Faskine og sangfangsbrønd.?
Fra : Ukendt

Dato : 03-08-03 09:46

Hejsa.

Hvad er foreskellen på en faskine og en sandfangsbrønd.?

--
....::Hilsen Erik

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 03-08-03 09:55

Erik Hansen wrote:

> Hejsa.
>
> Hvad er foreskellen på en faskine og en sandfangsbrønd.?

nu udtaler jeg mig (igen) om ting jeg ikke har forstand på.

En faskine er et filter, og en sandfangsbrønd en beholder,
hvor strømmens hastighed er så lav at sandet bundfældes.

Fra : Jan Holm

Dato : 03-08-03 10:40

Peter Ole Kvint wrote:
> En faskine er et filter, og en sandfangsbrønd en beholder,

Omvendt !! En faskine er et hul i jorden med sten eller
evt. en bioblok. http://www.expo-net.dk/sw393.asp
Hertil ledes regnvandet hvorfra det så stille kan sive ned.

En sandfangsbrønd er et filter. Vand kan passere gennem
sandet men det kan blade og andet snavs ikke. Dette
monteres som filter mellem tagrende og faskine.

Mvh
Jan Holm

Fra : John Damm Sørensen

Dato : 03-08-03 12:21

Jan Holm wrote:

> Omvendt !! En faskine er et hul i jorden med sten eller
> evt. en bioblok. http://www.expo-net.dk/sw393.asp
> Hertil ledes regnvandet hvorfra det så stille kan sive ned.

Rigtigt

Forkert, en sandfangsbrønd er som Peter Ole Kvint skrev:
"en sandfangsbrønd en beholder, hvor strømmens hastighed er så lav at
sandet bundfældes."
sandfanget bruges f.eks., hvor et dræn tilsluttes offentlig kloak for at
forhindre sandet i at flyde us i kloakken.
Se:
http://huset.bolig.tv2.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//www.google.dk/search%3Fq%3Dcache%3APC22JN7LEHQJ%3Ahuset.bolig.tv2.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/F65F55F1985FB2ACC12568FE005C2C4D%253FOpenDocument+sandfang+site%3Adk+dr%25C3%25A6n%26hl%3Dda%26start%3D3%26ie%3DUTF-8&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMenuItem%28%22Huset%22%2C%20%22ID0%22%29%3Btop.setbanner%28%22/C12568D90040DD6B/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHUSETALT_OM_HUSETUDEMUR_OG_FACADE%26Region%3D%22%29%3B%20

Det anvendes ligeledes i forbindelse med bilvaskehaller, hvor sandfanget
fanger sand og større urenheder før vandet sendes til olieudkilleren.

> Mvh
> Jan Holm

-
John Damm Sørensen

Fra : Jan Holm

Dato : 04-08-03 00:02

John Damm Sørensen wrote:
> [...]
> sandfanget bruges f.eks., hvor et dræn tilsluttes offentlig kloak for
> at forhindre sandet i at flyde us i kloakken.

Så lærte man også noget idag. Findes der ikke også et eller
andet sandfilter agtigt til nedløbsrør ? Evt. info modtages gerne.
Skal snart have lavet nye tagrender og faskine.

Mvh
Jan Holm

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 04-08-03 10:14

Jan Holm wrote:

> Så lærte man også noget idag. Findes der ikke også et eller
> andet sandfilter agtigt til nedløbsrør ? Evt. info modtages gerne.
> Skal snart have lavet nye tagrender og faskine.

Du skal også have en sandfangsbrønd mellem nedløbsrør og faskine. Det
forhindrer at faskinen sander til. Tilsanding vil nedsætte virkningen af
faskinen.

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-08-03 11:22

> Du skal også have en sandfangsbrønd mellem nedløbsrør og faskine. Det
> forhindrer at faskinen sander til. Tilsanding vil nedsætte virkningen
> af faskinen.

Jeg er ikke kommet længere end at kigge specs og se priser... Wavin
(www.wavin.dk ) har f.eks alt man skal bruge. Jeg syntes at deres
regnvandskassetter er lidt dyre i det antal jeg skal bruge - men det var
kun indtil jeg så priserne på deres sandfang - UHA. Med 8 tagnedløb fra
ialt 350m2 grundplan skal der noget materiel til ...

/A

Fra : Keld Nygaard

Dato : 04-08-03 14:18

- men det var
> kun indtil jeg så priserne på deres sandfang - UHA. Med 8 tagnedløb fra
> ialt 350m2 grundplan skal der noget materiel til ...

Du behøves ikke et sandfang pr. tagnedløb. Du kan godt nøjes med at have eet
sandfang før din faskine (Kræver lidt mere fald på rørne mellem nedløb og
sandfang).

