Pris på naturgas varme
Fra : Peter Sørensen

Dato : 31-07-03 22:01

Hej,

Jeg overvejer at købet et hus som er opvarmet med naturgas, men den
nuværende ejer bruger knap 21000kr/år for at opvarme 140m2 - er det ikke
liiige vel rigeligt?

Er Naturgas så dyrt? - eller er huset dårligt isoleret? (eller også kan
de nuværende ejere godt lide varme, jeg var der ude for nogle dage
siden, og der var gulvvarme på i entreen)

Er det muligt at nedlægge naturgas og f.eks. sætte et stokerfyr ind -
eller er man tvunget til naturgas når først man har det. (som f.eks. med
fjernevarme nogle steder)

Hvor kan man evt. finde ud af om det er muligt at slippe for
naturgassen?

pft.

--
Peter Sørensen
nwcATeurope.com

..sig not found

Fail, Crash or Explode?

Fra : Ninett Green

Dato : 31-07-03 22:23

| Jeg overvejer at købet et hus som er opvarmet med naturgas, men den
| nuværende ejer bruger knap 21000kr/år for at opvarme 140m2 - er det ikke
| liiige vel rigeligt?

Vi bruger for 24.000 foruden 15 m2 solfangere til at opvarme 540m2 -
naturgas er tæskedyrt!

> [...]
| fjernevarme nogle steder)
| Hvor kan man evt. finde ud af om det er muligt at slippe for

Bed om at få lov at se, hvilke servitutter, der er i huset. Det skal være
anført, hvis det er tvungent

mange hils, Ninett

Fra : Leonard

Dato : 31-07-03 23:23

"Ninett Green" <nospam-ninett@greenshus.dk> wrote:

>Vi bruger for 24.000 foruden 15 m2 solfangere til at opvarme 540m2 -

Det er godt nok et stort hus, og så synes jeg da ikke prisen er så
vild ...

>naturgas er tæskedyrt!

Nah, jeg bruger ca. 16.000 i et gammelt uisoleret gårdhus på 192m2, og
det er vel ca. det samme som med ren olie. Og i forhold til den lokale
fjernvarme, så er det billigt.
--
Leonard
http://www.speedbaadsskolen.dk - Speedbådskørekort, nemt og billigt.

Fra : lars bo

Dato : 31-07-03 23:36

> Nah, jeg bruger ca. 16.000 i et gammelt uisoleret gårdhus på 192m2, og
> det er vel ca. det samme som med ren olie. Og i forhold til den lokale
> [...]

Jeg mener kun det er de første år der er pligt til at aftage gas, men det
står i papirerne fra naturgasselskabet, og dem får du fra sælger eller
selskabet.
Du skal også tage i betragtning hvordan husstanden er sammensat, er der
mange teenager børn? (især piger) så bruges der meget varm vand og det er
det der koster.
Og gulvvarme tændt på denne tid af året er vel ikke helt normalt.
Selv har jeg gas, og med et hus på ca. 100 kvm. bruger jeg ca. 10.000 kr. og
fryser absolut ikke.
hilsen
lars bo

Fra : Lars Knudsen

Dato : 01-08-03 08:06

Hej Peter,

"Peter Sørensen" <LookInMySigForAddress@IHate.Spam> wrote in message

> [...]
> de nuværende ejere godt lide varme, jeg var der ude for nogle dage
> siden, og der var gulvvarme på i entreen)

Det lyder dyrt... Vi har 170m2 - opvarmer så godt nok med olie + brændeovn i
stuen - der betaler vi 12.000 kr om året for olie, og så dagsprisen for 10
rummeter brænde hver 18 måned eller noget i den stil. Vi fryser heller ikke,
men har "altid" tændt op i brændeovnen når vi er hjemme, hvilket når en stor
del af huset - brændeoven er billigt, hyggeligt og meget effktivt.

Vi har konstant varme i badeværelset (Danfoss termostat trin 4) hvor der er
vandvarme i gulvet der altid er tændt i fyringssæsonen, i resten af huset
står termostaterne på cirka 2½, også døgnet rundt. Huset er fra 1860, er
nyisoleret under taget der er fra 1997 samt under de fleste gulve. Men
væggene er der ikke noget i.

** Lars

Fra : Martin Christiansen

Dato : 01-08-03 08:36

"Peter Sørensen" <LookInMySigForAddress@IHate.Spam> skrev i en meddelelse

> Jeg overvejer at købet et hus som er opvarmet med naturgas, men den
> nuværende ejer bruger knap 21000kr/år for at opvarme 140m2 - er det ikke
> liiige vel rigeligt?

Jeg har 155 m2 samt 95 m2 kælder og bruger ca. for 11.000,- kr. gas om året
(2 voksne og ingen børn). Jeg fyrer ikke med andet (heller ikke brændeovn
eller lign.). Huset er isoleret efter nutidens standard år 2000 (160 mm i
gulv, 150 mm i vægge, 200 mm i skrålofter samt lavenergi thermoruder)

> Hvor kan man evt. finde ud af om det er muligt at slippe for
> naturgassen?

I det område jeg byggede i skulle varmemediet være naturgas. Spørg på
kommunen.

--
Mvh - Martin

www.martinchristiansen.dk

Fra : Jesper Hansen

Dato : 01-08-03 08:55

> [...]
> fjernevarme nogle steder)
>
> Hvor kan man evt. finde ud af om det er muligt at slippe for

Altså som jeg fik det at vide en gang - jeg bruger ikke selv naturgas -
kan der være "tilslutningspligt", men kan man også være underlagt en
"aftagelses-pligt" som Lars Bo skriver? Og i så fald hvor meget skal man
så aftage? Det lyder da som værende ret tungt at administrere.

Hvis der kun er "tilslutningspligt" er I jo allerede tilsluttet og så
kan jeg da ikke se hvorfor man ikke skulle kunne sætte en stoker op i
stedet/ved siden af.

Men som sagt check med selskabet.

Jesper.

Fra : Preben Andersen

Dato : 01-08-03 11:37

> [...]
> de nuværende ejere godt lide varme, jeg var der ude for nogle dage
> siden, og der var gulvvarme på i entreen)

Det lyder meget dyrt. Vi fyrer for under kr. 13.000,- om året (i 2002) i et
hus på 270 m2 (2 plan), bygget i 1972. Kedlen er kondenserende og forbruget
har ligget på ca. samme niveau i 20 år. Vi har 21 grader i de rum, vi bruger
hele tiden og lidt mindre i de rum, vi bruger lidt sjældnere. Og så er vi i
øvrigt hele tiden opmærksomme på forbruget og styrer med dag- og
natsænkning.

mvh
Preben