?????????? hvad ville DU gøre ???
Fra : Tommy Larsen

Dato : 11-08-03 12:11

En kunde kommer ind og vil gerne se på 2 komplette sæt udstyr til ca 20-25K.

Man bliver enige om grejet og prisen, og så kommer det frem at kunden(og ej
heller konen) ikke besidder et certifikat af nogen art.......og heller ikke
lige har tænkt sig at erhverve et.........."men bare dykke på lavt vand"

Sælger man udstyret ????

Normalt kontrollerer man jo ikke om kunderne har certifikat om de køber et
eller andet grej.......

Tommy
www.Scubagear.dk
- Support Your Local Diveshop -

Fra : JSC

Dato : 11-08-03 12:39

"Tommy Larsen scubagear.dk>" <info@<nospam> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> lige har tænkt sig at erhverve et.........."men bare dykke på lavt vand"

Juridisk er der ikke noget til hindre for at sælge udstyret, moralsk er det
nok en anden sag - Så lad være med at spørge........

Hvis man vil drive en sober dykkerbiks, så sælger man ikke til sådanne folk
(Det kan jo også give dårlig presse ved en evt. ulykke og dermed en meget
kortsigtet økonomisk disposition). Det er desværre ikke alle som har
økonomien til at bakke moralen op, så det vil altid være muligt at købe
dykkerudstyr uden certifikat.

Jeg ville altid sikre mig certifikater ved luftpåfyldning uanset de
juridiske forhold. Ville man så fylde luft for en som ikke har dykket i et
par år???

Mvh.
Jørgen

Fra : Poul B-H

Dato : 12-08-03 00:38

"JSC" <JSC@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> nok en anden sag - Så lad være med at spørge........
>
> Hvis man vil drive en sober dykkerbiks, så sælger man ikke til sådanne

Det er da heldigt at der var nogen der ville sælge dele til Cousteau og
kumpaner, så de kunne bygge sig noget dykkegrej, ellers var der ingen der
kunne komme ud at dykke i dag.
Hvordan lærte de første at dykke, dengang der ikke var PADI m.v. ??

Jeg har prøvet samme indstilling, da jeg ville købe ilt, det kunne man
sandelig ikke købe, hvis man ikke kom fra et firma, af "sikkerhedsmæssige
årsager". Slanger kunne man heller ikke købe. Hvem siger lige at jeg er
dummere til at håndtere ilt end en sygeplejerske eller en svejser på Lindø ?

Ville du heller ikke sælge en fiskestang til folk uden fiskekort ?
En førstehjælpskasse til folk uden førstehjælpskursus ?
En cykel til folk uden cykelhjelm ?

--
Poul B-H

Fra : JSC

Dato : 12-08-03 07:32

"Poul B-H" <pbekkerh@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "JSC" <JSC@nospam.dk> wrote in message

> Ville du heller ikke sælge en fiskestang til folk uden fiskekort ?
> En førstehjælpskasse til folk uden førstehjælpskursus ?
> En cykel til folk uden cykelhjelm ?

Syntes du selv at det er en god sammenligning ??

Holdninger til etik er forskellige, og spørgerne efterlyste andres
holdning - Hvad med at du kom med din egen holdning og stoppede børnehave
argumentationen!!!!!

Mvh.
Jørgen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-08-03 13:30

> [...]
> art.......og heller ikke lige har tænkt sig at erhverve
> et.........."men bare dykke på lavt vand"

Jeg ville nok forklarere ham hvorfor det ikke er en specielt god idé, og så
sige at han kan få cerfitikatet for en god pris når han nu køber grejet
sammen med. I sidste ende hvis han ikke tager certifikatet ville han ikke
kunne købe dykkergrej af mig, men nu er jeg jo også i den heldige situation
at jeg aldrig ville blive stillet i sådan et dilemma da jeg ikke sælger
dykkergrej.

Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-08-03 13:39

Jonas Lüttichau wrote:

> [...]
> at jeg aldrig ville blive stillet i sådan et dilemma da jeg ikke sælger

Personligt ville jeg ikke sælge til ham!

