OT - to spørgsmål til den kyndige....
Fra : Dan Henriksen

Dato : 06-08-03 10:06

Hej Alle,

1: Findes der en formel til at konvertere fra pixels til pt (font størrelse)

2: Farve indstilling (profiler osv. I "Color Settings") i PhotoShop - hvad
er den optimale indstilling til tryk?

Venligst
Dan Henriksen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-08-03 19:23

Dan Henriksen <dan@1way2print.net> wrote:

> Hej Alle,
>
> 1: Findes der en formel til at konvertere fra pixels til pt (font størrelse)

Det giver ikke rigtigt nogen mening, da det ville være som at konvertere
mellem centimeter og pixels, hvilket ikke kan lade sig gøre. Det
afhænger nemlig af opløsningen du bruger.

Hvis du har en 5 pkt. skrift i 300 dpi, så vil den fylde x antal pixels,
men i 72 dpi vil den kun fylde ca. 1/4 antal pixels.

Det gør det lidt spejet at lave en formel til konvertering mellem pixels
og pt, da det afhænger af opløsningen på dit billede.

> 2: Farve indstilling (profiler osv. I "Color Settings") i PhotoShop - hvad
> er den optimale indstilling til tryk?

En god indstilling er Europe Prepress Defaults, men for at du kan regne
med din skærm skal den være kalibreret. Fattigmandsløsningen Adobe Gamma
(eller Apple's indbyggede i kontrolpanelet Skærm) er bedre end
ingenting, men det bliver først rigtigt godt med en hardware-kalibrator.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Dan Henriksen

Dato : 12-08-03 08:40

in article 1fzadne.ncwssj177nklyN%spam02@tdcadsl.dk, René Frej Nielsen at
spam02@tdcadsl.dk wrote on 06/08/03 20:23:

> [...]
> (eller Apple's indbyggede i kontrolpanelet Skærm) er bedre end
> ingenting, men det bliver først rigtigt godt med en hardware-kalibrator.

Tak for svarene. så er dette vel ok?

RGB: 12-08-2003 (fra kalibreringen)
CMYK: Euroscale Uncoated v2
Gray: 20%
Spot: 15%

Dan

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-08-03 17:52

Dan Henriksen <dan@1way2print.net> wrote:

> in article 1fzadne.ncwssj177nklyN%spam02@tdcadsl.dk, René Frej Nielsen at

> Tak for svarene. så er dette vel ok?
>
> RGB: 12-08-2003 (fra kalibreringen)

Nej, du skal ikke bruge profilen fra din skærm som arbejdsfarverum. Det
er forkert. Du skal istedet bruge Adobe RGB.

> CMYK: Euroscale Uncoated v2

Hvis dit arbejde skal trykkes på uncoated papir, ja. Eller skal du bruge
Euroscale Coated v2.

> Gray: 20%
> Spot: 15%

De kan sagtens stå til 15% begge to.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 06-08-03 19:55

Hejsa

Dan Henriksen <dan@1way2print.net> wrote:

> Hej Alle,
>
> 1: Findes der en formel til at konvertere fra pixels til pt (font størrelse)

Hmm, det kommer vel an på skærmopløsningen? Eller tænker jeg mon ikke
ordentligt?

> 2: Farve indstilling (profiler osv. I "Color Settings") i PhotoShop - hvad
> er den optimale indstilling til tryk?

Det kommer an på papri og trykmetode, så vidt jeg ved.

Håber, at Preben eller Villy vil svare dig, de er gode til den slags, og
der er uden tvivl flere af den slags i gruppen, håber ikke jeg
fornærmede nogen ved ikke at huske jeres navne.

/Sebastian

> Venligst
> Dan Henriksen

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 07-08-03 06:55

Dan Henriksen skrev:

> 1: Findes der en formel til at konvertere fra pixels til pt (font størrelse)

Som de andre har skrevet: nej. Og så alligevel ...

En pixel betyder bare en "prik" på den aktuelle enhed. På en skærm er en
prik typisk omkring 1/4 x 1/4 mm., mens den på en printer for eksempel
kan være under 0,1 x 0,1 mm.

En pt er 1/72 af en tomme (der er 2,54 cm). En pt er med andre ord cirka
0,353 mm.

Man har traditionelt i Windows-verdenen regnet med, at der - når man
snakkede om skærme - var 96 pixels pr. tomme. Da en pt er 1/72 af en
tomme, så gælder der derfor: 72 pt = 96 px eller 1 pt = 1 1/3 px.

På Mac har man typisk regnet med, at der på skærme var 72 pixels pr.
tomme. Det gør også det hele meget lettere, for så er 1 px = 1 pt. Men
for eksempel regner Mac-browsere typisk med 96 pixels pr. tomme, da
siderne ellers ville se anderledes ud end på Windows.

Jeg håber, at det er en o.k. forklaring (og at jeg selv har forstået det
korrekt).

--
Jesper Juellund Jensen