Hængeask med "bælge-klaser"...
Fra : Svend Emil

Dato : 01-08-03 12:21

Hej Have-folk !

Vi har for 3-4 år siden fået en hænge-ask i vores have.
Men i år er der sket det forunderlige, at træet har fået klaser af en slags
"bælge" fordelt rundt på alle træets grene.

Nu er det så jeg gerne vil vide; hvad er det, og er det en naturlig
forklaring på det
Træet er ellers helt "raskt", selvom bladet på billedet ser medtaget ud, er
det ikke noget der er på flere blade, men vi har tidligere haft lus i træet,
men de er blevet overvundet.

Se billede i news:dk.binaer, under samme sub. eller

Håber på svar.

--
--- Svend Emil (o: ---

Fra : Martin N. Rasmussen

Dato : 01-08-03 14:48

"Svend Emil" <svendemil@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Men i år er der sket det forunderlige, at træet har fået klaser
> af en slags
> "bælge" fordelt rundt på alle træets grene.

Hej Svend Emil,

Asks frugter er nødder, som er omsluttede af først grønne og
senere - ved
modenhed - brunlige, lancetformede (blad-)vinger. Så det, man kan
se på
billedet, er frugter med vinger. Det er i hvert fald mit
bud. ;-D

Mvh.

Martin

Fra : Svend Emil

Dato : 01-08-03 15:50

"Martin N. Rasmussen (slet JGQTF)" <martinnr@JGQTFadslhome.dk> skrev i en
meddelelse news:10597457780.839961583353496@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> se på
> billedet, er frugter med vinger. Det er i hvert fald mit

Ok, mange tak.
Man kan netop pille "vingerne" af, og så er der en tilsvarende "nød" indeni.
Men vi får se om de bliver modne...
Endnu engang tak
--
--- Svend Emil (o: ---

Fra : Tom H. Petersen

Dato : 02-08-03 16:44

"Svend Emil" <svendemil@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
træet,
> men de er blevet overvundet.
>
> Se billede i news:dk.binaer, under samme sub. eller

Ja men det kan jeg vist godt klare.
Dit træ er skyrækker og det er et huntræ
http://www.skoleparken.dk/plante1.htm

Se Lademanns Have-og Planteleksikon Bind 23 side 82
hvis din vej falder forbi et bibliotek

mvh
Tom

Fra : Svend Emil

Dato : 02-08-03 17:16

"Tom H. Petersen" <tom.petersen@nypost.dk> skrev i en meddelelse

> Ja men det kan jeg vist godt klare.
> Dit træ er skyrækker og det er et huntræ
> http://www.skoleparken.dk/plante1.htm
>
> Se Lademanns Have-og Planteleksikon Bind 23 side 82
> hvis din vej falder forbi et bibliotek

Er skyrækker også en hængeask ??
Jeg har også postet et billede, som viser mere af træet...

Fra : Svend Emil

Dato : 02-08-03 17:22

Link der virker: news:3f2be453$0$24676$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
--
--- Svend Emil (o: ---

Fra : Tom H. Petersen

Dato : 03-08-03 17:59

> "Svend Emil" <svendemil@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Ja det har man ud af at gøre sig til professor!!
Jeg har ikke særlig botanisk viden, men min nabo har et træ der i
år har frembragt de samme klaser som på dit billede, da hverken han
eller jeg havde set (bemærket) dem før, satte jeg mig for at undersøge
sagen,
om en skyrækker er indentisk med en hængeask, ved jeg ikke
men de latinske navne tyder ikke på nært slægtskab.

Ailanthus altissima, skyrækker

Fraxinus excelsior "Pendula", hængeask på stamme
Fraxinus diversifolia "Pendula", hængeask

Jeg har prøvet at sammenligne en bælg med frugt, med dit foto og frøets
plasering i bælgen er forskellig,

Så jeg må erkende at jeg har taget fejl---øv. ;-(

mvh
Tom

Fra : Svend Emil

Dato : 03-08-03 18:56

"Tom H. Petersen" <tom.petersen@nypost.dk> skrev i en meddelelse

> Så jeg må erkende at jeg har taget fejl---øv. ;-(
> mvh
> Tom

Ok, men mange tak for hjælpen alligevel...
Håber der er andre der kan lede mig videre på sporet.
--
--- Svend Emil (o: ---

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-08-03 19:47

On Sun, 3 Aug 2003 19:55:42 +0200, "Svend Emil" <svendemil@hotmail.com>
wrote:

>Ok, men mange tak for hjælpen alligevel...
>Håber der er andre der kan lede mig videre på sporet.

På sporet af hvad?

Jeg kiggede på billedet du sendte i binær, men så var det Tom havde
skrevet det var en skyrækker, som jeg ikke rigtig kender, og billedet
var så tilpas utydeligt at jeg ikke 100% sikkert kunne sige det var en
ask. Men det mindede meget om en ask.

Hængeask og skyrækker har ikke noget med hinandne at gøre.

"tingesterne" på din ask er frø, de skal nok blive modne. Men det er
ikke sikkert du får hængeask ud af dem, jeg vil skyde på de godt kan gå
hen og blive almindeligt oprette asketræer hvis du sår dem. (Men det må
du ikke hænge mig op på

http://www.gartneriet.dk

Fra : Svend Emil

Dato : 03-08-03 19:53

> [...]
> ikke sikkert du får hængeask ud af dem, jeg vil skyde på de godt kan gå
> hen og blive almindeligt oprette asketræer hvis du sår dem. (Men det må

Ok, men det er simpelt hen frø, som træet laver hver 3-4 år, for ikke at
uddø ???
Er det det der er den naturlige forklaring ?
--
--- Svend Emil (o: ---

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-03 22:47

"Svend Emil" <svendemil@hotmail.com> wrote in message

<Klip>

> Ok, men det er simpelt hen frø, som træet laver hver 3-4 år, for ikke at
> uddø ???
> Er det det der er den naturlige forklaring ?

Botanikere og biologer har det jo med at bruge betegnelsen "frugt" i flæng -
ikke kun når der tales om fx. bananer og æbler. ;-D Det kan godt forvirre
lidt. Den modne frugt kan fx. være en bælg (hos Ærteblomst-familien), nød
(hos Kurvblomst-familien) eller skulpe (hos Korsblomst-familien). Det er en
længere forklaring, som nok bedste gives i dk.natur.

Jeg kender desværre ikke den eksotiske "skyrækker", men ask plejer nu at
være let genkendelig bl.a. på de sorte skud og de uligefinnede, sammensatte
blade med lancetformede småblade. Artsbestemmelsen kan nok drille - og her
står jeg af. ;-D

Mvh.

Martin

Fra : N/A

Dato : 04-08-03 08:05

Fra : Erik Olsen

Dato : 04-08-03 08:05

Tom H. Petersen wrote:

> Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre at sende billeder til en
> nyhedsgruppe på
> denne måde, men jeg prøver, det er bælg-klaser fra skyrækker

Forket spørgsmål. Du skulle have spurgt om det er acceptabelt, og svaret
er nej. Du kan læse mere herom på
http://www.usenet.dk/netikette/attach.html.

FUT news:dk.admin.netikette

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Tom H. Petersen

Dato : 05-08-03 07:20

Bælg klaser fra Skyrækker kan nu ses på dk.binaer.

mvh
Tom