Da jeg tog mit OWD certifikat fik vi at vide at dykkerbutikker (PADI
butikker) ikke måtte sælge til folk uden certifikat, og at det gælder
for alle slags dykkerudstyr. At der i nogle tilfælde selvfølgelig kan
være svært at opretholde er måske den anden sag, men politikken kan jeg
godt lide. Dykning kan IMO være farligt for folk som ikke har forstand
på det.

My two cents

Thomas

Fra : Arne Madsen

Dato : 11-08-03 14:28

Tjaaa,

Da der ikke er lovkrav om certifikat i DK, er jeg ikke helt sikker på man må
nægte at sælge udstyr til den pgl. (noget andet med luftpåfyldning på
ulovlig flaske), jvf. pizza-sælger sagen på Fanø. Man kan ikke altid
bestemme hvem man vil sælge til.

et andet problem der rejser sig, er hvilke certifikater er "gode" nok til at
man i givet fald vil sælge ??
(hvis min buddy og jeg laver vores egen dykkerorg. og udsteder vore egne
certifikater, er de så gode nok?)

Jeg er forøvrigt helt enige med dem der vil komme med nogle meget kraftige
hentydninger til, at det ikke er smart at dykke, hvis man ikke har den
fornødne baggrund.

Arne

Fra : Søren Arnvig

Dato : 11-08-03 15:17

"Arne Madsen" <tjaa@naaah.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> nægte at sælge udstyr til den pgl. (noget andet med luftpåfyldning på
> ulovlig flaske), jvf. pizza-sælger sagen på Fanø. Man kan ikke altid

Hvis man bare ikke diskriminerer på
race,tro,hudfarve,seksualitet,nationalitet e.t.c.
så må man gerne nægte at handle med folk. F.eks. som visse rb-fabrikanter
der kræver at man har et kursus, for at kunne købe udstyret eller bare
reservedele til det.

> [...]
at
> man i givet fald vil sælge ??
> (hvis min buddy og jeg laver vores egen dykkerorg. og udsteder vore egne

Nemlig, hvis man nu laver Professionel Instructors Scuba Schools Office.
(PISS-OFF)
med dertil hørende standarder, så kan man jo udstede et hav af certifikater.
En
handlende har således ingen mulighed for at checke om hvorvidt en potentiel
køber
er kvalificeret til at bruge udstyret, certifikat eller ej. Man kan jo rent
faktisk også
være uddannet frømand uden at have et "anerkendt" bevis.

> Jeg er forøvrigt helt enige med dem der vil komme med nogle meget kraftige
> hentydninger til, at det ikke er smart at dykke, hvis man ikke har den
> fornødne baggrund.

Også enig. Jeg ville advare på det kraftigste og anbefale et kursus,
men jeg ville ikke nægte at sælge

Søren Arnvig

Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 11-08-03 18:14

Ok lad os lige prøve den her :

Du står i en MC butik og der kommer en 16årrig dreng ind han vil have en
Yamaha 1300ccm med Turbo og lattergas han siger at han bare vil køre på den
på en privat vej og må godt for sin far....

"Sælger man udstyret" ? ? ? ?

Man kan ikke tage ansvar for hvad folk går ud og laver efter de har købt
udstyr af den ene eller anden slags, hvis han mener at han kan dykke uden
catifikat så lad dog manden !

Jeg har selv en kamerat som ville til at dykke så han købte alt udstyr og
mente at han ikke havde en skid at bruge et catifikat til ,jeg sage til ham
at jeg ikke dykket med folk uden catifikat ! han bliv lidt sur og mente at
jeg jo bare kunne lære ham det, men NEJ ! så efter et par uger hvor hans nye
udstye var ved at blivet støvet tog han et catifikat og sage bagefter at nu
ville han heller ikke dykke med folk uden catifikat . nej det er jo ikke så
nemt som det ser ud på TV ! :))

Mvh
K.L.Rasmussen

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-03 20:17

Nej, for du risikerer at komme til at tilbagebetale beløbet, ved køb af den
slags - jvf. myndighedloven m.fl.

Fra : Bock

Dato : 11-08-03 21:49

"Arne" skrev i sin meddelelse :

> Nej, for du risikerer at komme til at tilbagebetale beløbet, ved køb af
den
> slags - jvf. myndighedloven m.fl.

