Erfaringer med el-plæneklipper (ikke akku)
Fra : Kurt, DrageCity.dk

Dato : 04-08-03 19:34

Hej gruppe
Jeg står foran at skulle investere i en plæneklipper til min 400 m2
græsplæne. Jeg har egentlig klaret mig fint med en skubbemodel, men pga.
dovenskab/manglende tid bliver plænen slået lidt for sjældent, og det giver
sig udslag i mange høje græsstængler og andet godt, som ganske enkelt bare
lægger sig ned når man drøner henover med en cylinderklipper - og ikke
mindst rejser sig op igen bagefter.

Jeg har derfor besluttet mig for at der skal en rotorplæneklipper til, men
vil egentlig helst undgå benzindrevne modeller pga. bl.a. støj, vedligehold
og pris. Jeg overvejer derfor en elektrisk model med ledning - men duer det?

Er der nogen der har erfaringer - evt. med navngivne mærker?

Mvh. Kurt Jacobsen, http://dragecity.dk

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 04-08-03 21:49

> Er der nogen der har erfaringer - evt. med navngivne mærker?

Jeg lokkede engang min salig fader til at købe en eldrevet Flymo, som jeg
mente passede perfekt til hans behov - han brokkede sig gevaldigt over det
elendige monstrum, som var enormt bøvlet at slå græs med pga. den forbaskede
ledning på en 40 -50 meter, som man skulle holde styr på.
Et par år efter hans død, blev jeg som nybagt husejer ramt af hans søde
hævn, jeg havde jo selvfølgelig arvet den elektriske lavtflyvende
helikopter
Efter et par gange at have forsøgt mig med forskellige klippemønstre, måtte
jeg sande at det var komplet umuligt at klippe græs uden at være i konstant
fare for at komme til at klippe ledningen over. Ligeledes var dens
klippeevne begrænset til at græsset absolut skulle klippes meget hyppigt,
blev det bare een milimeter for langt, kørte maskineriet uhjælpeligt fast i
"junglen".
Efter et par ganges klip med elmonsteret, kørte jeg i AZ og købte en Ginge
Basic til 900,- - og græsklipperiet blev nu overstået på 20 min uden at få
sved på panden - med den elektriske tog det mindst en times tid, når man
inkluderede bøvlet med udlægning og oprulning af ledning.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 04-08-03 21:56

Tilfjøjelse: Den de Ginge Basic er en benzindrevet rotorklipper med
sideudkast.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-08-03 22:16

> [...]
konstant
> fare for at komme til at klippe ledningen over.

Skægt - den har jeg også hørt, men jeg har absolut ingen problemer med
ledningen til min flymo.
Jeg vidste, det var noget lampagneværk og helt til grin, da jeg købte den,
men jeg var hammertræt af, at min håndskubber lagde græsset ned i kanterne,
så... og min plæne er ikke ret stor, og flymoen er billig, nem at løfte og
bruge.
Nu er mine græskanter pæne, men til gengæld er jeg hammertræt af de visne
græsklumper, flymoen efterlader
Og de ligger der, selv om jeg i en periode slog plænen hver 2. dag for at
se, om jeg kunne undgå dem.
En el-klipper er fin for mig - jeg ville have mere bøvl med en
benzindrevet - men flymoen er kun til bittesmå plæner.
Og IKKE til plæner, hvor der bliver smidt grene, sten, legetøj eller hundens
kødben.

Da jeg havde en noget større plæne (med risiko for grene, sten, legetøj og
kødben), var en Stiga rotorklipper sagen: robust, driftsikker - og plænen så
rimelig ud, selv om der også var græsklumper.

Valget el-klipper eller ej må også afhænge af plænens facon: er den
koncentreret græsareal - eller er der fremskudte bede eller "øer" med
blomster og buske, man skal om bag ved (og hvor ledningen nemt kan komme til
at kappe hovedet af begonierne)?
Og jo: en benzindrevet larmer mere end en el-drevet. Men faktisk er en
håndskubber mere irriterende at høre på pga den urytmiske og ukonstante
støj.

Hilsen Inger

Fra : Mari

Dato : 04-08-03 23:13

> [...]
hyppigt,
> blev det bare een milimeter for langt, kørte maskineriet uhjælpeligt

Enig - jeg har haft en Ginge "flymo" - af de kraftige, og alligevel
røg jeg ind i samme problemstilling, som du nævner her.
Men der er endnu et problem - og det er fugt sammen med elektricitet.
Dåååårlig kombination......... som betyder, at græsset skal være helt
tørt
når det klippes. Og hvor mange somre er det dét, i en hel uge i træk.

