jo nærmest gule ben og meget lange
følehorn.... Jeg tror at du har karkelakker!

Mvh
//zigge

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 09-08-03 09:11

NK wrote:
> [...]
> Billede kan ses på dk.binaer under: Bille.
> Er der nogen, som kender dem, hvordan slipper man af med dem, og er

Kunne det være den her?
http://www.ab-skadedyrsservice.dk/klanner_&_biller.htm

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 09-08-03 09:25

Carsten Finn Rasmussen wrote:

> Kunne det være den her?
> http://www.ab-skadedyrsservice.dk/klanner_&_biller.htm

hmm... der er nok ikke en klanner...
Måske kan du finde hjælp her:
http://www.chrisal.dk/hjælpeside.htm

Fra : NK

Dato : 09-08-03 10:05

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne det være den her?
> http://www.ab-skadedyrsservice.dk/klanner_&_biller.htm

Næh, der er ikke rigtigt noget der ringer. Men nu har jeg sendt billedet til
ovenstående firma - så får vi se, om de kender billerne.

Mvh Niels

Fra : NK

Dato : 09-08-03 10:26

> Næh, der er ikke rigtigt noget der ringer. Men nu har jeg sendt billedet
til
> ovenstående firma - så får vi se, om de kender billerne.
>
> Mvh Niels

Nå, så har jeg fundet billen, en harmløs løbebille.

http://www.dpil.dk/HTML/loebebille2001.htm

Men tak for forslagene. Nu må jeg se at få tætnet revner og sprækker i mit
gamle hullede hus...

Mvh Niels

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 09-08-03 12:27

NK wrote:

> Jeg har problemer med biller i mit badeværelse. Hver aften, jeg tænder
> lyset, kan jeg fange 5-6 stykker af dem. De er ca 15 mm lange.

Du skal have en tusse på badeværelset, så har du ikke noget kryb..

Fra : NK

Dato : 09-08-03 14:15

"Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal have en tusse på badeværelset, så har du ikke noget kryb..

Tusse?

Med al respekt for kreativ/alternativ stavning:

Alt. 1: En tusindkroneseddel vil sikkert blive ædt af mine sølvfisk.

Alt. 2: Jeg tror ikke, jeg har lyst til at høre lyden af min kone, når hun i
mørket splatter en stor, fed tudse ud på badeværelsesgulvet. )

Mvh Niels

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 09-08-03 20:29

NK wrote:

> [...]
>
> Alt. 2: Jeg tror ikke, jeg har lyst til at høre lyden af min kone, når hun i
> mørket splatter en stor, fed tudse ud på badeværelsesgulvet. )

Den er bange for hende og hopper ind i sin kasse.