Gåsebillelarver ????????
Fra : Tikka

Dato : 28-07-03 21:10

Hej

Min græsplæne er fyldt med det "LORT"

Hvad sprøjter i dem med ????

De er lige blevet til de små grå larver.

Mvh. Tikka

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 29-07-03 09:23

"Tikka" <Tikka@REMOVEadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Min græsplæne er fyldt med det "LORT"
>
> Hvad sprøjter i dem med ????
>
> De er lige blevet til de små grå larver.
>
> Mvh. Tikka

Du skal ikke sprøjte med noget....
Du skal istedet gå ned på den lokale planteskole og købe "Gåsebille
nematoder". Det er et 100% biologisk bekæmpelsesmiddel.

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : xperhansen@get2net.d~

Dato : 29-07-03 22:05

"Tikka" <Tikka@REMOVEadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Min græsplæne er fyldt med det "LORT"
>
> Hvad sprøjter i dem med ????

Dte kan ikke betale sig at bekæmpe
gåsebiller - man kan håbe på at de
bliver væk næste år.
Pesticider virker ikke - og nematoder er for
dyre.

Mvh
Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-07-03 22:21

xperhansen@get2net.dk <per.hansen@get2net.dk> skrev i en

> [...]
> gåsebiller - man kan håbe på at de
> bliver væk næste år.
> Pesticider virker ikke - og nematoder er for

Lerjord skulle gøre at der ikke bliver lagt æg. Jeg ville lave en prøve med
at hælde lervælling på et afmærket stykke, og så se om det hjælper.

Jeg så engang en mand. 'lyse' orm med strøm (advarsel!: direkte fra værket).
Ormene væltede op. Kunne man ikke gøre det samme med larver?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : xperhansen@get2net.d~

Dato : 30-07-03 19:35

> [...]
med
> at hælde lervælling på et afmærket stykke, og så se om det hjælper.

Ja, Gåsebillen optræder især på lette jorder, men kan
sagtens lægge æg i lerjord, hvis der ikke er andet i
nærheden - det er et spørgsmål om bestandstørrelse.

> Jeg så engang en mand. 'lyse' orm med strøm (advarsel!: direkte fra
værket).
> Ormene væltede op. Kunne man ikke gøre det samme med larver?

Nej - Gåsebillelarver er ikke så mobile som regnorme.
Man kan forresten ikke lave det ( ulovlige) nummer
med strøm i jorden, hvis der er et HFI-relæ på
systemet.

Mvh
Per A. Hansen

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 29-07-03 21:10

"Tikka" <Tikka@REMOVEadslhome.dk> wrote in message
> Hej
>
> Min græsplæne er fyldt med det "LORT"
>
> Hvad sprøjter i dem med ????
>
> De er lige blevet til de små grå larver.

Glem det. Du kommer til at kæmpe med dem de næste 4 - 5 år.
Bedste råd: Asfalt over det hele. Opmærk P-båse og scor kassen for
P-afgifter.
Erik

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 30-07-03 09:19

Sæt ca 100 stæreksser op

Fra : Tikka

Dato : 30-07-03 20:42

Hej Igen

Nu er Gåsebillerne blet temmelige store
Mit græs kan jeg løfte pga.æ de har ædt det meste af rødderne.

Jeg fik et råd...........MALADAN (Gift)

Og jeg skulle lige hilse og sige

DET HJÆLPER IKKE EN SKID............

Jeg må prøve noget andet ???

De økologiske koster 1000 kr. (Temmeligt dyrt)

Mvh. Tikka

Ps. Jeg prøver med stærkasserne............

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-07-03 20:37

"Tikka" <Tikka@REMOVEadslhome.dk> skrev i en meddelelse >
> De økologiske koster 1000 kr. (Temmeligt dyrt)
>
> Mvh. Tikka
>
> Ps. Jeg prøver med stærkasserne............

Det er jo lidt af et langsigtet projekt
I sin tid satte vi havevanderen til at vande en nat, og stankelbenslarverne
myldrede op - klar til festmåltid for stærene.
Jeg ved ikke, om det virker på gåsebillelarver også, men det var måske et
forsøg værd?
Hvis du forsøger - gider du så ikke give en melding retur?

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-07-03 21:25

On Wed, 30 Jul 2003 21:42:02 +0200, "Tikka" <Tikka@REMOVEadslhome.dk>
wrote:

>Nu er Gåsebillerne blet temmelige store
>Mit græs kan jeg løfte pga.æ de har ædt det meste af rødderne.

Så er det jo sådan set også for sent at gøre noget. Rødderne kommer ikke
igen bare fordi du slår gåsebillerne ihjel.

>Ps. Jeg prøver med stærkasserne............

Det er jo også altid en fornøjelse med fugle i haven. Sådan lige bortset
fra de individer som skider på mig og min bil

http://www.gartneriet.dk