Om registrering av MC i utlandet
Fra : origo@earthling.net

Dato : 04-04-01 13:53

I forbindelse med at jeg ville kjøpe en ekstra MC til permament parkering i
Tyskland, har jeg brukt en del tid på å undersøke mulighetene. Jeg har også
fått et par mails fra personer her på gruppen om dette, så derfor svarer jeg
her:

1: Registrering av MC i Tyskland. Mulig, hvis du enten kan registrere på en
bekjent, eller opprette midlertidig/ekstra adresse i Tyskland. Meget
besværlig med forsikring, tildels overføring av bonus, tildels muligheten
for fullforsikring. Kasko på en MC i Tyskland kan man glemme, det koster det
halve av MC'ens nyverdi, selv om man er over 30 og har maks antall skadefri
år. Hertil kommer strenge regler for besiktning og begrensninger i hva man
har lov til å gjøre med MC'en. Bruker man andre dekk enn dem maskinen er
født med, skal det fremgå av papirene at det er OK. Det var også en del
andre problemer forbundet til registrering i Tyskland. Av tidsmessige
årsaker gider jeg dog ikke komme nærmere inn på dem, da det finnes bedre
alternativer.

2: Av årsakene nevnt over, begynte jeg samtidig å se på muligheten for å
registrere i Sverige. Basalt sett gjør samme ting seg gjeldende der. Man kan
ha et kjøretøy registrert i en annens navn, hvis man kjenner noen som er
villig til dette. Har man mulighet for å få en c/o adresse, kan man fullt
lovlig anskaffe et kjøretøy på svenske plater. Det som skal til for at man
som utenlandsk borger kan registrere et kjøretøy i sitt navn, er at man
kontakter bilregisteret ( www.bilregistret.se )og får et personnummer for
den c/o adresse man opplyser. Heretter kan man tegne forsikring i et svensk
selskap, og prisene er i verste fall på høyde med de danske. Det gjelder
ihvertfall i mitt tilfelle.

Det skal sies at de opplysningene jeg gjengir her, for det meste er kommet
meg til kjennskap via telefonsamtaler, og jeg kan dermed ikke garantere at
alt henger sammen som beskrevet her. Jeg vil dog gå videre med det svenske
alternativ, og regner med å ha avklart forsikrings- og adressespørsmål i
neste uke. Vil man ha en MC til bruk i DK er intet av ovenstående
interesant, men vil man som meg ha en MC til banebruk og kjørsel i utlandet,
er det en måte å gjøre det på uten at man går på kompromis med
lovgivningen - hverken i DK eller Sverige.

JS

Fra : Kasper

Dato : 04-04-01 15:31

> [...]
> bekjent, eller opprette midlertidig/ekstra adresse i Tyskland. Meget
> besværlig med forsikring, tildels overføring av bonus, tildels muligheten

Så vidt jeg er orienteret, eksisterer der et firma i Flensborg/Nordtyskland, som er drevet af folk, der har forståelse for, at det kan betale sig at have et køretøj på tyske plader (til brug udenfor DK).

Formelt set ejes køretøjerne af firmaet, men dette stiller dem til rådighed for deltagerne i firmaet (ved ikke hvordan det er skruet sammen, rent juridisk/selskabsmæssigt), men de registrerer, opbevarer, forsikrer og syner dit køretøj for dig, som jeg lige husker det.

Du sparer selvfølgelig ikke noget rent økonomisk, idet du betaler pengene til selskabet, men du slipper for besværet ved selv at få adresse i Tyskland m.v.

Jeg kender desværre ikke navn m.v. på selskabet, men det må være at finde på nettet??

med venlig hilsen,

Kasper Fuglsang

http://www.kandu.dk/

Fra : Armand

Dato : 12-04-01 12:30

Kasper <Kasper.news@kandu.dk> skrev i en news:9afb35$t72$1@sunsite.dk...

> [...]
> selskabsmæssigt), men de registrerer, opbevarer, forsikrer og syner
dit
> køretøj for dig, som jeg lige husker det.

