Andet multimedie
bentjuul 3670
Word til PDF.
Fra : Thomas Madsen

Dato : 03-08-03 16:18

Hej,

Nok engang sidder jeg og bøvler med et Word-dokument og sidder pt.
kraftigt og overvejer om jeg fremover skal nægte at have noget med
det skrammel at gøre, men i tilfælde af at det er mig der gør noget
forkert, så vil jeg lige høre her inden jeg går så vidt.

Problemet er denne gang at der foran teksten i Word-dokumentet er
blevet indsat nogle firkantede bokse. Jeg ved ikke hvordan de er
lavet i Word. Jeg kan, af gud ved hvilken grund, markere nogle af
dem i Word, men ikke dem alle og når jeg laver en PDF udfra Word-
dokumentet, så er de ikke med i PDF'en. De skal være med i PDF'en
for de skal fungere som afkrydsningsbokse, men hvorfor hulen kommer
de ikke med?

Boksene ser sådan her ud:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/word/bokse.png>.

Jeg har prøvet at printe til Adobe PDF, som PDF-printeren hedder i
Acrobat 6 Pro. Har også prøvet at bruge 'Convert to PDF' inde fra
Word, men resultatet er det samme hver gang. Boksene forsvinder,
men hvorfor?

Madsen.

Fra : JMo.

Dato : 03-08-03 16:24

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> dokumentet, så er de ikke med i PDF'en. De skal være med i PDF'en
> for de skal fungere som afkrydsningsbokse, men hvorfor hulen kommer

Det ligner lidt markeringen for tegn der ikke findes i det pågældende
skriftsnit?

At du ikke kan markere dem, kan være fordi de er blevet til en del af den
automatiske punktopstilling.

Prøv at rode lidt med "Format" -> "Bullets and numbering"

Måske det er lavet med automatisk punkopstilling, i et skriftsnit der ikke
er tilgængeligt på din maskine??

Fra : Thomas Madsen

Dato : 03-08-03 16:39

JMo. skrev:

> Det ligner lidt markeringen for tegn der ikke findes i det
> pågældende skriftsnit?

Jeg har selv tænkt på at det kunne være sådan noget, for Word sender
vel ikke de fonte med som er brugt i dokumentet. Det der undrer mig
er at teksten er skrevet i Times New Roman når jeg åbner dokumentet
i Word her og hvis jeg markerer de bokse så er de også i Times New
Roman ifølge Word.

> At du ikke kan markere dem, kan være fordi de er blevet til en del
> af den automatiske punktopstilling.

De fleste kan jeg vælge, men der er en side hvor teksten og boksene
er blevet indrykket og i de linier kan jeg ikke markere boksene.

> Prøv at rode lidt med "Format" -> "Bullets and numbering"
>
> Måske det er lavet med automatisk punkopstilling, i et skriftsnit
> der ikke er tilgængeligt på din maskine??

Ja, det skulle ikke undre mig. Det er vist på tide at lære vedkommende
som sender de worddokumenter at lave en PDF i stedet for at det skel
igennem mig, for det ender i kaos stort set hver eneste gang.

Madsen.

Fra : JMo.

Dato : 03-08-03 17:04

> [...]
> er at teksten er skrevet i Times New Roman når jeg åbner dokumentet
> i Word her og hvis jeg markerer de bokse så er de også i Times New

Yep, for ved punktopstillinger, viser den ikke hvilket skriftsnit den i
virkeligheden bruger til punktopstillingstegnet, men hvilket skriftsnit
den omgivende tekst er sat med.

> Ja, det skulle ikke undre mig. Det er vist på tide at lære vedkommende
> som sender de worddokumenter at lave en PDF i stedet for at det skel
> igennem mig, for det ender i kaos stort set hver eneste gang.

God ide.

I det konkrete tilfælde: Har du Wingdings installeret som TrueType på din
maskine?? I Word 2000 er den brugt til flere af
punktopstillingstypografierne, som standard.

Fra : Storm

Dato : 03-08-03 16:42

JMo. <ns_sf010@mohr.cx> wrote:

> Det ligner lidt markeringen for tegn der ikke findes i det pågældende
> skriftsnit?
>
> At du ikke kan markere dem, kan være fordi de er blevet til en del af den
> automatiske punktopstilling.

Det tror jeg du har helt ret i.

> Prøv at rode lidt med "Format" -> "Bullets and numbering"
>
> Måske det er lavet med automatisk punkopstilling, i et skriftsnit der ikke
> er tilgængeligt på din maskine??

Hvis dokumentet kommer fra en anden platform er jeg ude for at selv om
jeg har skriften, er jeg nødt til at vælge en helt anden skrift først og
så vælge skriften igen. Som om mastersiderne ikke kan forstå at f.eks.
en Gill her på Maccen er det samme som en Gill på pc'en.
Det samme kunne måske gælde på pc.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Madsen

Dato : 03-08-03 16:52

Storm skrev:

> Det samme kunne måske gælde på pc.

Dokumentet kommer fra en PC, men jeg ved så ikke om det virkelig er
skrevet i den font som det bliver åbnet med her i Word. Det er efter
min mening det største problem med de skide Word-filer at man ikke kan
medsende fonten, for jeg har også tit oplevet at teksten ombryder fordi
at min Word bare automatisk vælger en anden font, eller hvad der nu end
sker bag kulisserne. Man får jo ikke noget at vide fordi at det skal
være "åhh så brugervenligt" (ARGH!).

