Powerbook 17" og tv/video
Fra : Rabbit_HGC

Dato : 11-08-03 10:44

Hej

Jeg har ikke rigtig fået løst mit problem så jeg prøver lige igen.

Jeg har en powerbook 17" og en extern 200gb firewire disk. Jeg vil gerne
bruge denne sammensætning som videomaskine, så jeg kan optage direkte fra
antennestikket, over på min externe disk i DVD kvali, og så afspille derfra
igen, eller brænde på DVD.

Det skal helst være i samme kvali som det jeg ser på fjerneren. Jeg har
nemlig haft fornøjelsen af en harddisk optager som gik i stykker, og der var
kvaliteten sku ringe for at sige det pænt.

Hvad muligheder har jeg?

Bo

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-08-03 11:34

"Rabbit_HGC" <sofus@post1.tele.dk> writes:

> [...]
> antennestikket, over på min externe disk i DVD kvali, og så afspille derfra

Jeg har desværre ingen erfaring med videodelen men min erfaring med en
Maxtor ekstern firewire disk siger at disken er betydeligt langsommere
end en intern. Du skal derfor være opmærksom på at det ikke er
sikkert at det kan følge med.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-08-03 17:58

Rabbit_HGC <sofus@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
> nemlig haft fornøjelsen af en harddisk optager som gik i stykker, og der var
> kvaliteten sku ringe for at sige det pænt.

Jeg venter spændt på at høre hvilke svar du får. Jeg har tænkt på en
lignende løsning, dog med en intern harddisk.

Den bedste løsning - rent kvalitetsmæssigt - er vist Formac's TVR, som
er en ekstern enhed der konverterer TV-signalet til DV format og sender
det via FireWire til Mac'en. Det fylder en krig, men kvaliteten er god.

Andre løsninger kører via USB og halv opløsning, hvilket ikke er
acceptabelt for mig.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 12-08-03 07:36

Jeg har sådan set NÆSTEN løst det med
http://www.canopus-uk.com/US/products/advc-100/pm_advc-100.asp som jeg via
scart har koblet til fjerneren. Nu kan jeg så via iMovie få tv-signal ind på
mac'en. MEEEEENNNN problemet er så at iMovie kun kan lave dvd film på
CD-rom, og ikke på disk.

Hvad programmer kan man ellers bruge til at capture med så man kan gemme ens
film på disk og så afspille dem derfra?

Bo

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-08-03 17:52

> [...]

> CD-rom, og ikke på disk.
>
> Hvad programmer kan man ellers bruge til at capture med så man kan gemme ens

Du kan jo eksportere filmene som QuickTime. Hvis du vælger DV format, så
vil du få fuldt kvalitet, men det vil også fylde rigtigt meget. En anden
mulighed er MPEG 4, men det kræver vist lidt mere end den MPEG 4 codec
der ligger i QuickTime Pro, for den understøtter tilsyneladende ikke så
store opløsninger.

Denne boks ser for mig ud til at være meget lig Formac's. Kan du
fortælle mig, hvad forskellen er?

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 13-08-03 07:10

> Denne boks ser for mig ud til at være meget lig Formac's. Kan du
> fortælle mig, hvad forskellen er?

Jeg kender ikke Formac's så derfor kan jeg ikke udtale mig om forskellen.
Men min Canopus box er faktisk ret kanon. Da min Mac er til rep i
øjeblikket, så har jeg koblet den til min PC via firewire, og så derfra til
min videomaskine, da jeg er ved at redigere gamle videobånd. Det virker
kanon. Jeg har faktisk haft den i meget lang tid, men aldrig brugt
den....før nu. Og den virker.

Jeg tror jeg prøver det med Quicktime og ser hvad jeg kan få ud af det.

Tak for hjælpen.

Bo

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-08-03 23:25

> [...]
> min videomaskine, da jeg er ved at redigere gamle videobånd. Det virker
> kanon. Jeg har faktisk haft den i meget lang tid, men aldrig brugt

En vigtig forskel - for mig - er at denne boks ikke har en TV tuner. Det
er en vigtig ting, hvis den skal fungere som automatisk videooptager.

> Jeg tror jeg prøver det med Quicktime og ser hvad jeg kan få ud af det.
>
> Tak for hjælpen.

I lige måde.