- - - á alm. leasing-aftale!? :-/

--
Armand.

Fra : Ian Rasmussen

Dato : 04-04-01 15:34

origo@earthling.net wrote:
> [...]
> selskap, og prisene er i verste fall på høyde med de danske. Det gjelder

[snip]
Vil det sige at du ogsaa koeber i dit eget navn, eller koeber du i en
vens navn og forsikrer i dit eget ?
Jeg har undersoegt lignende modeller, men har altid endt op med at jeg
ogsaa skulle staa for forsikringen. Dette er ikke helt saa sjovt som at
staa som ejer, pga crash og derved nedgang i ancenitet.

Ian, nl

Fra : origo@earthling.net

Dato : 04-04-01 16:22

"Ian Rasmussen" <ianr@wm.estec.esa.nl> wrote in message
> [...]
> ogsaa skulle staa for forsikringen. Dette er ikke helt saa sjovt som at
> staa som ejer, pga crash og derved nedgang i ancenitet.

Presis hva det ender med vet jeg som sagt ikke ennå. Hvis den forsikres i
min kamerats navn, påvirker det jo ham istedetfor meg. Vi har snakket om
dette, og da han er eier av 2 alminnelige biler samt en Porsche, vil det
ikke være så godt (for ham) hvis et styrt påvirker hans øvrige forsikringer.
Det er vi imidlertid ved å finne ut av.

Uansett hvem forsikringen står på, blir det imidlertid en premiestigning for
det aktuelle kjøretøy hvis det oppstår en skade, så det spiller vel egentlig
liten rolle. Jeg synes også det er betryggende å ha MC'en stående i mitt
navn. På den måten vet jeg at det ikke kan oppstå tvil om eierskapet, hvis
en konflikt skulle oppstå.

JS

Fra : Ian Rasmussen

Dato : 05-04-01 09:01

origo@earthling.net wrote:

> [...]
> navn. På den måten vet jeg at det ikke kan oppstå tvil om eierskapet, hvis

Det kan jeg godt foelge dig i, og jeg har da ogsaa kun givet tilbudet
til de naermeste to kammerater samt familie. Men forsikringen vil jeg
ikke have i mit navn, da jeg ved evt skift af forsikringsselskab skal
opgive alle skader, og bliver praemiesat derefter.
Men det lyder meget interessat det du goer, og lad os endlige hoere
sluthistorien.

Fik du derudover fat i en gixr ?

Ian,nl

Fra : origo@earthling.net

Dato : 05-04-01 09:29

> origo@earthling.net wrote:

> Fik du derudover fat i en gixr ?

Ikke helt avklart ennå. Det finnes noen eksemplarer rundt om hos
forhandlerne, men det med å få lov til å kjøpe uten avgift er et problem.

Jeg har dog fått en fax fra det firma i Tyskland som lånte meg en Gixxer til
prøvkjørsel for 2 uker siden. De håper på å få et nytt parti hjem i slutten
av april. Jeg reiser til Nürburgring på onsdag, og eieren av firmaet kommer
også derned i påsken. Håper på å få laget en avtale med ham hvis det blir
problemer i DK.

JS

Fra : Ian Rasmussen

Dato : 05-04-01 10:17

origo@earthling.net wrote:

> også derned i påsken. Håper på å få laget en avtale med ham hvis det blir
> problemer i DK.

Jeg har haft samme problemer med forhandlerne i dk, og hvis de endelig
ville saelge uden afgift, skulle jeg merbetale for modellen (honda +6000
kr) indtil afgiften var betalt. Det var aabentbart praksis for at
forhindre at alle modeller bliver solgt via dk. Ok jeg forstaar godt
argumentet, men det er lidt trist :-\
Er prisen uden afgift ikke hoejere i D end i dk ? Her i nl tager
importoerne i hvert tilfaelde mere uden afgift end i dk.

Men hvad goer alle jer der koerer duc uden afgift ? Betaler I ogsaa
ekstra ??