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 03-08-03 16:56

> [...]

> at min Word bare automatisk vælger en anden font, eller hvad der nu end
> sker bag kulisserne. Man får jo ikke noget at vide fordi at det skal

Jamen har du prøvet at vælge en anden skrift på den side der driller og
så vælge skriften igen. Evt. vælge den rigtige bullet niveau for niveau,
så den bliver som de andre sider?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Madsen

Dato : 03-08-03 17:00

Storm skrev:

> Jamen har du prøvet at vælge en anden skrift på den side der
> driller og så vælge skriften igen.

Ja, men det gør tilsyneladende ingen forskel.

> Evt. vælge den rigtige bullet niveau for niveau, så den bliver som
> de andre sider?

Problemet er at jeg ikke kan finde en bullet i min Word magen til
den som jeg ser i dokumentet. Alt hvad jeg har prøvet indtil nu
resulterer i en helt anden bullet.

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 03-08-03 17:06

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Problemet er at jeg ikke kan finde en bullet i min Word magen til
> den som jeg ser i dokumentet. Alt hvad jeg har prøvet indtil nu
> resulterer i en helt anden bullet.

Har Word ikke mulighed for at sige Bullet - Style - Character, hvor du
så får alle skriftens tegn?
Kan du ikke aflure på de andre sider? Eller copy-paste første bogstav
efter bullet fra en de andre siderne og så rette?
Nej, så har jeg nok kun forslag du selv kan hitte på

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : JMo.

Dato : 03-08-03 17:16

> Problemet er at jeg ikke kan finde en bullet i min Word magen til
> den som jeg ser i dokumentet. Alt hvad jeg har prøvet indtil nu
> resulterer i en helt anden bullet.

Jomen jeg tror ikke at det tegn du ser på skærmen, er det afsenderen har
valgt; Standard afkrydsnings-boks-typografien ved punktopstillinger er
lavet med en kvadratisk firkant fra WingDings TrueType.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 03-08-03 17:09

JMo. skrev:

> Yep, for ved punktopstillinger, viser den ikke hvilket skriftsnit
> den i virkeligheden bruger til punktopstillingstegnet, men hvilket
> skriftsnit den omgivende tekst er sat med.

Så kan man jo diskutere hvor smart det er, men ok. :)

> I det konkrete tilfælde: Har du Wingdings installeret som TrueType
> på din maskine??

Yep.

Jeg har valgt at droppe det og vil så fortælle afsenderen at hun selv
må anskaffe sig Acrobat og lære hvordan man laver en PDF, for det her
gider jeg altså ikke at bøvle med mere.

Tak for hjælpen.

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 03-08-03 17:18

Storm skrev:

> Har Word ikke mulighed for at sige Bullet - Style - Character,
> hvor du så får alle skriftens tegn?

Jeg har Indsæt > Symbol hvor jeg så f.eks. kan vælge Wingdings og
indsætte en firkant der ligner og hvis jeg gør det så kommer den med
i PDF'en. Der er bare en hulens masse firkanter der skal rettes, men
det er åbenbart den eneste vej, hvis det skal laves her.

Tak for hjælpen.

Madsen.

Fra : H_Luchter

Dato : 03-08-03 17:37

Lad være med at kalde Word for skrammel, hvis du ikke ved, hvad du skriver
om.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 03-08-03 17:52

H_Luchter skrev:

> Lad være med at kalde Word for skrammel, hvis du ikke ved, hvad du
> skriver om.

Vil du da kalde det smart at jeg skal sidde og ændre stort set hver
eneste tegn i Word-dokumentet for at få det lavet om til en brugbar
PDF?

PS. Kunne man ikke lokke dig til at klippe det væk du ikke svarer på
og svare under det citerede? Du kan læse mere om god citatteknik her:
<http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.

Madsen.

Fra : Palle Bruselius

Dato : 03-08-03 20:47

> [...]

> Acrobat 6 Pro. Har også prøvet at bruge 'Convert to PDF' inde fra
> Word, men resultatet er det samme hver gang. Boksene forsvinder,

Nu er jeg ikke nået længere end til Acrobat 5, men har du prøvet at vælge
Distiller som printer, og så skrive til fil?
Derefter kan du så generere en pdf-fil ud fra printfilen. Det plejer at
virke.

Palle

Fra : Thomas Madsen

Dato : 03-08-03 20:58

Palle Bruselius skrev:

> Nu er jeg ikke nået længere end til Acrobat 5, men har du prøvet
> at vælge Distiller som printer, og så skrive til fil?

Distiller findes ikke som printer i Acrobat 6-pakken.
Man har kun Adobe PDF-printeren og så Convert to PDF inde i Word
som har erstattet PDF Maker. Jeg har prøvet dem begge, men resultatet
er det samme. Har også prøvet at printe til en PostScript-driver og
lave en PDF ud fra den fil som der kommer ud af det. Det gav samme
resultat.

Jeg har spurgt vedkommende som har lavet Word-filen om hun ikke selv
kan prøve at lave en PDF. Hun har Acrobat 4 installeret, men har ikke
så stor erfaring med den endnu. Der kom dog alligevel en fin PDF ud
af det med de firkantede bullets inkluderet, så det er vel et bevis
på at det er bedst/nemmest at lave et Word-dokument til PDF på den
maskine hvor det er lavet. :)

Madsen.