Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skadelig pære?
Fra : Søren

Dato : 08-08-03 23:04

Er der nogen der kan fortælle mig om denne pære udsender skadelige
UV-stråler:

http://mypage.bluewin.ch/kennav/VENTES/Divers/A-Divers.htm

AMPOULE OSRAM

Type
Nitraphot BR - 220 V - 500 W - E27 - diamètre 12 cm - Temp ?

Jeg har fået at vide at den anvendes (eller anvendtes) til belysning ved
fotografering.

Pæren er af ældre dato..

Hvis pæren er skadelig, er det så muligt at købe et filter, der filtrerer de
skadelige UV stråler fra?

På forhånd tak

Søren Wøhlk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-08-03 20:04

"Søren" skrev
> Er der nogen der kan fortælle mig om denne pære udsender skadelige
> UV-stråler:
> Nitraphot BR - 220 V - 500 W - E27 - diamètre 12 cm - Temp ?

En BR lampe er ganske rigtigt en fotolampe.
R'et er for Reflektor, i modsætning til en alm. B lampe
som bare er en stor pære.
Den findes (fandtes?) også i en UVB lampe (sort lys)
Mon ikke det er den du tænker på?

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Søren

Dato : 10-08-03 11:36

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> En BR lampe er ganske rigtigt en fotolampe.
> R'et er for Reflektor, i modsætning til en alm. B lampe
> som bare er en stor pære.

OK

> Den findes (fandtes?) også i en UVB lampe (sort lys)
> Mon ikke det er den du tænker på?

Med det mener du så at den jeg referer til er ufarlig? Jeg refererer til den
rigtige, idet det er den jeg har liggende og derfor gerne vil vide om den er
skadelig at anvende.

Hilsen

Søren Wøhlk

Fra : Poul B-H

Dato : 10-08-03 12:04

Hvad mener du der kunne være farligt ved sådan en lampe ?? Skal du bruge den
til solarie eller foto ??

Poul B-H

Fra : Søren

Dato : 10-08-03 15:15

"Poul B-H" <pbekkerh@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad mener du der kunne være farligt ved sådan en lampe ??

Hvis den udsender UVC som har en bølgelængde på 200-280nm. Det regnes for
særdeles
skadeligt og kræftfremkaldende, og bruges til at dræbe bakterier og
sterilisere med.
Hvis pæren udsender dette UV lys er den farlig.
Men hvis den anvendes til foto eller for den sags skyld solarie må man da gå
ud fra at den ikke udsender UVC.

Hilsen
Søren Wøhlk

Fra : Ivan

Dato : 11-08-03 11:51

Med mindre du har tænkt dig at opholde dig i lyset i længere tid vil jeg
mene det vil være ufarligt. Er du stadig nervøs vil du kunne fjerne næsten
al UV-stråling med et stykke glas, idet det vil absorbere hovedparten af
UV-strålingen. En hurtig google gav flg kurve som skulle illustrere pointen:
http://www.pgo-online.de/intl/jse/frameroute/genericset.html?Content=/intl/katalog/fused-silica.html

Det er iøvrigt derfor du ikke bliver brun i din udestue

Mvh Ivan

Ivan Vogelius
Dept. of Physics and Astronomy
Office: 520-621
University of Aarhus
Ny Munkegade
8000 Aarhus C
Denmark

Phone: (+45) 89423667
Cellular: (+45) 51538834

Fra : Søren

Dato : 12-08-03 13:34

"Ivan" <Ihatespam@replytogroup.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> al UV-stråling med et stykke glas, idet det vil absorbere hovedparten af

Ok..Der vil også være glas imellem pæren og mig =) ...

Hilsen

Søren Wøhlk