Trådløst internet med apple PB G4
Fra : FiGo

Dato : 09-08-03 18:09

Hvordan får jeg det bedst kørende og billigst. Skal jeg vælge Apple´s
airport eller kan andre bruges..?

Har i forvejen en PC opkoblet på bredbånd, så opkoblingen sakl tages derfra.

Pft.

LooP

Fra : Preben Boedker Niels~

Dato : 09-08-03 18:48

FiGo <figo@lycos.uk.com> wrote:

> Hvordan får jeg det bedst kørende og billigst. Skal jeg vælge Apple´s
> airport eller kan andre bruges..?

Bedst (nemmest) = Apple Airport
Billigst (måske lige så nemt) = alle andre

> Har i forvejen en PC opkoblet på bredbånd, så opkoblingen sakl tages derfra.

Ingen problemer i det.

/Preben
(som har Airport med blandede erfaringer)

Fra : FiGo

Dato : 10-08-03 10:21

"Preben Boedker Nielsen" <null@device.dk> skrev i en meddelelse

> Bedst (nemmest) = Apple Airport
> Billigst (måske lige så nemt) = alle andre

> Ingen problemer i det.
>
> /Preben
> (som har Airport med blandede erfaringer)

Hej Preben

Hvordan tilslutter man det, når man skal have opkoblingen fra tdc. bredbånds
speadstream 5100.??

Kender du et sted hvor der måske befinder sig et brugt aiport kort +
basestation.?

Pft.

LooP

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 10-08-03 10:16

FiGo wrote:
> Hvordan får jeg det bedst kørende og billigst. Skal jeg vælge Apple´s
> airport eller kan andre bruges..?

Ja og flere af de andre kan også fås som 54Mbps f.eks. D-Link DI-624.

Airport tilbyder dog både 54Mbps og printserver. Det findes også til
D-Link men så er det med 22Mbps (endnu)

Der findes sikkert samme muligheder inden for mange andre mærker, IEEE
802.11g ser ud til for alvor at slå igennem.

venligst
Henry Lerche Madsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-08-03 22:00

FiGo <figo@lycos.uk.com> wrote:

> Hvordan får jeg det bedst kørende og billigst. Skal jeg vælge Apple´s
> airport eller kan andre bruges..?
>
> Har i forvejen en PC opkoblet på bredbånd, så opkoblingen sakl tages derfra.

Du skal selvfølgelig have et originalt Apple Airport-kort i din
PowerBook G4. Der er en PCMCIA-port, men jeg tror ikke, der er drivere
til Mac OS X. I hvert fald kan der vel ikke være alverden at spare, og
når PB G4 har en plads til et Airport-kort, er der vel ikke alverden at
spare.
Basestationen kan vist være hvad som helst. Jeg har selv en
Airport-basestation, men til en gammel iMac har vi en Linksys trådløs
modtager, som fungerer fint. Apples egne systemer er naturligvis langt
de nemmeste at sætte op. De andre kan være mere bøvlede, og nogle gange
findes der kun Windows-programmer til at konfigurere dem. Skal man
opdatere firmware, kan det også være lidt bøvlet. Så det bedste er nok
at sikre sig, at man kan kommunikere med tingene via sin Mac. Mange
bruger et web-interface, og så er det jo fint. Det går f.eks. fint at
programmere vores Linksys Wireless Ethernet Bridge fra vores gamle iMac
med OS X.
Jeg har også hørt, at Apples udstyr ikke har så god rækkevidde.
Det kan være en fordel ved at købe uoriginalt. Måske gælder det også,
hvis du kan få et PCMCIA-kort til at virke i din PowerBook G4. Det har
jo sin egen antenne. Jeg synes faktisk, at min kones IBM med sådan et
kort er bedre til at modtage signalet rundt omkring i huset, end min
PowerBook G4.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-08-03 21:31

> Du skal selvfølgelig have et originalt Apple Airport-kort i din
> PowerBook G4. Der er en PCMCIA-port, men jeg tror ikke, der er drivere
> til Mac OS X.

Med nyeste airport software har Apple indbygget support for mange 3.
parts wireless producenter bl.a. Linksys, som laver nogle meget flotte
produkter med imponerende support - se bl.a. deres website.

> [...]
> jo sin egen antenne. Jeg synes faktisk, at min kones IBM med sådan et
> kort er bedre til at modtage signalet rundt omkring i huset, end min

PB G4 aka TiBook er kendt for at være problematisk mht. rækkevide. Især
med den model vil man vinde meget ved at købe et pcmcia kort, som jo så
har en ekstern antenne, som ikke påvirkes at TiBook'ens titanium "skal".
Selv oplevede jeg en markant nedgang i modtageevne ved skift fra den
plastikindkapslet Pismo til min nuværende TiBook.

En anden fordel ved at købe 3. parts er at man kan hoppe direkte på
AirportExtreme bølgen uden at skulle betale Apples skyhøje priser, for
slet ikke at tale om at der ikke findes extreme kort til TiBook'en fra
Apple.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |