Sivbrønd - dur det?
Fra : Peter Sørensen

Dato : 31-07-03 22:09

Hej

Jeg overvejer at købe et hus hvor kloaken ledes ud i en sivbrønd, er det
noget der dur? - ejendomsmælgeren sagde at den normalt blev tømt én gang
om året (slamsuger).

Jeg ved at der nogle steder er krav om at man skal have en tre-kammer
tank, hvordan finder jeg ud af om der er, eller kommer sådan et krav i
nærmeste fremtid? er det kommune eller amtet der bestemmer sådan noget?

pft.
--
Peter Sørensen
nwcATeurope.com

..sig not found

Fail, Crash or Explode?

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 01-08-03 09:19

> Jeg overvejer at købe et hus hvor kloaken ledes ud i en sivbrønd, er
> det noget der dur? - ejendomsmælgeren sagde at den normalt blev tømt
> én gang om året (slamsuger).

Det er vist et lovkrav at den tømems regelmæssigt - selvom det måske
ikke er nødvendigt.

> [...]
> tank, hvordan finder jeg ud af om der er, eller kommer sådan et krav i
> nærmeste fremtid? er det kommune eller amtet der bestemmer sådan

Det er kommunen. De skal give tilladelse til et nedsivningsanlæg. Det
har jeg her. Kommunen betingede deres tilladelse at det skulle udføres
af en autoriseret vvs/kloak mester. Jeg har en "trixtank" (er det en
3kammer ?) hvorfra der går et rør til en fordelerbrødn og derfra 3
siveslanger.

/A

Fra : Lars Knudsen

Dato : 01-08-03 10:13

Hej Peter,

"Peter Sørensen" <LookInMySigForAddress@IHate.Spam> wrote in message

> Jeg overvejer at købe et hus hvor kloaken ledes ud i en sivbrønd, er det
> noget der dur? - ejendomsmælgeren sagde at den normalt blev tømt én gang
> om året (slamsuger).

Tjaeh - det vil jeg tro. Vi har en septictank med sivebrønd på, det fungerer
uden problemer. I kommunen hvor vi bor (Sorø) har kommunen en
tanktømingsordning hvor man via ejendomsskatteopkrævningen betaler for en
årlig tømning.

> Jeg ved at der nogle steder er krav om at man skal have en tre-kammer
> tank, hvordan finder jeg ud af om der er, eller kommer sådan et krav i
> nærmeste fremtid?

Spørg kommunen.

** Lars

Fra : HHIST

Dato : 02-08-03 08:05

"Lars Knudsen" <newsgroup@landligt.dk> wrote in message
> Hej Peter,
>
> "Peter Sørensen" <LookInMySigForAddress@IHate.Spam> wrote in message

> Hvis den bliver tømt er det ikke en sivebrønd men en septiktank, hvor der
måske er en sivebrønd på afløbssiden, eller der kan være direkte udledning
til en bæk eller lign. Ingen af de løsninger er lovlige når man skal følge
normerne for kloakering hvor den grundlæggende er DS 432 anden udgave af
1994 den kan sikkert findes på nettet. Den henviser til de øvrige normer som
dækker området.
De fleste kommuner er nu igang med at kortlægge hvilke ejendomme som ikke
har et tidsvarende kloakanlæg, da man efter at have angebet landmændene må
erkende at det nok er huskloakerne i det åbne land som har en stor del af
forureningen af vandløbene. Derfor vil du i løbet af de kommende år vil
blive forlangt fra kommunens side at der bliver etableret et godkendt
nedsivningsanlæg, pris ca. 35000kr. Eller et mini renseanlæg pris ca
100000kr.
Så kan man vende håndfladerne op og sige det har jeg ikke råd til. Så skal
kommunene selv etablere (og vedligeholde)det (og det har de pligt til når de
har forlangt det). konsekvensen er at du så skal betale vandafledningsafgift
som om du var tilsluttet offentlig kloak.
Man kan jo så begynde at regne på om det kan betale sig at lave det selv. I
den kommune vor jeg bor er prisen hvis man har et godkendt kloakanlæg, 0,46
kr. pr.kubikmeter modtaget vand. og hvis man er på offentlig kloak er prisen
27,62 kr. Så forskellen er jo til at få øje på

> [...]
> årlig tømning.

> Der er ikke nogen steder hvor der er krav om 3 kammer tank men den koster
ikke mere end en 2 kammer så derfor bruges en ofte da efekten er noget
større. Lovkravene siger min. 2 kammertank indhold min 2 kubikmeter til en
almindelig husstand med 5 personækvalenter. Den skal tømmes og genfyldes med
rent vand mindst 1 gang årligt. Efter tnken er der mulighed for nedsivning
eller direkte udledning det afgør kommuen så start med at kontakte dem.

mvh kloakmesteren

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-08-03 08:57

Hejsa,

"HHIST" <husoghave@mail.men-ingen-spam.dk> wrote in message

> [...]
> 100000kr.
> Så kan man vende håndfladerne op og sige det har jeg ikke råd til. Så skal

Kan man faktisk det? Skal det dokumenteres at man ikke har råd - og hvad
kræves der så for at man ikke har råd?

> [...]
> har forlangt det). konsekvensen er at du så skal betale
vandafledningsafgift
> som om du var tilsluttet offentlig kloak.

Hmmm... Det betaler vi nu alligevel i Sorø selv om vi ikke er tilsluttet
offentlig kloak. (det benævnes afledningsafgift på ejendomskattebiletten.
Derudover opkræves vi et tanktømningsgebyr for den årlige rensning af
tanken)

Ja mon ikke...

** Lars