Ian, nl

Fra : origo@earthling.net

Dato : 05-04-01 10:25

> Er prisen uden afgift ikke hoejere i D end i dk ? Her i nl tager
> importoerne i hvert tilfaelde mere uden afgift end i dk.
Det trodde jeg den var, og det er den også når man ser på prisen før moms.
Idet den tyske moms er laver enn den danske, ble imidlertid sluttprisen
noenlunde ens. Jeg fikk et tilbud på DM23500 (normalpris i Tyskland er
DM24500) ferdig leveret, og det er ikke meget forskjellig fra den danske
pris når alt løst er lagt til. Hertil kommer at jeg forventer å kunne presse
prisen i Tyskland en smule.

JS

Fra : Michael K. S.

Dato : 05-04-01 10:31

On Thu, 05 Apr 2001 11:17:03 +0200, Ian Rasmussen
<ianr@wm.estec.esa.nl> wrote:

>Er prisen uden afgift ikke hoejere i D end i dk ? Her i nl tager
>importoerne i hvert tilfaelde mere uden afgift end i dk.

Det er de som hovedregel nok - lidt,men til gengæld er prisen ikke så
klippefast som i DK,flere modeller kommer ret hurtigt som tilbud i
forskellige afarter,som eks. kan nævnes en SP-1 der kan købes fra ny i
D til ca. 85 kkr,pris i DK over 100 Kkr.Desuden skal modellerne ikke
være ret gamle i Tyskland før prisen er faldet til under DK-priser,det
kan sagtens være mindre end et år,p.g.a den voldsomme forskel i
afskrivning.

Vh
-Michael
Nr.xx - Pax Deorum....

Fra : Ian Rasmussen

Dato : 05-04-01 12:31

"Michael K. S." wrote:

> forskellige afarter,som eks. kan nævnes en SP-1 der kan købes fra ny i
> D til ca. 85 kkr,pris i DK over 100 Kkr.

Praecist den erfaring havde jeg ogsaa gjort mig. Havde en laengere
diskussion med en formand om en SP1 i dk var magen til en sp1 i nl, da
prisen i nl er 120 kkr paa plader, heraf 30 kkr i afgift, hvorimod han
havde givet 98 kkr uden afgift i dk.

>Desuden skal modellerne ikke
> være ret gamle i Tyskland før prisen er faldet til under DK-priser,det
> kan sagtens være mindre end et år,p.g.a den voldsomme forskel i
> afskrivning.

Jeps, men jeg er interesseret i en helt ny model. Vil saa gerne proeve
fornemmelsen af at kunne hente en model med omkring 200 m paa klokken,
uha uha.

Ian, nl thunderace (lidt (maaske meget lidt) endnu)

Fra : Søren L Hansen

Dato : 05-04-01 13:59

Ian Rasmussen <ianr@wm.estec.esa.nl> wrote in article
<3ACC578A.E2E3C8DD@wm.estec.esa.nl>...
> Jeps, men jeg er interesseret i en helt ny model. Vil saa gerne proeve
> fornemmelsen af at kunne hente en model med omkring 200 m paa klokken,
> uha uha.

Ja og så køre de første par km uden at det tal stiger. Hvis du forstår...
--
Søren
lindholt@person.dk

Fra : Ian Rasmussen

Dato : 05-04-01 13:06

"Søren L Hansen" wrote:

> Ja og så køre de første par km uden at det tal stiger. Hvis du forstår...

he he, jo jeg forstaar; er det saadan man boer koere til ??

Kommer du snart til A'dam ?

Ian, nl

Fra : Søren L Hansen

Dato : 05-04-01 14:20

Ian Rasmussen <ianr@wm.estec.esa.nl> wrote in article
<3ACC5F9A.3B806E2D@wm.estec.esa.nl>...

