Hvor stort skal vinduet være?
Fra : Mark Schiller

Dato : 04-08-03 12:46

Hej alle,

i vores lille parcel har man udtaget et vindue og afblændet stedet med
træplade - dette kunne vi godt tænke os, at lave om på

Hullet i muren er 130cm (b) x 70cm (h) - hvor stort skal vinduet så være
......... hvor megen luft skal der være rundt om dette?

Er der nogen der har en anelse om, hvad sådan et vindue koster (med
thermoglas)?

/Mark

Fra : THS NIEL

Dato : 04-08-03 16:02

> [...]
>
> Hullet i muren er 130cm (b) x 70cm (h) - hvor stort skal vinduet så være
> ........ hvor megen luft skal der være rundt om dette?

En cm til fuge. Pas på med murmål, når I bestiller. Nogle fabrikanter har
medregnet fugen (det ved trælasten eller vinduesmageren).

> Er der nogen der har en anelse om, hvad sådan et vindue koster (med
> thermoglas)?

Omkring en tusse+ afhængigt om rammen skal være malet, om der skal være
ventiler og hvordan vinduet skal kunne åbnet. Vælger du alu-ramme er prisen
ca. 25% dyrere. Overvej lavenergi-glas. Det koster ikke ret meget mere og
isolerer bedre.
Se evt. på http://www.rationel.dk og få tilsendt deres "Vinduets ABC". Du
kan bruge den, selvom du ikke vælger Rationel - og er god at få forstand af!

/Thomas

Fra : Mark Schiller

Dato : 05-08-03 08:53

Mon, 4 Aug 2003 17:01:34 +0200, berigede "THS NIEL"
<nogen@microsoft.com> dk.fritid.hus-og-have med:

>Se evt. på http://www.rationel.dk og få tilsendt deres "Vinduets ABC". Du
>kan bruge den, selvom du ikke vælger Rationel - og er god at få forstand af!

Super - tusinde tak - det vil jeg gøre ........ der er ikke noget bedre
end, at blive klogere

/Mark