Gyngestativ
Fra : Michael A

Dato : 25-07-03 12:49

Hej alle!

Jeg skal have investeret i et gyngestativ til drengene.
Plads har jeg masser af, men mangler ideer til hvad jeg skal købe.
Har overvejet et stativ i lærketræ med 2 dækgynger. Hvis det bliver en
success kan jeg jo altid udvide med en rutsjebane eller klatrestativ

Imprægnering er vist en dårlig løsning set ud fra et miljøvenligt
perspektiv.
Men jeg ved meget lidt om behandling/vedligeholdelse af træ i jord samt
hvordan man ellers behandler sådan et stativ.

Og (undskyld mig) det forvirrede personale i de danske byggemarkeder er ikke
så gode til at svare på spørgsmål som jeg kunne ønske mig - eller også er
den person der ved noget om emnet ikke til stede....

Så hvad gør man når man er i min situation?

mvh
Michael

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-07-03 09:21

Hej

Michael A wrote:
> Imprægnering er vist en dårlig løsning set ud fra et miljøvenligt
> perspektiv.

Imprægneringen er ikke så slem som det har været. Der findes også
forskellige typer for imprægnering. Alternativt kan du bruge Eg som
holder ganske godt i våd jord.

Selv har jeg bygget et stativ af 5 stk 4meter 4x4 tømmer, 4 x 22cm bolte
med møtrik til og 4 gyngekroge. Ud af det har jeg lavet en stor savbuk
og gravet benene ca 90-105cm ned i jorden. Påmonteret to gynger og selv
om to voksne gynger alt hvad de kan, så bliver det stående og de knirker
heller ikke.

> Men jeg ved meget lidt om behandling/vedligeholdelse af træ i jord samt
> hvordan man ellers behandler sådan et stativ.

Med enten impræneret træ eller noget dyrere træ som kan holde til det,
så skal det nok holde så længe børnene gider at gynge.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk