Tomaterne har sorte pletter hvor blomsen v~
Fra : Gunnar Grooss

Dato : 05-08-03 18:08

Hej
er der nogen der ved noget om ovenstående? er det for meget gødning, eller
for lidt, eller er det bare noget man skal affinde sig med.
Gunnar

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 05-08-03 18:24

"Gunnar Grooss" <.g.grooss@oncable.dk> wrote in

> er der nogen der ved noget om ovenstående? er det for meget gødning,
> eller for lidt, eller er det bare noget man skal affinde sig med.

Det er sansynligvis griffelråd, og det kommer svjv af at planterne har
været udtørret eller gødningskoncetrationen har været for høj på et kritisk
tidspunkt under blomstringen. Jeg har oplevet, at det kun har berørt en
enkelt klase på planten. Gemini er i henhold til min erfaring specielt
udsatte, særlig når de står i kapilærkasser, så det bruger jeg aldrig. Jeg
har aldrig oplevet griffelråd i vores foretrukne cherrytomater: Tumbler F1.
Derimod har jeg haft enkelte tilfælde i nogen bøftomater, som jeg ikke
husker sorten på.

--
Venligst Lars
Hovedaftalen for gravhunde:

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 05-08-03 19:22

Lars M. Pedersen wrote:
> [...]
> Derimod har jeg haft enkelte tilfælde i nogen bøftomater, som jeg ikke

Jeg har også haft lignende problem og fik det råd at vande mere og vande
hele planten, dvs. overbuse planten. Det hjalp og i år har der ikke
været noget problem. Jeg har Gemini og Sunrise i mit drivhus.

mvh.
Klaus Eriksen
www.aigis.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-08-03 21:28

On 05 Aug 2003 17:23:48 GMT, "Lars M. Pedersen" <Lars@NOSPAMtyf.dk>
wrote:

>har aldrig oplevet griffelråd i vores foretrukne cherrytomater: Tumbler F1.

Nu er jeg jo cherrytomat-freak, så jeg vil da gerne vide lidt mere om
den Tumbler. Hvorfor er den din foretrukne? Og hvad har du evt.
sammenlignet den med?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 07-08-03 18:02

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote in

> Nu er jeg jo cherrytomat-freak, så jeg vil da gerne vide lidt mere om
> den Tumbler. Hvorfor er den din foretrukne? Og hvad har du evt.
> sammenlignet den med?

Nu kan jeg jo ikke huske de forskellige sorter vi efterhånden har prøvet,
men Tumbleren holder vi meget af pga smagen, som er fyldig, sød og lige med
den syrlige spids, som jeg godt kan lide. Størrelsesmæssigt ligger den i
den store ende af cherrytomatskalaen. Og så er det en såkaldt ampeltomat og
kræver hverken knibning eller opbinding ihvertfald ikke, når man har dem
stående på en eller anden form for piedestal. Vi dyrker KUN i sorte 12
liters spande. Vi bruger håndvanding med kande og Hornumnæring ved hver
vanding: og Tumblerne står altid udendørs, hvor de altid leverer årets
første tomater - også tidligere end Gemini i koldt drivhus. Normalt har vi
6 - 8 Tumblerplanter, og det er rigeligt. Et år havde jeg overdrevet vildt
og havde over 20 Tumblere - foruden alle de andre. Det var måske lidt
rigeligt, men på den anden side, så er der jo ikke noget som tomatsalat...

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-08-03 10:53

"Lars M. Pedersen" <Lars@NOSPAMtyf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
F1.
> Derimod har jeg haft enkelte tilfælde i nogen bøftomater, som jeg ikke

Jeg tror du har ret.
Efter min erfaring er bøftomater langt mere udsatte
en Gemini, der klarer sig fint i mit drivhus - men
bøftomater og planter fra selvsåede frø er meget
angrebne. Bøftomater tør jeg ikke anvende mere.

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-08-03 16:24

> ......Bøftomater tør jeg ikke anvende mere.
>

> --
> Med venlig hilsen
> Per A. Hansen

De smager nu heller ikke meget anderledes end det de bliver vandet med, så
det skal du ikke være ked af.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jan

Dato : 06-08-03 21:13

Jeg har 4 tomatplanter i 2 plantesække.
I midten af hver sæk har jeg anbragt et 50 cm langt stykke nedløbsrør til
vanding (anbefales)
1 plante er cherrytomat - de 3 andre er Tiny Tim.
Så er det lige at den ene tiny Tim har giffelråd!
Alle andre planter er OK, osse agurkerne i den anden ende af drivhuset!
Alle planter har med garanti aldrig været løbet tør for vand!
Min tanke er at det er planterne som er for dårlige - men hvad kan man
forvente for 10 -15 kroner i supermarkedet?

Hilsen
Jan Larsen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-08-03 14:42

Gunnar Grooss wrote:
> Hej
> er der nogen der ved noget om ovenstående? er det for meget gødning,
> eller for lidt, eller er det bare noget man skal affinde sig med.
> Gunnar

Rart at man ikke er alene med problemet.

Jeg har 6 tomatplanter i 2 plantesække placeret i kapilærkasser - og de
trives fint bortset fra at hele den første klase på 2 af planterne fik
disse sorte platter - det starter allerede mens tomaterne er grønne.

Planterne er selv-såede og trives ellers OK - og siden har alle tomater
været fine.

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk