Endnu et råd omkring skråning
Fra : Gitte Madsen

Dato : 06-08-03 13:13

Jeg så den tidl. tråd om beplantning af en skråning, og vil også søge
jeres råd omkring dette.

Forskellen er, at min skråning ligger midt i haven, og altså ikke i et
skel.

Den er ca. 10 m. lang, og skråner godt 45 grader - der er en højde-
(niveau) forskel på et par meter.

Der er græs på skråningen, og det er et frygteligt arbejde at få slået
plænen, så det skal bare væk! Men hvad kan vi sætte istedet? Vi har
talt om, at lave et stengærde, men det virker som en dyr, og lidt
besværlig løsning, da vi har planer om at sælge huset indenfor det
næste par år. Altså vil den bedste løsning være beplantning af en
eller anden slags. Måske blåpuder - er de gode til at "brede sig"?

Det skal jo helst være noget der vokser en del i bredden, og knapt så
meget i højden.

Alle forslag modtages med kyshånd.

M.v.h.

Gitte Madsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-08-03 16:39

On 6 Aug 2003 05:12:58 -0700, gitte_madsen@hotmail.com (Gitte Madsen)
wrote:

> [...]
>næste par år. Altså vil den bedste løsning være beplantning af en
>eller anden slags. Måske blåpuder - er de gode til at "brede sig"?

Blåpuder breder sig ret godt, men de er alt for lave til at holde ukrudt
effektivt væk. Så jeg er bange for det bliver for besværligt og
irriterende i længden.

>Det skal jo helst være noget der vokser en del i bredden, og knapt så
>meget i højden.

Kranstop, (Stephanandre incisa 'Crispa') er god til at brede sig, bliver
ikke voldsomt høj, 30-50 cm. Dens grene buer mod jorden, og hvor den
rammer slår den igen rod. Derfor er den særdeles velegnet på skråninger
fordi den holder godt på jorden. Den får små hvide blomster som ikke ser
ud af ret meget, men også nogle rigtig flotte høstfarver.

Evt. kan der plantes et par grupper af noget lidt højere, stedsegrønt
ind i det. Så er der også lidt at se på om vinteren.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Gitte Madsen

Dato : 07-08-03 10:11

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote in message news:<ha72jvkuqc1gab7cm0pceequ9jahebmf7e@4ax.com>...

> [...]
>
> Evt. kan der plantes et par grupper af noget lidt højere, stedsegrønt
> ind i det. Så er der også lidt at se på om vinteren.

Hej Mads.

Tak for dit gode råd. Jeg ringede til min lokale planteskole, og
forespurgte om det er een han fører, og de kan skaffes hjem, men han
ville istedet foreslå "cotoneaster coral beauty" - med den
argumentation, at Kranstop ikke er stedsegrøn...? Hvad er din mening
om det?

Som du nok kan høre har jeg absolut INGEN forstand på grønne planter
og anlægning af have, og er meget taknemlig for al hjælp. Vi er
selvfølgelig interesseret i den pæneste/nemmeste løsning, men prisen
spiller også ind, da vi jo snart skal sælge, og har 100 andre
projekter at finansiere i den forbindelse.

Hilsen

Gitte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-08-03 21:11

On 7 Aug 2003 02:11:25 -0700, gitte_madsen@hotmail.com (Gitte Madsen)
wrote:

> [...]
>ville istedet foreslå "cotoneaster coral beauty" - med den
>argumentation, at Kranstop ikke er stedsegrøn...? Hvad er din mening

Smag og behag. Cotoneasteren er også rigtig god, men jeg syntes det er
lidt kedeligt. Der er ikke så meget spil i den, som i kranstoppen hvor
man kan følge årstidernes skiften. At kranstop ikke er stedsegrøn syntes
jeg ikke gør noget. Den er alligevel lidt pyntelig om vinteren.

> [...]
>spiller også ind, da vi jo snart skal sælge, og har 100 andre
>projekter at finansiere i den forbindelse.

Jeg vil nu tro at cotoneaster og kranstop koster ca. det samme. Kranstop
købes nok billigst i bundter til efteråret (barrodsplanter), mens
cotoneastersen sikkert allerede i starten af september kan fåes i potter
til en rimelig penge. Mange planteskoler kører noget tilbud på den
slags.

http://www.gartneriet.dk