Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon i850 og i950
Fra : Jan Andersen

Dato : 08-08-03 22:53

Hej i gruppen.

Har nogen erfaring med Canon printer i850/i950 m.h.t. print af fotos og op i
hvilken størrelsen.
Kan en af disse printere anbefales eller er der andre der giver mere for
pengene?

M.v.h.

Jan Andersen

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-08-03 10:24

"Jan Andersen" <avajba@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
og op i
> hvilken størrelsen.
> Kan en af disse printere anbefales eller er der andre der giver mere

Jeg har en i9100, der - udover at udskrive i A3 - er identisk med i950.
Jeg er meget begejstret for den og den udskriver vildt gode billeder.
Jeg har endnu kun udskrevet i A4, men resultatet er noget nær perfekt på
Canons eget pro-fotopapir. i950/i9100 kan varmt anbefales. Jeg tror
ikke, du pt. får bedre fotoprinter.

--
-Jens B.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-08-03 10:55

Jan Andersen wrote:
> Har nogen erfaring med Canon printer i850/i950 m.h.t. print af fotos
> og op i hvilken størrelsen.
> Kan en af disse printere anbefales eller er der andre der giver mere
> for pengene?

Jeg har en i850 og er meget glad for den - skriver i pæn kvalitet på de
fleste typer papir - normalt bruger jeg kodak eller Agfa Glossy papir -
og det bliver flot.

Jeg printer normalt kun i 10x15 cm eller A5, så jeg kan ikke udtale mig
om A4 print.

i950 har 2 ekstra fotopatroner, så den er jo nok endnu bedre - og noget
dyrere

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Lars

Dato : 09-08-03 11:37

> [...]
> hvilken størrelsen.
> Kan en af disse printere anbefales eller er der andre der giver mere for

De to printere du her nævner er noget af det bedste der findes på markedet i
dag.
Dog vil jeg anbefale dig at overveje Epson printere.
915, 925, 935 etc. er A4
1200 er A3.

De er langsommere end Canon og det kan være irriterende
men udskriftkvaliteten er lige det lille hak bedre og så er der i nogle af
modellerne mulighed for at printe fra fotopapir på rulle, hvilket vil sige
at panoramabilleder ikke er noget problem. Indbygget skæremaskine er også en
af de features jeg synes godt om.

Der er inbygget kortlæser til alle gængse formater og du kan montere en
skærm så du kan se det billede du printer ud.
Du behøver ikke engang at tænde for PC'en. har du så også en Epson scanner,
så samarbejder de to så det kan bruges som en yderst avanceret kopimaskine.

Mine varme anbefalinger.

Hilsen
Lars

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 09-08-03 14:51

Lars skrev:

> Dog vil jeg anbefale dig at overveje Epson printere.
> De er langsommere end Canon og det kan være irriterende
> men udskriftkvaliteten er lige det lille hak bedre...

Har du ved selvsyn konstateret et bedre udprint fra Epson?
- eller er det noget du har læst i div. tests?

Når jeg spørger, er det fordi jeg selv, er på udkig efter én af
de bedste printere - og så er det rart lige at høre hvad en
privat-bruger(?) synes.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Lars

Dato : 09-08-03 17:30

Det er ved selvsyn men en subjektiv vurdering.

Men husk på at både Canon og Epson leverer fantastisk udprintkvalitet
og den kvalitet er i sidste ende allermest afhængig af om du bruger det
rigtige papir.

Det er noget du må bruge mange udprint for at konstatere
og mikroskopi, farvebalance, glans (ikke den anatomiske betydning),
overgangene mellem farverne etc. etc er alle parametre der skal betragtes.

Med Fuji High Grade 235g/m2 papir i Epson printeren
kunne Canon ikke følge med mere
uanset hvilke papirfabrikater der, anbefalet, blev brugt til Canon.

Ved test i de forskellige foto og PC blade fra DK, GB, Tyskland, USA,
Sverige
(jeg læser en del af dem)
konstateres også en anelse bedre udprintkvalitet på Epson printerne.