Jeg var meget ofte ude for, at regn gjorde klipningen komplet umulig
- eller ikke var sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Med det resultat at jeg jævnligt måtte låne naboens benzindrevne,
fordi "flymoen" ikke kunne være med i længden.

/Mari

Fra : zigge

Dato : 04-08-03 21:51

"Kurt, DrageCity.dk" <kurt@dragecity.dk> wrote in message

> Er der nogen der har erfaringer - evt. med navngivne mærker?

Min erfaring er at det er noget møg til de dovne. Erfaringen er baseret på
en Flymo el plæneklipper på en ca 150 m2 stor plæne. Hvis ikke den blev
slået jævnligt og holdt nede kørte klipperen varm i motoren og brændte af...
to omviklede motore senere blev der indkøbt en billig benzinklipper der bare
virkede i mange år efter.
Service på benzinklipperen indskrænkede sig til et nyt tændrør og olieskift,
samt rendsning af luftfilteret hvert forår. Slibning af kniven et par gange
i løbet af sommeren holdt plænen fin og grøn.

Mvh
//zigge

Fra : Jens Juul

Dato : 04-08-03 23:00

Hej
Jeg har en oldgammel Flymo jeg har arvet - og jeg må tilstå at jeg slet
slet ikke forstår de nævnte ledningsproblemer. Nu er min plæne (500 kvm)
og så dejlig firekantet så det er jo nemt. Fidusen er at arbejde sig væk
fra ledningen - så skal du ikke røre den en eneste gang.
Kvaliteten af klipningen er som med de fleste andre klippere - men jeg
sliber også lige kniven med en fil med jævne mellemrum.
Når den engang brænder af køber jeg en magen til.

Mvh Jens

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-08-03 07:18

Hej

Kurt, DrageCity.dk wrote:
> [...]
> og pris. Jeg overvejer derfor en elektrisk model med ledning - men duer det?

Jeg ved godt du går efter el, men jeg vil lige fortælle om min erfaring
med at gå fra benzin til benzin. Jeg har lige skiftet en 15+ år gammel
Ginge rotorklipper med sideudkast ud med en Husqvarna Royal 43 med
opsamler.

Jeg kunne konstatere at:

1) Den nye starter ved første træk, hvorimod dem gamle gerne skulle have
rigtig mange.
2) Den nye støjer langt, langt, langt mindre.
3) Dens opsamlingssystem er så effektivt at den ovenikøbet støvsuger
plænen.
4) Den nye har kraftigere motor
5) Den nye er lettere
6) Den nye har større hjul og dermed lettere at køre
7) Jeg kan snakke med folk omkring mig uden at slukke motoren nu.
8) Den nye har katalysator (god for miljøet)
9) Jeg kan for 250,- hvert (andet) år få lavet service på den nye
10) Skjoldet på den nye er i kraftig plastik, så ingen rust her.
11) Havde jeg vist alt det ovenstående, havde jeg købt ny plæneklipper
langt tidligere

PS: Har ca 800m² plæne - det tager ca 45 minutter.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-08-03 07:31

Hej Kurt,

> [...]

vedligehold
> og pris. Jeg overvejer derfor en elektrisk model med ledning - men duer

Eh... Jeg ville blive møg irriteret på at skulle slæbe sådan en ledning ud,
og ind og rundt på plænen - passe på den ikke bliver kørt over, osv, osv. I
øvrigt larmer elklipperne nu også en del, det er en anden lyd en motorlyd -
mere turbineagtig - men lydløs er den langt fra. Der er nu ikke meget
vedligehold i en benzinklipper, ny olie en gang om året. Til gengæld er
motoren nok også mere solid end en el-motor.

** Lars

Fra : Peter C.

Dato : 05-08-03 08:29

> Er der nogen der har erfaringer - evt. med navngivne mærker?

Mjaee....ikke deciderede erfaringer med el-klippere, men måske kan det
bruges alligevel.

Jeg overvejede ganske kort en el-klipper, men endte med at konkludere at den
simpelthen ikke er stærk nok til mit behov.

Min Husqvarna (Master 50S) benzinklipper yder over 2900 Watt, og det er på
ingen måde for meget hvis græsset er lidt halvlangt og måske også fugtigt.
Den kan såmænd sagtens stadig være ved at "kvæles"........jeg tør ikke tænke
på hvor store problemer en 1000-1400 Watt el-motor ville ha´ .

Derfor.......Benzin-"power" til mig...tak !

MVH Peter C.

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 08-08-03 19:45

"> > Er der nogen der har erfaringer - evt. med navngivne mærker?

> Mjaee....ikke deciderede erfaringer med el-klippere, men måske kan det
> bruges alligevel.
Hej Kurt køb du kun en el dreven.