Hvorledes styrer internet butikkerne lige dette ?
Der er jo ikke krav om certifikat nr. eller lignende i forbindelse med køb
af udstyr.

? Lars

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-03 22:26

hej lars ,

denne del af mit svar (mynd.lov m.fl) vedrørte spørgsmålet om salg af
motorcykel til en 16-årig

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 11-08-03 21:09

> Sælger man udstyret ????

Man undersøger den gældende lovgivning på området og retter sig efter denne,
hvilket i dette konkrete tilfælde vil sige at man sælger udstyret til
kunden. Desuden ville det være god skik, at oplyse kunden om den risiko han
løber hvis han dykker uden korrekt uddanelse.

Det samme gælder ved påfyldning af luft (altså: følger lovgivningen)

Hvis man mener at der burde lovgives imod at sælge eller overdrage
dykkerudstyr til personer der ikke er i besiddelse af passende uddannelse,
så går vejen igennem politikerne. En sådan lovgivning ville være uhyre
vanskelig at administrere, og ville formentlig være rent spild af samfundets
ressourcer.

Dette er blot en konstatering af hvordan vores samfund er skruet sammen.

Mvh.
Jesper Juul Pedersen
(Som har fridykket i mange år uden at besidde et dykkercertifikat.)

Fra : Michael Ove Jensen

Dato : 11-08-03 21:40

Jeg synes ikke man sælger udstyret.

Hvis vi skal undgå at politikkerne blander sig for meget i dykningen er man
nødvendigt at man har noget selvjustits. I en anden tråd diskuteres det om
der skal lovgives om at man skal dykke med makker. Generelt er det sådan at
hvis den sunde fornuft holder op med at råde, så tager lovgivningen over for
os.

Som en anden også skriver noget om, så giver det også sporten og branchen et
dårligt ry, hvis man sælger dykkerudstyr til personer der ikke er
kvalificerede til at bruge det. Det rammer tilbage som en boomerang hvis der
sker disse to personer noget.

Fra : Tigeren

Dato : 11-08-03 23:33

Jeg tror det er en individuel beslutning.

Hvis en kunde uden certifikat vil købe udstyr er det jo egentlig hans eget
liv han leger med, hvis hans mening er at bruge det.
Vi lever i en fri verden og vi tager selv ansvar for vores handlinger. Det
kan dog ende meget uheldigt. Danmark styres af en del
papir politikere som meget let ville kunne lave dumme restriktioner og
forbud som kan besværliggøre vores dejlige sport pga. af
en som dummer sig.

Jeg ved dog ikke hvordan min egen beslutning ville være til dette. Kunden
kan jo sagtens købe udstyr andre steder eller bare handle online. Her i
landet kan man faktisk købe og eje næsten alt uden at have diverse
certifikater til det. Du kan jo også købe en bil uden at eje et kørekort.

Men igen. Jeg kan godt se det etiske problem. Hvorfor give en hjælpende hånd
til en som vil foretage en uhensigtsmæssig handling.

Lasse

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-08-03 23:41

Sælg dem lortet det er det du lever af, hvis du ikke gør det køber de det
bare et andet sted og resultatet bliver det samme for dem. Med andre ord den
eneste forskel bliver at en anden tjener på dem. Men giv dem endelig nogle
gode råd og give dem eventuelt et kursus i stedet for en eventuel rabat.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Søren

Dato : 12-08-03 12:37

>Sælger man udstyret ????

Hvis Tommy vælger ikke at sælge udstyret med den begrundelsen at han desvære
har fået kenskab til at køber ikke har certifikat. Hvad gør køber så ? Han
går et andet sted hen og siger intet om at han ikke har certifikat, evt.
køber han det brugt hos en privatperson. Måske i udlandet over nettet. Hvem
ved. Men en ting er sikkert. Så længe det ikke ifølge loven kræver
certifikat at købe eller benytte dykkerudstyr, så synes jeg at Tommy eller
en anden bør sælge udstyret. Det er vist det man kalder ansvar for egne
handlinger.

