Halvvissent hjertetræ
Fra : Dorthe

Dato : 28-07-03 06:59

Hej alle

Vi har et hjertetræ i vores have, som blev plantet for 2½ år siden. For
nogle dage siden opdagede jeg, at der er nogle små områder med halvvisne
blade. Det er da ikke allerede nu, den begynder med løvfald?
Den er ikke blevet vandet af os de sidste par måneder, da den burde være
stærk nok selv nu eller???
Er der nogen, der har erfaringer omkring det?

/Dorthe

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 28-07-03 10:28

"Dorthe skrev i en meddelelse

> [...]
> stærk nok selv nu eller???
> Er der nogen, der har erfaringer omkring det?

Jeg har da 10 års erfaring med et hjertetræ. Hjertetræet kommer fra ret
sumpede områder i Kina. De må altså have brug for temmelig meget vand.

Efter snestormen i begyndelsen af januar fik vi jo næsten ingen nedbør i 3-4
måneder. Selvom vi så har haft kraftige byger i de sidste måneder har det jo
ikke været mange dage i træk som visse andre år, så jeg tror grundvandet
står lidt sløjt for hjertetræerne.

De 'smider' så nogle blade for at overleve. Men de skulle da nødigt få
rigtigt
løvfald nu. Mit træ har en dejlig frisk grøn farve, men der er enkelte
grene, hvor
bladene ikke er for kønne - hvis ikke jeres jordbundsforhold er helt
specielle, kan
du være sikker på at det kommer igen næste år med de sjove små brune hjerter
der er så anderledes end alle andre løvtræers lysegrønne blade.

Jeg er meget glad for mit hjertetræ og jeg ville da ønske, jeg orkede at
vande det,
ind imellem kan man se at det trænger til det. Det HAR brug for meget vand.

Hilsen Ruth

Fra : Kirsten Pedersen

Dato : 28-07-03 11:46

Dorthe wrote:
> [...]
> For nogle dage siden opdagede jeg, at der er nogle små områder med
> halvvisne blade. Det er da ikke allerede nu, den begynder med løvfald?

Jeg har i en tidl have også haft et hjertetræ. Det skal virkelig ha meget
vand!
Vi gravede til sidst et rør ned, så vi kunne vande 'direkte' - det hjalp.

Nu har vi også et hjertetræ, men det står i kanten af en sø med fødderne
næsten i vand.
Det er så smukt og grønt, taber ikke et eneste blad og vokser. På 3 år er
det vokset lige så meget som det 'gamle' hjertetræ på 10 år.

vh kirsten

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 28-07-03 12:31

"Kirsten Pedersen" skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er så smukt og grønt, taber ikke et eneste blad og vokser. På 3 år er
> det vokset lige så meget som det 'gamle' hjertetræ på 10 år.

Javel det siger jo noget om, hvad det er for betingelser, det har brug for.
Jeg har også lige netop nu opdaget at der ligger en hel masse halvvisne
blade
under mit hjertetræ. Så det taber altså også en del nu.

Men som sagt ser det altså friskt og grønt ud alligevel.

Ruth