Flydebro
Fra : Ukendt

Dato : 28-07-03 16:22

Hej

Vi har lavet en forholdsvis stor havedam. Her vil jeg gerne lave en lille
"bådebro", der skal gå en meters penge ud i vandet. Da vi nødig vil have
stolper til at stå på folien, spekulerer jeg på en lille flydebro.
Men........... kan jeg på forhånd beregne, hvor store mængder flaminco, jeg
skal binde under broen, for at den kan bære en 100 kg.?

Mvh Tomas

Fra : Mogens

Dato : 28-07-03 17:06

On Mon, 28 Jul 2003 17:22:00 +0200, "Tomas Jensen"
<hatosnabelajensen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Men........... kan jeg på forhånd beregne, hvor store mængder flaminco, jeg
>skal binde under broen, for at den kan bære en 100 kg.?

Hvis vi går ud fra at flamingo'en ikke selv har nogen vægt,
( det har den selvfølgelig, men ikke ret meget ),
så skal du bruge mindst en klods på 1 x 1 m som er 10 cm tyk.
En sådan klods vil fortrænge 0,1 kubikmeter vand som jo
vejer netop 100 kg.
Laver du flamingo klodsen lidt større end dette skulle du
have dit på det tørre.

mvh Mogens

Fra : Felix

Dato : 28-07-03 17:24

On Mon, 28 Jul 2003 18:05:56 +0200, Mogens wrote:

> [...]
>vejer netop 100 kg.
>Laver du flamingo klodsen lidt større end dette skulle du

Jo da. I hvertfald i nogle dage.
Flamingo suger fugt. Kig bare på de halvtdruknede flamingokasser
som svømmer rundt i div. havnebassiner.

Bordtennisbolde i net, tomme olietønder, slanger fra traktordæk
og lignende har længere holdbarhed.

Men ellers er din volumenberegning en god ledetråd. Husk at
medtage selve broens vægt; dens opdrift skulle nødigt komme til
at indgå i beregningerne

m. v. h.

Fra : zigge

Dato : 28-07-03 18:14

"Tomas Jensen" <hatosnabelajensen.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
jeg
> skal binde under broen, for at den kan bære en 100 kg.?

Forudsat at broen hviler på bredden i den ene ende, skal du beregne en
opdrift på det halve af broens vægt plus de 100Kg. da flaminco'en jo kun
skal bære i den ene ende.
Flaminco og træværk suger vand, så når du ved hvor meget flaminco der skal
til vil jeg foreslå at du lægger 25% til og venter i en måneds tid og
derefter justere opdriften med en kniv.
Du kan regne flamincoen for masseløs her. En liter (10x10x10 cm) bære da
1Kg.
Hvis du har brug for at lime flere plader sammen, kan du bruge
tæppeklisterbånd eller en vandbaseret kontaktlim. Undgå lim med
opløsningsmiddler... Ellers vil du i sandhed finde ud af ordets sande
betydning
Husk at broen skal fastgøres solidt til bredden så den ikke kæntre når man
træder på den ene side af den.

Mvh
//zigge

Fra : Keld Nygaard

Dato : 29-07-03 06:24

> [...]
jeg
> skal binde under broen, for at den kan bære en 100 kg.?

Har du overvejet at lade broen svæve?
- Gøres ved at der sættes et omdrejningspunkt ved kanten af din sø (F.eks.
en svelle broen hviler på). Et stykke længere tilbage fæstner du broen til
en modvægt. Vægt x afstand skal så blot være det samme på begge sider af
broen.
Hvis broen skal kunne bære 100 kg (hvilket du jo hurtigt kommer op på hvis
du beslutter dig for at sætte dig ude på kanten med en kasse øl), skal den
f.eks. gå 2 m. tilbage over omdrejningspunktet, og fæstnes til en vægt på 50
kg.

mvh
Ny

Fra : Ole Jensen

Dato : 30-07-03 12:56

> [...]
> f.eks. gå 2 m. tilbage over omdrejningspunktet, og fæstnes til en vægt på 50

Hej

For nogle år siden havde GørDetSelv en artikel, hvor de lavede en
bådebro der svævede ud over vandet.
Den var stor, men princippet var som Keld beskriver.
De støbte en stor blok af beton ned i jorden (anker), hvorpå de
fastgjorde store bjælker der rakte ud over vandet.
Den bro de lavede havde et anker på to tons tror jeg nok det var.

Jeg tror at det er den letteste (og pæneste) metode, da du så får en
stabil bro, og slipper for problemer når vandet fryser til vinter.

mvh
Ole

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-03 07:17

Tomas Jensen wrote:
Hej
Tak for alle de gode svar. Jeg tror, jeg vil gå i tænkebox ude på bænken
under birken ved søen med en øl (det bliver det vist vejr til i dag) og
prøve at se de forskellige forslag for mig.

Mvh Tomas

Fra : fisherprice

Dato : 06-12-03 00:30

Hvordan gik det med dit spændende bro-projekt?

http://www.kandu.dk/