Lak eller olie til vinduer af teaktræ?
Fra : Martin Larsen

Dato : 29-07-03 23:03

Hej NG

Vores nye hus har vinduer af teaktræ. Til alt held, af hensyn til
holdbarheden - for de er ikke blevet passet i årevis, og lakken er
næsten væk flere steder. Så nu trænger de til en ordentlig omgang.

Og her er det så vi er i tvivl. For skal vi vælge lak eller olie? I
begge tilfælde skal al den gamle lak væk, hvilket er et større arbejde.
Derfor kunne det være fristende at vælge olie for at lette arbejdet
fremover, da man så blot kan give ny olie oven på den gamle. Men olien
skal gives hvert eller måske hvert andet år (har vi fået at vide),
hvorimod lakken skulle kunne holde 20-30 år. Så selv om det er forbundet
med meget mere arbejde at bruge lak, er den samlede indsats måske den
samme. Og måske bor vi her alligevel ikke om 20 år!

Vi vil meget gerne høre råd og meninger om dette, da vi er meget i tvivl.

Takker og bukker

Martin og Bettina

Fra : Tømreren

Dato : 29-07-03 23:35

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> samme. Og måske bor vi her alligevel ikke om 20 år!
>
> Vi vil meget gerne høre råd og meninger om dette, da vi er meget i tvivl.

Jeg ville helt klart vælge olie,lad træet ånde.
For noget tid siden var jeg ude i et hus med teak-vinduer der aldrig havde
fået noget som helst,det så faktisk ret godt ud,de havde samme "sølvfarve"
som et skibsdæk.

Mvh
Tømreren

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-07-03 11:06

Tømreren wrote:

> Jeg ville helt klart vælge olie,lad træet ånde.

Hvilken slags olie vil du da anbefale?

Hilsen
Martin

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 30-07-03 20:07

> Hvilken slags olie vil du da anbefale?

Jeg vil vælge Tonkinolie. Det egner sig specielt til udendørs. I følge
reklamen bruger den franske flåde mellem 20 og 30.000 liter om året. Søg
efter det på Google.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Jens Juul

Dato : 30-07-03 23:35

Hej

Nu aner jeg intet om vinduer af teaktræ, men som mangeårig bådejer har jeg
nogen erfaring med behandling af Teak. Første og største erfaring er at
lak ikke holder - teakens naturlige olie skyder det simpelthen af ret
hurtigt. Hvis noget lak kan holde i 20-30 år havde det uden tvivl været et
hit blandt bådejere men jeg har aldrig hørt om et sådant produkt (dermed
ikke sagt at det ikke eksistere). De gange jeg har forsøgt mig med lak på
teak har fabrikantens anvisning været, at teaken skulle affedtes meget
grundigt for at undgå afskydning - og det virker lidt åndsvagt at man skal
fjerne træets egen imprægnering (olien) for at kunne behandle det med lak.
Så vi behandler med olie - en gang om året. Men det er som sagt på en båd
hvor teaken er meget udsat.

Mvh Jens

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 31-07-03 08:49

[snip]
> Vi vil meget gerne høre råd og meninger om dette, da vi er meget i tvivl.

Vi har Mahogni-vinduer og døre, og har valgt at behandle disse med et
produkt der hedder "Norsk Dæks-olie". Det er nemt at arbejde med (svamp
eller pensel), trækker hurtigt ind i træet der hvor det trænger, og så
dufter det _meget_ effektivt (læs: hvis noget kan gro/leve i det, så vil det
alligevel overtage herredømmet på jorden

Jeg vil tror at Teak med fordel kan behandles med samme produkt.

Mvh
Michael