> he he, jo jeg forstaar; er det saadan man boer koere til ??
>
> Kommer du snart til A'dam ?

uuuhuuuh, jeg er der til Dronningen føds dag, lander om eftermiddagen. Der
skal jeg mødes med en tidligere kollega/nabo, men hvad med tirsdag eller
onsdag, vi kunne lige løbe sammen. Jeg skal hjem torsdag aften. Jeg har
mobilos med...

Fra : Ian Rasmussen

Dato : 05-04-01 13:29

"Søren L Hansen" wrote:

> [...]
> skal jeg mødes med en tidligere kollega/nabo, men hvad med tirsdag eller
> onsdag, vi kunne lige løbe sammen. Jeg skal hjem torsdag aften. Jeg har

Ang kongehuse er jeg lidt af en ignorant, saa jeg aner faktisk ikke
hvilken dato du taler om (eller hvilken dronning ?) Men uanset hvad
saa er tirsdage og onsdage skabt til at drikke hollandsk oel, ja faktisk
ogsaa torsdage og fredage, samt naturligvis weekender.

Ian, der sjaeldent drikker oel om mandagen

Fra : Morten Christensen

Dato : 05-04-01 22:49

> [...]
> ogsaa torsdage og fredage, samt naturligvis weekender.
>
> Ian, der sjaeldent drikker oel om mandagen

Er det pga. "forholdene" fra de andre dage? )

Eller er det kun forat kunne sige, at du "ikke drikker øl hele ugen" at du
ikke drikker mandag? *G*

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Søren L Hansen

Dato : 06-04-01 08:54

> [...]
> saa er tirsdage og onsdage skabt til at drikke hollandsk oel, ja faktisk
> ogsaa torsdage og fredage, samt naturligvis weekender.

Dvs. du ikke kender denne fine side. Det ser ud som om hele byen ligger på
den anden ende...
http://www.koninginnedag2001.nl/frame-main.php?sitepart=englishpage

Fra : Ian Rasmussen

Dato : 06-04-01 09:56

"Søren L Hansen" wrote:

> Dvs. du ikke kender denne fine side. Det ser ud som om hele byen ligger på
> den anden ende...
> http://www.koninginnedag2001.nl/frame-main.php?sitepart=englishpage

Byen ligger paa den anden ende. De seneste to aar har jeg bevidst
forladt landet paa denne dag, netop pga alt for mange fulde hollaendere
render rundt i alle gader. Faktisk er det lidt sjovt at den royale
familie skal fejres paa en saadan maade

Men dvs du er her i perioden: 30 april->3 maj ? Hvad med 1.maj fest i
dk ??

Jeg kommer helt sikkert forbi til en oel eller to.

Ian

Fra : Søren L Hansen

Dato : 06-04-01 11:01

Ian Rasmussen <ianr@wm.estec.esa.nl> wrote in article
<3ACD8499.FD125817@wm.estec.esa.nl>...
> Men dvs du er her i perioden: 30 april->3 maj ?

Jep. Enduro 5 maj kræve min tilstedeværelse, man må vælge...

Hvad med 1.maj fest i
> dk ??

Jeg bor jo i Aalborg, ret tæt på Killerparken. Hvis jeg må citere, skift
selv navne mv. ud

Fra : Ian Rasmussen

Dato : 06-04-01 11:37

"Søren L Hansen" wrote:

> Jeg bor jo i Aalborg, ret tæt på Killerparken. Hvis jeg må citere, skift
> selv navne mv. ud

he he good one ))

Ian, nl (selv Aalborg-bonde)

Fra : N/A

Dato : 12-04-01 12:33

Fra : Armand

Dato : 12-04-01 12:33

Dan Dethlefsen <sota@image.dk> skrev i en

> Hvad med DK-grænseplader, engang betød det hvis "bare" at MC`en ikke
> måtte opholde sig i DK mere end 3 måneder af året. ?

Lidt ude af debatten, derved at Jørunds planer netop er alternativ til
det nærmest umulige i at købe motorcykel på grænseplader herhjemme uden
at importøren tillægger en merpris á op til 10.000 kr

--
Armand.