/Nygaard

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-08-03 15:08

> Du behøves ikke et sandfang pr. tagnedløb. Du kan godt nøjes med at
> have eet sandfang før din faskine (Kræver lidt mere fald på rørne
> mellem nedløb og sandfang).

Yep - planen var også at samle nogle af nedløbene til et "mindre" antal
faskiner (men nok hele 5 eller 6 pga. afstande) - og så er det nok
alligevel nemmest bare at sætte en per nedløb når jeg kun kan sapre et
par stykker væk. Men med wavin skal jeg have omkring 18-20 kassetter.
Dernæst har jeg lidt problemer med at placere dem så jeg undgår at køre
på dem (F.eks når der skal leveres træpiller eller tømmes trixtank)

Der er pt nogle gamle udtjente faskiner ved 3 af husets nedløb, mens det
4. løber ud på jorden. På udhuset var der ikke tidligere tagrender så
der lader jeg pt. også bare vandet løbe ud på jorden.

Anders Majland
http://www.majland.org/hvolris <-der er et luftfoto

Fra : Martin Christiansen

Dato : 04-08-03 16:19

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Dernæst har jeg lidt problemer med at placere dem så jeg undgår at køre
> på dem (F.eks når der skal leveres træpiller eller tømmes trixtank)

Du kan jo nøjes med at have 1 eller 2 brønde med sandfang som fører til en
eller to faskiner.

Dine nedløb tilslutter du så denne/disse brønde via en tørledning(Ø110 PVC)
i jorden. Der er ikke krav til at en tørledning skal ligge i frostfri, så
disse kan lægges 25 cm under jorden, og derved kan du få rigeligt med fald
hen til sandfangsbrønden.

--
Mvh - Martin

www.martinchristiansen.dk

Fra : Keld Nygaard

Dato : 05-08-03 10:41

> [...]
> disse kan lægges 25 cm under jorden, og derved kan du få rigeligt med fald

Det er rigtigt at tørledninger ikke behøves at ligge i frostfri dybde, men
de skal ligge så dybt at de ikke påvirkes af den trafik der forgår over dem.
Dvs. at hvis der passerer slamsugere og lastbiler over, så er 25 cm. ikke
nok.

Faldet skal svjv. være 2% indtil første sandfang ved 110 mm PVC.

mvh
Nygaard

Fra : Martin Christiansen

Dato : 05-08-03 11:26

"Keld Nygaard" <keld@wapse.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
dem.
> Dvs. at hvis der passerer slamsugere og lastbiler over, så er 25 cm. ikke

Selvfølgeligt ikke...

Ideen var at hvis han brugte tørledninger så kunne han lave faskinerne i
haven og så føre tørledningerne rundt langs huset til nedløbene. Så han ikke
skal have faskiner og ledninger til at krydse gårdspladsen... Og så sparer
han x antal brønde med sandfang.

Prøv at se luftfotoet på Anders's hjemmeside.

> Faldet skal svjv. være 2% indtil første sandfang ved 110 mm PVC.

Rigtigt...

--
Mvh - Martin

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 05-08-03 13:29

"Anders Majland \(Replace DOT with . in address for reply by email\)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in news:bglpn9$501$1@sunsite.dk:

> Men med wavin skal jeg have omkring 18-20 kassetter.
> Dernæst har jeg lidt problemer med at placere dem så jeg undgår at køre
> på dem (F.eks når der skal leveres træpiller eller tømmes trixtank)

Jeg har en brochure på et andet mærke der kan bære 15tons tryk.
Se http://www.expo-net.dk har ingen kommercielle forbindelser til firmaet,
og har endnu ikke handlet med dem....

Jens Borchert Pedersen
Østfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 05-08-03 14:15

> [...]
en
>eller to faskiner.
>Dine nedløb tilslutter du så denne/disse brønde via en tørledning(Ø110

Hvad er det nu faldet skal være ?
> Jeg har en brochure på et andet mærke der kan bære 15tons tryk.
> Se http://www.expo-net.dk har ingen kommercielle forbindelser til
> firmaet, og har endnu ikke handlet med dem....

Jeg kan med lidt god vilje nok få samlet 5 nedløb i 2 brønde hvor
længste tørledning så bliver omkring 23 meter. (4 fra huset og 1 fra
udhuset - og 2 brønde for ikke at skulle have brønde under
gårdspladsen).

Af de resterende 3 kan de 2 samles med maks 15 meter tørledning hvis
den sidste så for sin egen (ellers bliver den godt 25 meter).

Nogen bud på hvad afstanden skal være fra en faskine til det godkendte
nedsivningsanlæg fra trixtanken ?

