Problemer med masonitvægplader
Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-07-03 08:32

Jeg bor i et hus hvor man i sin tid har fundet det formålstjeneligt at beklæde
væggene med masonitplader, 10mm (hvor man nu ville bruge gips).
De var i sin tid beklædt med hessian (ævs), men er nu for et par år siden
blevet grundigt afrenset, spartlet og tapetseret.

Problemet er nu at masonit arbejder temmeligt meget når luftfugtigheden
varierer så enkelte af samlingerne fremtræder som små rynker i tapetet og det
ser herrens ud (for mig, andre bemærker det heldigvis ikke :).

Jeg mener at have spottet et par fejl jeg begik da tapetet blev sat op:
Der blev limet glasfibernet over samlingerne, men denne skulle have været
spartlet fast istedet for limet.
Masonit suger temmeligt kraftigt og jeg tror ikke tapetklisteret var
tilstækkeligt nok (enten for tyndt eller for lidt).

Jeg talte med en tømrer der selv havde problemet og han havde valgt at montere
gipsplader over masonit'en, det synes jeg nok var en anelse voldsomt men måske
er han den klogeste af os.

Når nu der skal tapetseres næste gang, hvordan undgår jeg så at problemet
genopstår?

--

Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

Your system which soared/so freely on gliding wings/now hangs frozen and blue

Haiku by Alan Tuplin

Fra : .Kody

Dato : 29-07-03 08:40

"Roberto Saldo" <rs@Oersted.DTU.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.
>
> Your system which soared/so freely on gliding wings/now hangs frozen and

Hejsa

Jeg tror nu der er tale om såkaldte "bløde plader", som var meget brugt til
væg/skunk beklædning tidligere.
Disse plader må ikke bruger længere da de er meget brandfarlige.

..Kody

Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-07-03 09:03

..Kody wrote:
> [...]

> væg/skunk beklædning tidligere.
> Disse plader må ikke bruger længere da de er meget brandfarlige.

Hvis du tænker på de der lette pap-agtige plader der sidder i lofter og vægge i
ældre sommehuse, fastgjort med tagpap-søm er det ikke dem.

Dem jeg har er hårde og jeg har fex 100kg forstærkere hængende på dem uden
noget problemer.
De ligner og føles som tykke masonitplader, men det kan selvf være du har ret
alligevel jeg kender ikke så meget til den slags.

Men tak for svaret anyway :)

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 29-07-03 09:09

Roberto Saldo <rs@Oersted.DTU.dk> wrote in

> [...]
> heldigvis ikke :).

> Når nu der skal tapetseres næste gang, hvordan undgår jeg så at

Det hus jeg lige er flyttet ind i er også med masonitplader, men de er
beklædt med tyndeplader af krydsfiner.
Det er et træhus, så det er jo nemt at sømme krydsfineren ordentligt fast.

Masonit er noget brandfarligt stads, så når jeg får tid og råd, bliver det
revet ned og der skal så sættes gipsplader op i stedet for.
Masonitten og krydsfineren (og malingen) er også eneste form for
"dampspærre" så det er noget regtigt l... øh, skidt

Iøvrigt er der stadig rynker i tapetet men det er mest i hjørnerne og
skyldes nok mere måden tapetet er sat op på.

Jens Borchert Pedersen
Østfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-07-03 09:23

Jens Borchert Pedersen wrote:
> [...]
>
> Masonit er noget brandfarligt stads, så når jeg får tid og råd, bliver det
> revet ned og der skal så sættes gipsplader op i stedet for.

Okay, måske er det alligevel vejen frem, det er bare et temmeligt stort arbejde.

> Masonitten og krydsfineren (og malingen) er også eneste form for
> "dampspærre" så det er noget regtigt l... øh, skidt

Dampspærre er kun til nytte hvis der er isoleret 'kraftigt'.

> Iøvrigt er der stadig rynker i tapetet men det er mest i hjørnerne og
> skyldes nok mere måden tapetet er sat op på.

Formodentligt.
Mange har ikke tålmodighed til at fuge og lægge en ny bane op men kører bare
banerne rundt i hjørnerne og det ses når det tørrer op og kryber.

Fra : lu_do

Dato : 30-07-03 08:42

> [...]

> Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.
>
> Your system which soared/so freely on gliding wings/now hangs frozen and

Hej Roberto,

Er du sikker på at vægen kun er beklædt ? - der kunne være tale om den samme
konstruktion som
i mit hus. Her er indervægen lavet af cellotex (En slags sammenpresset
papir - der er pisse brændfarlig).
Det er en ca. 10mm. tyk plade som er skruefast og kan som du beskriver uden
videre holde rigtig
mange Kg.

Mine indervægge arbejder også ad h... til så jeg vil efterhånden enten
udskifte cellotexen
eller stikke den en gipsplade uden på.

Mvh

/Claus

Fra : Roberto Saldo

Dato : 30-07-03 10:13

lu_do wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@Oersted.DTU.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Roberto,
>
> Er du sikker på at vægen kun er beklædt ? - der kunne være tale om den samme

Altså ikke beklædt som i 'uden på noget', men som inderste vægplader.
Som man ville bruge gipsplader.

> konstruktion som
> i mit hus. Her er indervægen lavet af cellotex (En slags sammenpresset
> papir - der er pisse brændfarlig).

Utvivlsomt, det kunne det godt være, noget klamp fra 60'erne og det suger godt
nok som papir.

> [...]
> videre holde rigtig
> mange Kg.
>
> Mine indervægge arbejder også ad h... til så jeg vil efterhånden enten

Okay så må jeg vel til gipspladerne når der er tilbud i byggemarkedet.
Det bedste er vel at sigte mod at gipspladernes samles midt på cellotex-pladerne.

Fra : lu_do

Dato : 30-07-03 15:09

> [...]
>
> Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.
>
> Your system which soared/so freely on gliding wings/now hangs frozen and

Hej igen,

He he - det var præcis hvad jeg havde tænkt på at gøre for at skjule de
¤"%!!!!&!** ! samlinger !

God fornøjelse

/Claus