Men det er ikke altid at den anelse bedre udprintkvalitet
betyder ligesåmeget som hastighed og støjniveau
Hvor Canon i begge kategorier slår Epson.

Bruger man printeren til fotos
synes jeg at det er væsentligt
at købe en af de printere som kan printe helt til kant.

Hilsen
Lars
Ellers er det jo ikke ægte A4 størrelse.

Fra : Lars

Dato : 09-08-03 17:34

"Lars" <velsheda@RemoveThisoncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hilsen
> Lars
> Ellers er det jo ikke ægte A4 størrelse.

Hov.
Der sneg sig en lille fejl ind i rækkefælgen af teksten.
Min hilsen kom lidt for tidligt.

Men så kan jeg da tilføje at det er _dumt_ at bruge uoriginal blæk.
Dels fordi udprintskvaliteten bliver ringere
dels fordi printhovedet har større chance for at stoppe til
og dels fordi al garanti bortfalder.

Epson måler den kemiske sammensætning af blækket ved indlevering til
reparationer.
her er det nemt at konstatere om det er originalt eller uoriginalt.

Hilsen
Lars

P.s.: Denne gang kom min hilsen til sidst.

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 09-08-03 20:00

Lars skrev:

> Hov.
> Der sneg sig en lille fejl ind i rækkefælgen af teksten.
> Min hilsen kom lidt for tidligt.

Pyt, det er hvad der kan ske. Dit svar er ellers ganske udmæket.

> Men så kan jeg da tilføje at det er _dumt_ at bruge uoriginal blæk.

Ja, det synes jeg nu også! Her går man og bruger i tusindvis af
kroner på udstyr, og så skal der lige spares et nogle kroner med
noget "skodablæk"

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-08-03 18:56

Lars wrote:
> Bruger man printeren til fotos
> synes jeg at det er væsentligt
> at købe en af de printere som kan printe helt til kant.

Og det kan bl.a. Canon i850

Fra : Jens Lundtofte

Dato : 09-08-03 11:54

> [...]
> hvilken størrelsen.
> Kan en af disse printere anbefales eller er der andre der giver mere for

Har en i850 som jeg er meget tilfreds med, at den så oveni købet er den
billigste
i drift (testet i nyeste nummer tænk + test) gør vel ikke noget.
Der kan købes uorginale blækpatroner hos
http://www.compatible-inkjet-cartridges.co.uk til fornuftige priser (hurtig
levering).

Mvh
Jens

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-08-03 15:21

Jens Lundtofte wrote:
> Der kan købes uorginale blækpatroner hos
> http://www.compatible-inkjet-cartridges.co.uk til fornuftige priser
> (hurtig levering).

Lyder OK - men ellers har http://www.trykspar.dk/ til 35-37 kr pr stk -
og de levere fra dag tig dag.

Fra : Olesen

Dato : 09-08-03 21:46

> [...]
> hvilken størrelsen.
> Kan en af disse printere anbefales eller er der andre der giver mere for

Har læst på nettet i tests, at 850 følger 950 så godt til dørs,
trods den ikke har ekstra fotopatroner, at merprisen næsten
ikke er det værd.

Absolut 2 sikre printere...

Fra : Jan Andersen

Dato : 10-08-03 17:14

Tak for hjælpen.
Som jeg ser det, er Canon i850 den printer, der giver mest "bang for the
buck".

Fra : ulf westergaard

Dato : 11-08-03 00:24

Har selv købt i850 og er yderst tilfreds (kom fra HP deskjet)
især er blækøkonomien relevant - da det er der pengene hos især HP hentes
hjem.

Canon er væsentlig mere blækøkonomisk samtidig med at den kan erhverves for
under 1400 kr.
Køb IKKE kopiblæk til denne printer da dyserne ellers tilstoppes (kører med
2 picoliter dråber).

Dog har jeg manuelt justeret magenta til -3 og kontrast +7 da den har
tendens til at printe en anelse for lyst og rosafarvet.
(Min erfaring med HP som reference)

vh Ulf