/A

Fra : Keld Nygaard

Dato : 05-08-03 15:20

Jeg har lige et par tommelfingerregler...
- Tørledninger behøves ikke ligge dybere end at de er beskyttet mod den
trafik der måtte være over. En dybde på 40 cm er tilstrækkelig beskyttelse
mod spadestik og fræsning.
- Ledninger skal have et fald på min 2% inden et sandfang og min 1% efter et
sandfang.
- Efter et sandfang er der ikke længere tale om tørledning, hvorfor
ledningen skal ligge i frostfri dybde (overkanten af røret placeres typisk
75 cm under jordoverfladen for spildevandsledninger).
- Det er ikke nødvendigt at have vandlås på sandfang når der er tale om
regnvand.
- 110 mm PVC rør kan med et fald på 1% afvande et område på 475 m2
- Der må ikke være nogle skarpe vinkler der ikke kan "ses" fra en
rensebrønd. Skal man runde et hushjørne, hvor der ikke er rensebrønde på
begge sider, skal hjørnet etableres med 2 x 45 graders bøjninger med 1 m.
imellem.
- Faskiner skal placeres 2 m fra skel, 5 m fra huse og 25 m. fra
drikkevandsboringer, vandløb og søer.

Ovenstående er frit fra hukommelsen, så det skal derfor ikke tages som
lovtekst

/Nygaard

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 05-08-03 16:05

> Ovenstående er frit fra hukommelsen, så det skal derfor ikke tages som
> lovtekst

Takker alligevel for den detaljerede gennemgan - og da en faskine
alligevel skal godkendes af kommunen skal de jo nok også sige til hvis
de finder fejl i ens tegning

/A

Fra : Leonard

Dato : 05-08-03 14:22

"Anders Majland \(Replace DOT with . in address for reply by email\)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

>Men med wavin skal jeg have omkring 18-20 kassetter.

Kan det betale sig med færdiglavede kassetter?
- en faskine er vel bare et hul i jorden fyldt med mellemstore sten.
--
Leonard
http://www.speedbaadsskolen.dk - Speedbådskørekort, nemt og billigt.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 05-08-03 14:37

> Kan det betale sig med færdiglavede kassetter?
> - en faskine er vel bare et hul i jorden fyldt med mellemstore sten.

Hvis du laver en stenfaskine, har du kun udnyttelse af ca. 1/3 af det hul du
graver - resten går til fyldmateriale. Med regnvandskassetter er udnyttelsen
1/1, hvorfor hullet kan være meget mindre...

/Nygaard

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 04-08-03 10:53

"Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA> wrote in

> [...]
> andet sandfilter agtigt til nedløbsrør ? Evt. info modtages gerne.
> Skal snart have lavet nye tagrender og faskine.

Nu kommer der vel ikke så meget "sand" fra tagrenden men mest blade og
kviste...

Jeg har lige opsat jerntagrender fra Lindap det var nemt.
Men da jeg ikke får reklamekroner for at nævne/rose dem vil jeg nøjes med
at sige at de har flere modeller af filtre både oppe i selve tagrenden, men
også til at sætte i nedløbsrøret så blade automatisk skubbes ud på jorden
og regnvandet fortsætter ned i afløb/faskine.

Faskiner har jeg også et link til, det kan jeg evt. finde på opfordring.
Dem har jeg så ikke handlet med endnu, omend kommunen har påbudt mig at få
lavet det stads.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 04-08-03 12:04

Jens Borchert Pedersen wrote:
> "Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA> wrote in
>
> Nu kommer der vel ikke så meget "sand" fra tagrenden men mest blade og
> kviste...

Sand og sand....
Mine nedløbsbrønde, 3 stk. der afvander 120 m2 tag + 25 m2 carport
producerer en lille trillebørfuld slam hvert andet år. Jeg har riste i
tagrender og nedløbsrør der fjerner det grove. Noget fint materiale
slipper der altså igennem, og jeg tror ikke på at det gør gavn i en
faskine.
Jeg sammenligner ulempen ved at opgrave, rense og genetablere en
faskine, med ulejligheden med at rense en brønd en gang imellem. Jeg
ville ikke spare den lille omkostning.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 04-08-03 12:34

"Jens Borchert Pedersen" <jbp@vip.cybercity.junkdk> skrev i en meddelelse

> Nu kommer der vel ikke så meget "sand" fra tagrenden men mest blade og
> kviste...

Når man laver faskiner i dag skal man altid have et sandfang før denne.

Se her:

http://www.gladsaxe.dk/Files/Filer/dokumenter/by%20og%20miljo/vejledning9.pd

Mvh - Martin

www.martinchristiansen.dk

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 04-08-03 13:01

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> wrote in

> Når man laver faskiner i dag skal man altid have et sandfang før
> [...]

Ha - det var da godt jeg dummede mig ved at spile klog...
Den link skal jeg have kigget på inden jeg selv går i gang.