Scooter 90 på motorvej
Fra : Michael Haahr

Dato : 04-04-01 18:43

Kære NG,

Er det korrekt at man ikke må føre en scooter 90, på motorvej eller
motortrafikvej ?

--

Med Venlig Hilsen

Michael Haahr
E-mail: michael-h@email.dk

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 04-04-01 18:45

"Michael Haahr" <michael-h@email.dk> wrote in message
> Kære NG,
>
> Er det korrekt at man ikke må føre en scooter 90, på motorvej eller
> motortrafikvej ?
>
> --
>
> Med Venlig Hilsen
>
> Michael Haahr
> E-mail: michael-h@email.dk

Øhh, har jeg sovet eller... Hvad er en scooter 90? En 45 tunet?

Henrik

Fra : Poul Bekker-Hansen

Dato : 04-04-01 19:36

En øvert med en anden øvert som sidevogn ?

Poul B-H

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-04-01 20:30

"Poul Bekker-Hansen" <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev
> En øvert med en anden øvert som sidevogn ?

En trike med to øv'ert motorer (Har set billeder af sådan et "uhyre"

/A

Fra : Morten Christensen

Dato : 05-04-01 23:01

"Poul Bekker-Hansen" <pbekkerh@post6.tele.dk> wrote in message
> En øvert med en anden øvert som sidevogn ?
>
> Poul B-H
>
> "Henrik B. Larsen" <hbl@stubnet.dk> wrote in message

En jyde ville kalde det køretøj for "En øvert mæ buggi" ))

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Niels Pein

Dato : 04-04-01 18:58

Michael Haahr skrev ...

>Er det korrekt at man ikke må føre en scooter 90, på motorvej
>eller motortrafikvej ?

På motorvej og motortrafikvej må kun køre motorkøretøjer.
En knallert (og en EU45 "scooter" er også en knallert) er ikke et
motorkøretøj og må derfor ikke køre på disse veje uanset hvor hurtigt de kan
køre.

På motorvej er der desuden en mindstehastighed på 45 (tror jeg nok) km/t. Om
der er en mindstehastighed på motortrafikvej ved jeg ikke.

Hvad er en scooter 90?
Hvis den er indregistreret som motorcykel og kan køre mere end de 45(?) så
må den gerne køre på motorvej. Man behøver ikke kunne køre 110.
At det så vil være farligt visse steder at køre langsomt er en anden ting.

Pein

Fra : Michael Haahr

Dato : 04-04-01 19:28

> [...]
> må den gerne køre på motorvej. Man behøver ikke kunne køre 110.
> At det så vil være farligt visse steder at køre langsomt er en anden ting.

En Scooter 90 er en scooter der skal indregistreres som motorcykel og som
kræver kørekort til motorcykel. Den har for det meste en motor på enten
125ccm eller 150ccm og kører fra 90-120km/t.

Tjek nogle af de forskellige modeller på

http://w1.1422.telia.com/~u142200071/over50.htm

Mvh.

Michael H.

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 04-04-01 19:48

> En Scooter 90 er en scooter der skal indregistreres som motorcykel og som
> kræver kørekort til motorcykel. Den har for det meste en motor på enten
> 125ccm eller 150ccm og kører fra 90-120km/t.

Nååe en Scooter!! Scooter 90 må være et "opfundet" udtryk. En scooter der
skal indregistreres som motorcykel og som kræver MC kørekort er en scooter!
Forøvrigt må sådan en godt køre på motorvejen da den jo er en motorcykel set
med lovens øjne.

Henrik

Fra : Michael Haahr

Dato : 04-04-01 19:51

> [...]
scooter!
> Forøvrigt må sådan en godt køre på motorvejen da den jo er en motorcykel

Okey, lyder godt.

Takker mange gange for hjælpen

Fra : Rune Larsen

Dato : 04-04-01 20:07

"Michael Haahr" <michael-h@email.dk> skrev i en meddelelse
> En Scooter 90 er en scooter der skal indregistreres som motorcykel og som
> kræver kørekort til motorcykel. Den har for det meste en motor på enten
> 125ccm eller 150ccm og kører fra 90-120km/t.

De må gerne køre på motorvej herhjemme.. Vær opmærksom på at der er
forskellieg regler i forskellige lande.. F.eks. Italien kræver 150cc for at
man må køre på motorvej.

/Rune

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-04-01 20:14

> F.eks. Italien kræver 150cc for at man må køre på motorvej.
> /Rune

Der bliver nok en lang tur derned med 90km/h .... Og det er >150ccm
hvorfor min model er på hele 151ccm.

/A

Fra : Niels S.

