Andet multimedie
bentjuul 3670
Arbejdsproces med jpg-filer
Fra : Nils F.

Dato : 06-08-03 19:53

Mine digitale fotos er i jpg-format. Nu vil jeg til at behandle dem, der er
for mørke, forkert beskårede etc.

Men jeg er bekendt med, at der tabes billedinformationer, gang en jpg-fil
gemmes som jpg, og kvaliteten dermed forværres.

Bør jeg konvertere jpg-filerne til f.eks. tif, eller betyder det også tab af
data i sig selv?

Fra : emj

Dato : 06-08-03 20:32

On Wed, 6 Aug 2003 20:52:57 +0200, "Nils F." <udsendt@hotmail.com>
wrote:

>Bør jeg konvertere jpg-filerne til f.eks. tif, eller betyder det også tab af
>data i sig selv?

Du mister formodentlig dine EXIFdata, hvis du konverterer til Tif.

Fra : Nils F.

Dato : 06-08-03 20:34

Tak - det var jeg ikke klar over!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-08-03 02:04

"emj" <emj@stofanet.dk> skrev

> Du mister formodentlig dine EXIFdata, hvis du konverterer til Tif.

Der faldt jeg af. Hvad er EXIF data? Jeg spørger muligvis dumt, men jeg ved
det ikke.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Nils F.

Dato : 07-08-03 05:31

Til alle "svarerne":

Tak - det var god viden!

Til Erik:

EXIF-data er de tekniske oplysninger, som digitale kameraer kan indsætte i
en fils header, og som kan læses af en del programmer - f.eks. det geniale
Cumulus, der er en mediedatabase.

Fra : emj

Dato : 07-08-03 10:16

On Thu, 7 Aug 2003 03:04:15 +0200, "Erik Ginnerskov"
<egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote:

>Hvad er EXIF data?

Man kan se, hvilke indstillinger af kameraet, der er benyttet til det
aktuelle billede, Blænder, tid, blitz, mode, kameranavn, Dato for
optagelse, Dato for redigering, osv.,
Prøv at se EXIFdata i et JPG billede. Det kan f.eks aflæses ses under
INFO om billedet i billedbehandlingsprogrammet.

Hilsen emj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-08-03 10:28

"emj" <emj@stofanet.dk> skrev

> [...]
> Prøv at se EXIFdata i et JPG billede. Det kan f.eks aflæses ses under
> INFO om billedet i billedbehandlingsprogrammet.

Den slags oplysninger kan jeg ikke se i de billeder, jeg selv har taget. Men
det er måske mit kamera, der ikke er avanceret nok?

"Kodak
DC 3200
Digital Camera"

Jeg er ellers rimeligt tilfreds med de billeder, jeg får med hjem.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : emj

Dato : 07-08-03 11:45

On Thu, 7 Aug 2003 11:28:09 +0200, "Erik Ginnerskov"

>Den slags oplysninger kan jeg ikke se i de billeder, jeg selv har taget. Men
>det er måske mit kamera, der ikke er avanceret nok?

Det behøver ikke være spor avanceret for at indeholde EXIFdata, men er
ikke alle små digier, der byder på den facilitet.

>"Kodak
>DC 3200
>Digital Camera"

Ja, det har vist ikke EXIF med.

>Jeg er ellers rimeligt tilfreds med de billeder, jeg får med hjem.

Nogen er jo mere nøjsomme end andre
Hilsen emj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-08-03 13:41

"emj" <emj@stofanet.dk> skrev

> Nogen er jo mere nøjsomme end andre

Den bemærkning forstår jeg ikke, når du ikke har set mine billeder. Jeg ved
godt, jeg ikke kan f.eks.zoome eller modvirke røde øjne, men ...

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : emj

Dato : 07-08-03 15:34

On Thu, 7 Aug 2003 14:41:17 +0200, "Erik Ginnerskov"

>Den bemærkning forstår jeg ikke, når du ikke har set mine billeder.

