Plante buske og træer ?
Fra : Per R

Dato : 26-07-03 17:43

Hej !

Vi har lige anlagt ny gårdhave hvor vi har lavet et par bede hvor planen er
at der skal være nogle buske og et enkelt træ ? er så på hvilken årstid er
det bedst at plante dem eller er det under ordnet så vi bare kan flyve ud og
købe træer og buske nu ?

MVH Per Rasmussen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-07-03 17:54

"Per R" <eros@(fjern)mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej !
>
> Vi har lige anlagt ny gårdhave hvor vi har lavet et par bede hvor planen
er
> at der skal være nogle buske og et enkelt træ

Det lyder dejligt

? er så på hvilken årstid er
> det bedst at plante dem eller er det under ordnet

generelt bedst om efteråret - hvis det er stedsegrønne: august - september,
løvfældende oktober - november.

så vi bare kan flyve ud og
> købe træer og buske nu ?

Tja - hvis I vil affinde jer med at vande tidligt og sent - og stå med en
parasol og skygge, når solen brænder
Jeg kan godt forstå, det kribler i fingrene, men vent!
Hvis det bliver diset regnvejr de næste par måneder, vil det være ok - men
hvis det bliver varmt og tørt, er det svært for nyplantede træer og buske at
suge vand nok op til bladene.
I risikerer svedne blade og skudspidser, og det er ærgerligt at stå med
halvvisne planter, der har været dyre.

Næstbedst er foråret (men det er der jo ingen grund til at vente på).
En gammel talemåde: Det man planter om foråret, KAN gro - det, man planter
om efteråret, SKAL gro.
Og det er ikke helt løgn.

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-07-03 20:36

On Sat, 26 Jul 2003 18:54:20 +0200, "Inger Pedersen"
<inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>suge vand nok op til bladene.
>I risikerer svedne blade og skudspidser, og det er ærgerligt at stå med

Hvis det er pottekultiverede planter, hvilket det nok er hvis det købes
nu, så risikerer man ikke svedne skudspidser pga. solen. Det er de
færreste planteskoler som har deres planter stående i skygge, dvs.
planterne er vant til sol.

Kun hvis der ikke er vand nok til rådighed, f.eks hvis man glemmer at
vande i en meget tør periode, så risikerer man svedne skud. Men det er
ikke værre end det kan reddes.

Jeg vil faktisk mene at det bedste er at plante nu - HVIS Per er
indstillet på at der skal vandes hvis det bliver tørt. Som vejret er nu
er der jo rigeligt med vand, og der kommer jævnt tit nye forsyninger

Noget andet er så at udvalget af planter nok ikke er det allerstørste
lige nu, men der er så småt ved at komme nye forsyninger hjem, især af
det som blomstrer nu.

>En gammel talemåde: Det man planter om foråret, KAN gro - det, man planter
>om efteråret, SKAL gro.
>Og det er ikke helt løgn.

Jeg kender godt det ordsprog (kan man kalde det et ordsprog?) og jeg ved
godt meningen med det, men det lyder altså forkert i mine ører. (Planter
man om foråret så kan det bare gro, planter man om efteråret, så skal
det pinedød gro - om det vil eller ej - men det er nok bare mig som
opfatter det sådan

http://www.gartneriet.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-07-03 09:35

> Jeg vil faktisk mene at det bedste er at plante nu - HVIS Per er
> indstillet på at der skal vandes hvis det bliver tørt. Som vejret er nu
> er der jo rigeligt med vand, og der kommer jævnt tit nye forsyninger

Ok - mit svar var indrettet på mit lokale vejr, hvor der har været høj klar
himmel med lidt blæst, sol og varme de sidste tre uger. Selv min stive
lerjord er knastør, og julerosen hænger. Men det har stille sileregnet siden
kl. 7 i dag
Naturligvis kan man vande sig fra meget - men får man det nu lige altid
gjort til tiden, når der også er tusind andre ting at gøre?
Jeg er helt enig i din gode ide med at gå ud og kigge på planter nu.

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-07-03 16:12

On Sun, 27 Jul 2003 10:35:25 +0200, "Inger Pedersen"

> [...]
>lerjord er knastør, og julerosen hænger. Men det har stille sileregnet siden

Her kom regnen først kl 11. Og er først lige holdt op. Jeg mindes eller
at vejrudsigten i morges sagde det skulle stoppe ved middagstid..... Men
vi har nu fået rigeligt med regn i den forgangne uge. Og jeg syntes ikke
vi har haft det tørt, selv om det da var varmt i de to forrige uger.

>Naturligvis kan man vande sig fra meget - men får man det nu lige altid
>gjort til tiden, når der også er tusind andre ting at gøre?

Næh, det er altid bedst at gøre når naturen sørger for vandet.
Men når man har gang i et projekt er det jo også tit det skønneste hvis
man bliver færdig med det. Jeg kender kun alt for godt det der med "lige
at vente med det sidste" - og så venter man - og venter - og venter

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-07-03 20:40

On Sat, 26 Jul 2003 18:42:54 +0200, "Per R" <eros@(fjern)mail.dk> wrote:

> [...]
>det bedst at plante dem eller er det under ordnet så vi bare kan flyve ud og

(Se også mit svar til Inger Pedersen i denne tråd.)

LIgegyldigt hvad, så syntes jeg i skulle tage ud og se på planterne. Så
kan i se hvad i kan få, og i kan få nogle ideer som i så kan tage hjem
og tænke lidt over. Fordelen ved at se på planterne nu er, at mange af
dem står i blomst, og i kan få et indtryk af hvordan de ser ud når de er
i vækst. Hvis i først drager afsted i september/oktober, så er de første
begyndt at få efterårskulør og måske endda allerede have smidt bladene.

http://www.gartneriet.dk