Hosta med nord?
Fra : PiaR

Dato : 31-07-03 19:50

Hej

Jeg er faldet for de smukke Hosta'er og vil gerne vide om de kan tåle at stå
ved en nordvendt mur uden sol.

Hvad er deres foretrukne voksesteder og -vilkår?

mvh
PiaR

Fra : Inger Pedersen

Dato : 31-07-03 20:00

"PiaR" <pia@fjerndetherrobdrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
stå
> ved en nordvendt mur uden sol.
>
> Hvad er deres foretrukne voksesteder og -vilkår?

De tåler lidt af hvert, men trives bedst i skygge.
De er fremragende ved en nordvendt mur.

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-07-03 20:09

On Thu, 31 Jul 2003 20:50:01 +0200, "PiaR" <pia@fjerndetherrobdrup.dk>
wrote:

>Hej
>
>Jeg er faldet for de smukke Hosta'er og vil gerne vide om de kan tåle at stå
>ved en nordvendt mur uden sol.

Det kan de. Især de grønbladede typer tåler dyb skygge. De hvid- og
gulbrogede får tit en pænere farve hvis de har halvskygge.

>Hvad er deres foretrukne voksesteder og -vilkår?

En ikke alt for tør jord.

http://www.gartneriet.dk

Fra : PiaR

Dato : 01-08-03 15:46

Mange tak for svarene.
De var jo lige som jeg håbede

Nu skal der så bare indkøbes og plantes Hosta'er.

mvh PiaR

Fra : Ann Lau

Dato : 01-08-03 22:11

> Mange tak for svarene.
> De var jo lige som jeg håbede
>
> Nu skal der så bare indkøbes og plantes Hosta'er.
>
> mvh PiaR

Hej Pia
Du skal bare tænke på, at hvis du får de flotte blå-farvede Hostaer, så
bliver bladene som regel kun rigtig blå, hvis de står i skygge. Ellers
bliver de grålige.
Jeg var lige ude at se en hosta-have i Give (Jylland, nord for Grindsted) i
tirsdags (jeg er nemlig også faldet for disse flotte 'blade') og der kunne
man tydelig se, at mange af de planter der stod i fuld sol, fik ikke altid
den rigtige farve i bladene.
Han har en hjemmeside her http://www.sitecenter.dk/eart/hjemmeside/ og
hvis du går ned under plantelister, så står der ved hver plante, hvor meget
sol de kan tåle: 0(nul) = total skygge 1= fuld sol og så det der ligger
imellem. Det er deres ideelle lysforhold, for at bladenes farver bliver
gode.

Ann

Fra : Mari

Dato : 02-08-03 00:58

"PiaR" <pia@fjerndetherrobdrup.dk> skrev i en meddelelse
> Mange tak for svarene.
> De var jo lige som jeg håbede
>
> Nu skal der så bare indkøbes og plantes Hosta'er.

Så må du bestemt have en "June"........... efter min mening
en af de smukkeste.

http://www.koebelevhaven.dk/

http://www.plantekassen.dk/

Peter Hansens Have, Langø