Dato : 04-04-01 19:52

Michael Haahr skrev

> En Scooter 90 er en scooter der skal indregistreres som motorcykel og som
> kræver kørekort til motorcykel. Den har for det meste en motor på enten
> 125ccm eller 150ccm og kører fra 90-120km/t.

Hvis den indregistreres som MC så er den tilladt, idet kun biler og
motorcykler må færdes på motorveje. Herudover er kravet blot at den
_lovligt_ skal kunne køre mindst 40 km/t.

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-04-01 20:00

> Pein:
> Man behøver ikke kunne køre 110.
> At det så vil være farligt visse steder at køre langsomt er en anden ting.

Er det ikke 50km/h der er min. hastighed på motor og motortrafikvej ?

Jeg kører selv på en 150ccm der afhængigt af vind og vejr kører 100-110 km/h
(Det er en aprilia så speedometeret siger >15% mere ...)

Det er for lidt på en motortrafikvej. Jeg kører ofte Søborg<->Hillerød og
jeg har ikke tal på hvor ofte bilister overhaler over spærelinierne fordi de
har lidt mere travlt end de tilladte 90km/h... Desuden er der så chikanen
med at køre med 10cm afstand, og holde meget lille sideafstand under de
ulovlige overhalinger. Så er der også dem der efter at de er kommet forbi
lige afprøver ABS bremserne bare fordi de synes man er ivejen ....

På motorvej er hastigheden såmend ok (hvis jeg ikke skal for langt) for der
er jo altid et spor til venstre til dem der har travlt.

I min forrige bil har jeg prøvet at køre tværs over fyn med 60-70km/h fordi
benzinpumpen fik det skidt. Det var en meget nervepirrende da andre bilister
ikke regner med sådan en forhindring.

/Anders

PS jeg har et lille kamera, men kunne godt bruge en lille videooptager. Jeg
kunne nok godt sælge nogle af optagelserne til TVDanmark eller måske
politiet kunne bruge dem ...

Fra : Lone

Dato : 04-04-01 20:44

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke 50km/h der er min. hastighed på motor og motortrafikvej ?

------------------------------

Svaret fra Niels S er korrekt - -så bare lyt til det.
-------------------------

Med venlig hilsen
Lone

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 05-04-01 06:04

> Lone:
>Og når jeg til laver lastbil-kørekort, oplever jeg meget meget ofte at
>eleverne vil mase en blød trafikant

Det er lidt "sjovt" hvor meget plads man får i trafikken. Fra januar til
december 2000 havde jeg en gammel bil fra 86. Den var faktisk i fin stand,
nul betydende rust osv - når man så bort fra dens "indpakning". Den
manglede alle pyntelister og den var lidt bulet - Der var faktisk ikke
rigtigt nogen af pladerne der flugtede .... Nå men det var utroligt så
synlig den var.

Sådan en myldretids eftermiddag ind af hillerødmotorvejen, bispebuen og
videre mod rådhuspladsen skulle man kun tænke på at blinke til et
vognbaneskift før folk gav plads ...

Den fik faktisk lige så meget plads som en af hærens terrængående
astbiler - Der også signalerer "i give a fuck"

/A

Fra : Jan Olsen

Dato : 06-04-01 11:07

hehe Anders

Kører ofte samme strækning i min gamle jagtvogn, grøn med paptag, købt på
overskudslager. Får samme respons når det gælder vognbaneskift m.m. som
du....lidt hyggeligt ikke??...

mvh.

Jan

Fra : boe

Dato : 05-04-01 07:52

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:KiKy6.29

> Er det ikke 50km/h der er min. hastighed på motor og motortrafikvej ?

Der er ikke fastsat nogen mindste hastighed på hverken motorveje eller andre
veje. Som Niels S skriver, er der kun et krav om, at et motorkøretøj MÅ og
KAN køre mindst 40 km/t for at det må anvendes på motorvej og
motortrafikvej. Der er ikke noget egentligt krav om, at man rent faktisk
også kører med mindst denne hastighed. Omvendt kan andre bestemmelser fra
færdselsloven tages i anvendelse, hvis man kører så langsomt uden grund
("optræde hensynsfuldt o.s.v.").

Bo, VF1000F

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 04-04-01 21:24

Michael Haahr <michael-h@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9afmbv$2ova$1@news.cybercity.dk...
> Kære NG,
>
> Er det korrekt at man ikke må føre en scooter 90, på motorvej eller
> motortrafikvej ?

Der findes touringmc'er, sportsmc'er og der findes altså også en slags
motorcykel med benskjold, trinbrædt og et stort rum under sædet, denne type
mc kaldes for en scooter (scooter 90 er vist et hjemmebrygget navn).
Den har en nr.plade som alle andre mc'er, er indregistreret som en mc, og
kræver et kørekort til kategori A.

Mvh
Jesper
CX500 (en MC175