Retur varme i brugsvand
Fra : Ukendt

Dato : 05-08-03 19:55

Jeg har cirkulation i mit varme brugsvand og kan se at jeg jeg har en ventil
på returen, dvs der hvor det kolde og det varme vand mødes!!

Er der nogle der ved hvad det er for en slags ventil?

Fra : Jakob Griffel \(slet~

Dato : 05-08-03 22:20

> Er der nogle der ved hvad det er for en slags ventil?

Den lukker vel, når det vand der kommer retur har en vis temperatur. Så er
varmetabet ikke så stort.
Sådan virker det vist osse med en gulvvarme tror jeg. Altså at termostaten
sidder der hvor vandet kommer ud og ikke der hvor det kommer ind (som på en
radiator)

Hilsen Jakob

Fra : Finn

Dato : 06-08-03 19:49

Hej Jens
> [...]
> på returen, dvs der hvor det kolde og det varme vand mødes!!
>
> Er der nogle der ved hvad det er for en slags ventil?

Det er noget uklar hvad du skriver men det kunne tyde på at det er en
kontraventil.
Lad mig lige beskrive situationen.
Vi forestille os at det kolde vand kommer ind i bunden af din tank og det
varme vand komme fra toppen, det er den normale måde at det er sat op på.
På koldt vands tilførslen til din tank har du fx. en stilbar kontraventil så
det varme vand ikke kan komme tilbage i koldt vandledningen. Hvis din
cirkulationsledning har sin tilbageførsel til koldvandsledningen i bunden
mellem den stilbare kontraventil og tanken vil der ske det at når du åbner
for det varme vand vil du begynde at tappe baglæns ud i systemet fra
koldtvands tilførslen og forlæns fra varmtvands siden hvilket bevirker at du
får blandings vand i stedet for at få det fuldt opvarmede vand ud af hanen.
Har du derimod en kontraventil på din cirkulation vil dette ikke opstå.
Cheers Finn