Hjælp! Kommunen har skamferet min hæk
Fra : Henrik A.

Dato : 30-07-03 18:42

Jeg har (eller havde) en ligusterhæk som står på min grund op af et
kommunalt trådhegn. Trådhegnet omkranser en bæk, og området indenfor
bækken/trådhegnet er aflåst.

Det er med andre ord ikke muligt for mig at klippe hækken fra "kommunens"
side. Kommunen har forpligtelsen til dette, og i dag besluttede de sig,
efter at hækken har fået lov til at vokse vildt ind på kommunens område i to
år, til at klippe hækken.

Som det fremgår af billeder af hækken på adressen

http://f1.pg.photos.yahoo.com/bc/ngadresse/lst?.dir=/My+Photos/haek

er hækken klippet utroligt skævt. Fra 1,40 meter i den ene ende til 2,05
meter i den anden ende.

Dertil kommer, at jeg ikke mener at kommunen må rette på hækkens højde på
denne måde. For at skære hækken ned i 1,40 meter fra ca. 2 meter har de jo
haft deres hækklipper inde over min grund. Jeg mener ikke at det kan være
lovligt? I følge hegnsloven kan de kræve at jeg skærer hækken ned til 1,80
meter, men jeg mener ikke de har lov til selv at skære den ned uden varsel -
og slet ikke ned i 1,40 meter.

Jeg synes det ser rædselsfuldt ud. Selvom jeg ikke er det store havemenneske
mener jeg, at min have fremstår skamferet efter kommunens massakre.

Hvad kan jeg gøre? Hækken vokser jo ikke selv op foreløbigt. Har jeg nogen
realistiske muligheder for at kræve erstatning? Får jeg noget ud af at melde
skamferingen til politiet? Kommunen eller deres "gartner" må vel have en
forsikring der kan dække så dårligt udført arbejde.

Venlig hilsen,

Henrik A.

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 30-07-03 19:31

Hej

Prøv at ringe og tale med teknisk forvaltning på dit rådhus. Måske kan det
lade sig gøre i det mindste at få klippet hækken lige.

Jeg har oplevet noget lignende. En dag jeg kom tidligt hjem, var kommunens
folk i gang med at tynde ud i de levende hegn. Da jeg prøvede at tale med
dem om at lade være med at fælde for uhæmmet i hegnet mellem vores grund og
vejen, havde de kun et svar: "Vi skal fælde hver andet træ", det var
fuldstændigt lige meget hvad jeg sagde, de havde kun det ene svar, og kunne
slet ikke sige andre sætninger. Til sidst gav jeg op, da jeg indså at det
(undskyld mig) åbenbart var "dum i arbejde" -folk, der ikke på nogen måde
nogen sinde havde set noget, der lignede en gartneruddannelse, for slet ikke
at at sige et beskærekursus.

Det ved de vel på Teknisk Forvaltning, så prøv at tale pænt med dem.

Vend gerne tilbage med deres reaktion.

VH Birgitte

Fra : lars bo

Dato : 31-07-03 20:01

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> at at sige et beskærekursus.
>
> Det ved de vel på Teknisk Forvaltning, så prøv at tale pænt med dem.

Som en af disse "dum i arbejde" folk ved jeg at der tit er advaret mod at
disse renovationer af fælleshække er annonceret i pressen fra kommunens
side, og tit er det sådan at en grundejers hæk rager ud på f.eks. et fortorv
således at dette halveres. Om dette er tilfældet her skal jeg ikke kunne
sige, men tal med din kommune, og Birgitte vi er altså også mennesker.
hilsen
lars bo