dækafgrøde
Fra : Pia J

Dato : 02-08-03 17:59

Er der nogen der ved, hvor sent man kan så jordkløver, sneglebælg osv?

Jeg skal have dækket den utæmmede køkkenhave, men vil da gerne redde de
stumper som har klaret sig, fx kartofler og lidt rødbeder.

Spørgsmålet er, om jeg skal fræse de tomme (læs: ukrudtsfyldte) områder op
nu og prøve at jævne de stumper ud og så vente med resten til foråret, eller
kan jeg vente til efter høst (som jeg ikke lige har styr på, hvornår er), og
tage hele stykket på en gang. Det er jo temmelig barsk derude med tørke og
varme lige nu. Vi snakker tung lerjord.

Jordkløver fx skulle kunne overvintre hvis man sår "sent på sommeren" - men
det skal jo heller ikke være så sent, at det ikke kan etablere sig. Jeg har
ikke kunnet finde noget om, hvor lang tid det skal bruge for at spire.

Planen er, at det skal være et blivende bunddække, som man kan slå med
plæneklipperen, men som ikke bliver knæhøjt fordi det regner i 14 dage. Så
kan jeg grave ud til bede stykke for stykke som jeg kan nå det, og vende
kløveren ned som grøngødning.

Lyder det helt tosset?

:Pia

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-08-03 10:20

> [...]
og
> tage hele stykket på en gang. Det er jo temmelig barsk derude med tørke og

Vent bare til efter høst inden du fræser stykket.
Så f.eks. Gul Sennep, den kan nå at blive stor inden vinter -
det er en god grøngødningsplante med kort voksetid.

> [...]
> kan jeg grave ud til bede stykke for stykke som jeg kan nå det, og vende

Så er det nok ikke let at komme udenom et eller andet
medlem af græsfamilien - evt. iblandet blodkløver el. lign.
Til lergord kan alm. rajgræs med sine ret brede blade
sikkert anvendes. Eller vælg et græs med udløbere, hvis
det skal være en mere vedvarende løsning - f.eks. eng rapgræs
og engsvingel.

Per A. Hansen