Ja jeg har en bocsh, virker fuldt tilfredsstillende til en mindre plæne. Det
sludder med at ledningen klippes over stammer sikkert fra nogle der ikke
har prøvet den. jeg har aldrig haft problemer med ledningen, og det er kun
det første træk der skal ses efter den. Der skal selvfølgelig ikke klippes
rundt, men frem og tilbage fra den side ledningen kommer. Altså ingen
problemer.
Der var en der omtalte at der ikke kan klippes i regnvejr, eller ved våd
plæne, men hvem gør det? for så sidder græsset fast alle steder.
Gunnar

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 05-08-03 11:49

> [...]
> til, men vil egentlig helst undgå benzindrevne modeller pga. bl.a.
> støj, vedligehold og pris. Jeg overvejer derfor en elektrisk model

Er du helt sikker på at du vil have en rotor klipper - En vedligeholdt
cylinderklipper er nu engang bedre ...

De fåes endda også elektriske og jeg kender nogen der er meget glade for
deres. Men inden du køber en med motor så undersøg lige en moderne
"håndskubber". Der fåes nogen der roterer cylinderen væsenligt hurtigere
end "de gamle" og de skulle være meget nemmere at skubbe og klippe pænt
med - jeg har dog ikke prøvet det.

Rotor klippere er for de dovne som ( mig der ) der har en ujævn plæne og
som også skal bruge den til at klippe 20cm højt "græs" med.

/A - med 2 gamle klippere. En roter med 3,5hk og en havetraktor med 2
rotere med 12hk

Fra : Kurt, DrageCity.dk

Dato : 05-08-03 14:10

Tak for tilkendegivelserne! Der var jo både for og imod, men sammenholdt med
erfaringer fra omgangskreds andre fora faldt valget ud til fordel for en
el-drevet til en lille tusindkroneseddel - nu skal jeg ud at prøve....

/Kurt

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 05-08-03 14:20

> [...]
> sammenholdt med erfaringer fra omgangskreds andre fora faldt valget
> ud til fordel for en el-drevet til en lille tusindkroneseddel - nu

Rotor eller cylinder ?

/A

Fra : Kurt, DrageCity.dk

Dato : 05-08-03 17:37

Rotor naturligvis - bevæggrunden var jo at komme de hurtigvoksende stængler
til livs, som min cylinder-skubber ikke ku' klare

/Kurt

Fra : Helle Skoett

Dato : 05-08-03 22:41

> [...]
>
> /Kurt
>
> "Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)"

jeg har en klippo el-plæneklipper. Og 1000 kvm have. Masser af bede med
blomster. Og jeg har *ingen* problemer. Vandrer frem og tilbage - væk fra
ledningsudtaget, og er aldrig ved at køre noget over.
Havde tidligere en klippo med elektriske batterier - den holdt desværre
ikke, men klippo i malmø byttede den ud med vores nye vidunder (som altså nu
er fem år gammel)
Jeg kan kun anbefale én af slagsen, og jeg er begejstret over ikke at være
et støjhelvede som mange af mine naboer...

vh helle s

Fra : Kurt, DrageCity.dk

Dato : 06-08-03 17:44

Så er min nye Flymo/Electrolux RE400 med 4 hjul, græsopsamling, 1300W og 40
cm rotordiameter afprøvet - lækkert. Den kører som en drøm, dejlig lydsvag,
men med rigeligt power - klarede sagtens 10cm tæt (og fugtigt) græstæppe.
Maskinen kostede under 1000 kroner hos Harald Nyborg...

Fra : Nicolai Lang

Dato : 08-08-03 13:19

On Mon, 4 Aug 2003 20:33:52 +0200, "Kurt, DrageCity.dk"
<kurt@dragecity.dk> wrote:

>Er der nogen der har erfaringer - evt. med navngivne mærker?

Vi havde en Flymo på vores tidligere frimærkehave (10x10 meter eller
sådan noget) - Godhåbsparken i Albetslund hvis nogen kender deres
størrelser.

Det var en pest, den var alt for tung at manøvrere, så jeg vil ikke
anbefale luftpude princippet.

Så flyttede vi og fik en plæne på vel 6-700 m2.

For 3 år siden købte vi en Klippo - selvkørende benzin, men den gik i
stykker for en måned siden, totalskadet motor (B&S) - derudover har
der vært for mange problemer med den. Så vi valgte at købe en Texas
med en Honda motor, 5,5 HK. Gemalen siger den er go' :) Priserne er
dog også gode. Omkring 4000.

Hvis du insisterer på el (og det kan jeg godt forstå), så vil jeg vare
sige du skal tage en med hjul på Men den store erfaring har vi
ikke med det.

Men hvorfor ikke akku? Til en så lille plæne burde det virke - og du
er fri for ledningen.

--
http://nicolai.hjorth.com