Jeg går ud fra, at det er dine billeder, der ligger på
http://hjem.get2net.dk/egin

Hilsen emj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-08-03 00:15

"emj" <emj@stofanet.dk> skrev

> Jeg går ud fra, at det er dine billeder, der ligger på
> http://hjem.get2net.dk/egin

Men jeg har ikke hævdet, at de er taget med det kamera, vel? De fleste er
faktisk skanninger fra større gruppebilleder, hvorfor opløsningen ikke er
optimal.
Det er temmelig sent nu, men jeg kan da lægge nogle friske billeder ud i
morgen.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-08-03 17:55

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev

> Det er temmelig sent nu, men jeg kan da lægge nogle friske billeder ud i
> morgen.

Så har jeg lagt nogle billeder ud, hvis du skulle være interesseret i, hvad
det kamera dur til:

www.hjemmesideskolen.dk/temp/dcp_0001.jpg
www.hjemmesideskolen.dk/temp/dcp_0002.jpg
www.hjemmesideskolen.dk/temp/dcp_0003.jpg
www.hjemmesideskolen.dk/temp/dcp_0004.jpg

Billederne er 'as is' direkte fra kamera, uden nogen manipulationer.
Obs. de fylder over 300KB pr. stk.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : JensenJS

Dato : 07-08-03 18:16

> [...]
> DC 3200
> Digital Camera"
>
> Jeg er ellers rimeligt tilfreds med de billeder, jeg får med hjem.

Jeg har selv sådan et kamera, og det tager rigtig gode billeder, og der
er også EXIF data i billederne.
Her er et link til er helt suverent program til at læse billeddata.
Det har nogle flere funktioner, og er hurtigt og så er det er freeware

http://home.pacbell.net/michal_k/exif_v.html

MVH JensenJS

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-08-03 00:21

"JensenJS" <x@y.z> skrev

> [...]
> Her er et link til er helt suverent program til at læse billeddata.
> Det har nogle flere funktioner, og er hurtigt og så er det er freeware

Hentede den. Kigger på det på mandag, har ikke tid før.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-08-03 21:01

Nils F. wrote:

> [...]
>
> Men jeg er bekendt med, at der tabes billedinformationer, gang en
> jpg-fil gemmes som jpg, og kvaliteten dermed forværres.

Ved en del manipulationer kan man undgå kvalitetstab. Se f.eks.
http://www.jpg.com/jpegwizard.htm
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Thomas Madsen

Dato : 06-08-03 21:04

Nils F. skrev:

> Bør jeg konvertere jpg-filerne til f.eks. tif, eller betyder det
> også tab af data i sig selv?

TIFF er tabsløst.
Nu ved jeg ikke hvilket program du bruger, men hvis det er Photoshop 7
så har du også mulighed for at gemme med LZW, ZIP og JPEG-kompression
når du gemmer til TIFF. Kun JPEG-kompressionen smider data ud. De to
andre gør ikke. Det mest "normale" er at man vælger LZW, hvis man da
absolut skal komprimere i TIFF forstås.
Ikke alle programmer har det lige godt med LZW, men hvis du bare skal
bruge formatet som et lagringsformat som du kun skal bruge i et enkelt
program som understøtter det, så kan det vel være lige meget.

Photoshop 7 bevarer EXIF-informationen i TIFF.

Madsen.

Fra : emj

Dato : 06-08-03 22:42

On Wed, 06 Aug 2003 22:03:44 +0200, Thomas Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Photoshop 7 bevarer EXIF-informationen i TIFF.

Det gør Paint Shop Pro ikke, så man skal lige tjekke sit
billedbehandlingsprogram på det punkt, før man batchkonvertere sine
jpg til tif
Hilsen emj

Fra : Thomas Madsen

Dato : 06-08-03 22:49

emj skrev:

> Det gør Paint Shop Pro ikke, så man skal lige tjekke sit
> billedbehandlingsprogram på det punkt, før man batchkonvertere sine
> jpg til tif

Det er nok en god idé at gøre ja. Det er i hvert tilfælde træls at
miste den information, efter min mening.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 06-08-03 21:23

wrote:

>Bør jeg konvertere jpg-filerne til f.eks. tif,

Ja eller png eller din editors indfødte format (f.eks. psd hvis du
bruger Photoshop (Elements), psp hvis du bruger Paint Shop Pro)

>eller betyder det også tab af data i sig selv?

Nej. Ikke mere end der allerede er tabt ved første kompression i
kameraet.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk