newbee? OS - sprog og printer
Fra : Sebastian Thorfinn L~

Dato : 18-12-00 15:53

Hej
jeg overvejer MEGET kraftigt at købe en mac her efter jul. Efter mange
års erfahringer fra UNIX og PC verden tror jeg t en MAC vil være den
rigtige maskine for mit hjem. Men vil sige noget imod det i denne NG.

Men jeg har lige nogle spørgsmål.

*language settings*

Kan jeg skifte "language settings" for MAC OS, dvs. kan jeg opsætte
min MacOS til at snakke engelsk til mig?
Eller omvendt, kan jeg købe en iMac i Luxembourg (6 % moms!! = 19 %
billigere) og overtale den til at tale dansk til mig.
Kræver det måske nogle ekstra software moduler, som evtl. koster?
Er det muligt at forskellige brugere har forskellige sprogopsætninger?

*printer*

Jeg skal alligevel købe en USB hub, da min kommende iMAc skal kunne
snakke sammen med Palm, Midi, , CD-RW og printer
Findes der en lille boks, der gør det muligt at tilslutte en PC
printer, som kun har en LPT indgang til USB porten?
Det bedste vil være en USB hub med 4 USB + COM + LPT?
Findes sådan noget??

hilsen
Thorfinn

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-12-00 18:20

Sebastian Thorfinn Løck <thorfinn.killme@forum.dk> wrote:

> [...]
>
> *language settings*
>
> Kan jeg skifte "language settings" for MAC OS, dvs. kan jeg opsætte
> min MacOS til at snakke engelsk til mig?

Hvorfor ? Måske forstår jeg ikke spørgsmålet.

> Eller omvendt, kan jeg købe en iMac i Luxembourg (6 % moms!! = 19 %
> billigere) og overtale den til at tale dansk til mig.

Hvorfor ? Du kan sagtens købe en iMac i Luxembourg - den er nok sat op
med et fransk MacOS eller måske et internationalt. Jeg vil varmt
anbefale dig at holde dig til et Mac OS 9.04 US samt udelukkende US
programmer. Såfremt du bor i Storkøbenhavn hjælper jeg dig gerne igang.

> Kræver det måske nogle ekstra software moduler, som evtl. koster?

Glem det. Sørg eventuelt for at få den internationale udgave med hjem
fra Luxembourg og kan det ikke lade sig gøre, så tror jeg faktisk en
fransk udgave af AppleWorks sagtens kunne sælges i DK.

> Er det muligt at forskellige brugere har forskellige sprogopsætninger?

Det bliver noget rigtigt rod - du kan dog partitionere din HD med
forskellige OS, men jeg vil ikke anbefale det.

> [...]
> printer, som kun har en LPT indgang til USB porten?
> Det bedste vil være en USB hub med 4 USB + COM + LPT?

Prøv at kontakte MacXpres i Hvidovre - de ved meget om Mac.

--
Ciao Jesper

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-12-00 21:38

> [...]

> års erfahringer fra UNIX og PC verden tror jeg t en MAC vil være den
> rigtige maskine for mit hjem. Men vil sige noget imod det i denne NG.

En meget fint ide, hvis du spørger folk her i gruppen

> [...]
> Kræver det måske nogle ekstra software moduler, som evtl. koster?
> Er det muligt at forskellige brugere har forskellige sprogopsætninger?

Kort sagt: Nej. Mac OS findes i et utal af sprogversioner, men desværre
kun i ét sprog af gangen. Hvis du køber en Mac i Danmark, vil Mac OS
være på dansk og i Luxenbourg vil det være på "deres sprog" (fransk?).
Det skulle dog være muligt at opdrive Mac OS på engelsk herhjemme og det
vil nok koste i omegnen af 900 kr. inkl. moms.

--
René

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-12-00 06:22

Hej Sebastian

"Sebastian Thorfinn Løck" wrote:

> *language settings*
>
> Kan jeg skifte "language settings" for MAC OS, dvs. kan jeg opsætte
> min MacOS til at snakke engelsk til mig?

Hvis du fx. tænker på om Mac OS 9.x kan være fx. både dansk og engelsk på
én gang det, så er svaret, NEJ!

> Eller omvendt, kan jeg købe en iMac i Luxembourg (6 % moms!! = 19 %
> billigere) og overtale den til at tale dansk til mig.

Ja, men ikke med det system, der følger med ved købet i Luxembord. Den
vil være fransk. Det betyder, du så må investere ca. 900kr. for et
dansksproget system. Du skal så installere det danske, men først fjerne
det franske system. Du må aldrig installere oveni et bestående system,
hvis det ikke udtrykkelig er vævnt, at dette er muligt.

> Kræver det måske nogle ekstra software moduler, som evtl. koster?

Alle Mac OS er i 'single language' udgaver, men der findes forskellige
sæt af 'language localizers', som du kan slå til og fra. Alle disse
kræver, at du har en Mac OS 9.0.4US som grundmodul installeret, plus, at
de respektive Apple Language Kits også skal være installeret, og så skal
du yderligere have selve 'localizing tool' sættet. Jeg har set dem til
fx. russisk, ukrainsk, georgisk, tyrkisk, og et par stykker mere. De er
temmelig kostbare. Fx. koster den russiske i omegnen af 200USd. Jeg så
omtalen på en russisk Mac site, men desværre fik jeg ikke bookmarket den,
og nu kan jeg ikke finde den igen.

Der går visse rygter om, at den nye Mac OS 9.1 vil kunne arbejde med
flere forskellige systemer installeret på samme disk uden at disken skal
være partitioneret. Det vil i så fald betyde, at du fx. godt kan have
både en dansk, fransk, engelsk, kinesisk m.fl. systemer installeret på
samme tid, og via et kontrolsystem/kontrolpanel - 'SystemDisk' vil du så
blive istand til at switche mellem de forskellige systemer.

Med det lidt kendskab, jeg har til Mac OS X vil jeg mene, at det dér
måske også vil være muligt, men det må X'erne svare på....-)

> Er det muligt at forskellige brugere har forskellige sprogopsætninger?

Se ovenfor omkring lokalisering. Hvis man så har installeret og aktiveret
'Brugerkreds' adgang, så vil jeg umiddelbart mene, at det kunne være
muligt. Men med et alm. system - Mac OS 9.x så er svaret, NEJ.

> [...]
> printer, som kun har en LPT indgang til USB porten?
> Det bedste vil være en USB hub med 4 USB + COM + LPT?

Der findes både COM->USB og LPT->USB converter til PC'er med USB, - om de
kan bruges på en Mac med USB, véd jeg ikke, men det kunne være en
mulighed.

Jeg tror ikke, der findes en multimodul, der har alle tre muligheder, -
men hvorfor ikke evt. køre printeren over en ethernet-løsning istedet
for? Du vil så også kunne bruge både en PC og en Mac med samme printer, -
og også med IT forbindelse - Hvilken printer drejer det sig om?

Håber det her er lidt af det, du er ude efter.
mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Karl Antz

Dato : 19-12-00 09:51

> Med det lidt kendskab, jeg har til Mac OS X vil jeg mene, at det dér
> måske også vil være muligt, men det må X'erne svare på....-)

I Beta-versionen kan der skiftes frit mellem tysk, engelsk og fransk.Det
fungerer på den måde at oversættelsen ikke mere er bundet så fast til
selve koderingen, men kobler sig på den senere - hvis du forstår hvad
jeg mener Og mon ikke så også andre sprog kan kobles ind når systemet
er færdigt...

hilsen ka'l
--
Karl Antz