EL-gulvvarme
Fra : Mogens

Dato : 05-08-03 21:30

Hej gruppe
Jeg var i Silvan idag og fik af vide at disse gulvvarme-måtter
(joel/deviheat) ca.150w, til placering under klinkegulve tager ca. 3uger for
bare at blive varme??
Jeg troede man kunne tænde og så kunne mærke varmen i løbet af nogle timer.
Kender nogle til det og kan det anbefales. Jeg skal dog kun bruge det til at
supplere varmen med og samtidig få lidt varme fra gulvet, da det bla. ikke
er muligt med pex gulvvarme mv. Der er ikke isoleret under mit betongulv
hvor jeg planlægger at lægge gulvet.

Ved nogle iøvrigt om man kan sætte halogenspots over et brusebad. Der er
blæser-udluftning men jeg tænkte om spotten måske kunne springe når der kom
damp på dem? På forhånd tak.

Mvh Mogens

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-08-03 19:42

Hejsa,

"Mogens" <mogenhanse@tele2.mail.dk> wrote in

> Jeg var i Silvan idag og fik af vide at disse gulvvarme-måtter
> (joel/deviheat) ca.150w, til placering under klinkegulve tager ca.
> 3uger for bare at blive varme??

Ahh.. 3 uger er nok i overkanten, men det tager da lidt tid.

> Jeg troede man kunne tænde og så kunne mærke varmen i løbet af nogle
> timer. Kender nogle til det og kan det anbefales.

Jeg har gulvvarme som eneste varmekilde i badeværelset (udover en
håndklædetørrer), det er dog udført med PEX vandrør indstøbt i beton - det
tager vel 4-5 timer før det bliver varmet igennem. Men der skal alt betonen
jo varmes op også. Af samme årsag slukker vi ikke for den vinteren igenne og
har altid et dejligt lunt gulv.

Mine forældre har elvarme (kan ikke huske effekten, men det suppleres med
radiator) med termostat indstøbt i beton. Tager cirka samme tid at få varmt
(men er også bare tændt hele tiden i sæsone).

> Jeg skal dog kun
> bruge det til at supplere varmen med og samtidig få lidt varme fra
> gulvet, da det bla. ikke er muligt med pex gulvvarme mv. >

Du får ikke meget supplerende varme fra 150 watt.

> Der er ikke
> isoleret under mit betongulv hvor jeg planlægger at lægge gulvet.

Hvad er der under? Hvis det er på jord, så ryger der jo for en formue varme
direkte i jorden. Vi fik isoleret og støbt nyt gulv - men det var også i
forbindelse med totalrenovering af badeværelset.

> Ved nogle iøvrigt om man kan sætte halogenspots over et brusebad. Der
> er blæser-udluftning men jeg tænkte om spotten måske kunne springe når
> der kom damp på dem?

Det er ikke noget problem. Vi har 2 x 35 watt over vores bruser. Der er så
glas over pæren, hvilket nok er smartest.

** Lars

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 05-08-03 19:43

"Mogens" <mogenhanse@tele2.mail.dk> wrote in message

> Ved nogle iøvrigt om man kan sætte halogenspots over et brusebad. Der er
> blæser-udluftning men jeg tænkte om spotten måske kunne springe når der
kom
> damp på dem? På forhånd tak.

Vores har holdt i tre år med samme pære. 50watt

\MK

Fra : Mogens

Dato : 05-08-03 22:00

Det var hurtigt. Tak for svarene. Jeg undrede mig også noget over de 3 uger
men han blev ved at holde ved det, selvom varmen jo så på den tid nok ville
forsvinde igen hvis den ikke var kraftigere.

Mvh Mogens

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 06-08-03 16:59

> Jeg var i Silvan idag og fik af vide at disse gulvvarme-måtter
> (joel/deviheat) ca.150w, til placering under klinkegulve tager ca. 3uger
for
> bare at blive varme??

Det fortæller jo lidt om butikken :-\

> Jeg troede man kunne tænde og så kunne mærke varmen i løbet af nogle
timer.

Stemmer, det afhænger dog lidt af hvor langt nede i gulvet det
ligger(nedstøbt i beton eller spartlet fast oven på betonpladen). Med din
løsning, hvor jeg vil tro, at det bliver lagt oven på den eksisterende
betonplade og så spartlet fast. Da vil du får varme inden for en time.

> [...]
> er muligt med pex gulvvarme mv. Der er ikke isoleret under mit betongulv

At gulvet ikke er isoleret er lidt ugunstigt for økonomien, men det giver en
skøn komfort.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"