Ansvaret ligger hos dykkercentrene, dykkerklubber og dykkermakkere, som bør
nægte at dykke med en uden certifikat og passende træning. For personer med
certifikat at man ikke dykker med personer som ikke opfylder ens krav til
passende træning , fysiske og psykiske tilstand for at kunne udfører det
planlagte dyk. Når man dykker kommer man selv i første række, og makkeren i
anden række. Hvis man skønner at makkeren udgør en urimelig farer for ens
liv og fremtid (evt. psykiske belastning som følge af uheld), så bør man
lade være at dykke med vedkommende. Jeg vil f.eks. hellere dykke med en
rutineret fridykker eller uv-rugby spiller, som kun dykker med flaske få
gange om året, end en "rendyrket" flaskedykker som ikke har prøvet at være
rigtigt stresset og nær panikgrænsen før, men dykker flere gange om ugen.
Det er jo nemt at dykke så længe det går godt, men meget svært når problemer
opstår, så kan man drukne kun 50 meter fra land !

P.S: Solgte Tommy så udstyret ?

M.v.h. Søren Neubert / Rødovre Sportsdykker Klub

Fra : JSC

Dato : 12-08-03 14:03

"Søren" <spam@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Klip
> så synes jeg at Tommy eller
> en anden bør sælge udstyret. Det er vist det man kalder ansvar for egne
> handlinger.

Når ægteparret så begge på tragisk vis omkommer grundet manglende uddannelse
og trækker store overskrifter i EB - Landet populistiske politikere skråler
efterfølgende op om lovgivning for fritidsdykning osv. Så sidder vi alle her
på NG og syntes at dykkerbiksen som solgte udstyret velvidende om manglende
uddannelse er fin dykkebiks som har gavnet vores hobby på bedste vis????

Efterfølgende vil dykkere så valgfarte til den omtalte dykkerbiks grundet
den store presseomtale.... Eller måske ville de vælge en anden biks der
vælger en lidt anden salgspolitik.....

Hvis man vil arbejde for at højne sikkerheden i danske dykning, så har
dykkerbutikkerne her en mulighed for at bidrage.

Mvh.
Jørgen

Fra : Peter F.

Dato : 12-08-03 15:11

> [...]
manglende
> uddannelse er fin dykkebiks som har gavnet vores hobby på bedste vis????

Det kan du have ret i. Men efter som ægteparret bare benytter en anden
forretnig hvis Tommy nægter, så er det jo ligegyldigt. Som jeg ser det kan
Tommy ligesågodt sælge udstyret, med fortjeneste til følge. Men jeg mener
samtidig at det i tilfældet, vil være _meget_ vigtigt at opfordre til et
kursus. Evt som Henrik Manley foreslog, til erstatning for en evt. rabat.
Glimrende idé. Så er det jo i hvert fald ikke det økonomiske der holder dem
fra at tage kurset.
Venlig hilsen Peter

Fra : Søren

Dato : 12-08-03 15:18

> Hvis man vil arbejde for at højne sikkerheden i danske dykning, så har
> dykkerbutikkerne her en mulighed for at bidrage.

Ja. Jørgen. Hvis man vil arbejde for at højne "organiseret" dykning i
danmark, kan dykkercentre også bidrage til sikkerheden ved at sælge
ordentlig udstyr og give ordentlig rådgivning, og opfordre til uddannelse,
samt arrangerer ordentlige ture med høj sikkerhed, samt at man dykker under
ordnede forhold og ikke alene. Fyld selv mere på.

Men ikke ved formynderi.

Hvis forretningen synes at de ikke vil sælge udstyr uden foregående
uddannelse eller som en samlet pakke med uddannelse, så gør de bare det.
Hvis dem med en overhængende lyst til at dykke uden uddannelse gerne vil
købe udstyr, og ikke kan få det i en forretning, så køber de det nok privat.
Udstyr som oftes har ligget i en kælder længe og måske er i dårlig stand, og
formentlig uden rådgivning. Det er måske der vi skal hen ?

Hvis man vil højne sikkerheden generelt for dykning i danmark, skal man nok
gå ind i politik, da det er lovgivningen der skal ændres, så man på linje
med skydevåben, ikke kan købe en riffel uden jagttegn.

Det er da en tanke !

M.v.h. Søren Neubert / Rødovre Sportsdykker Klub

Fra : JSC

Dato : 12-08-03 15:43

> Men ikke ved formynderi.

Jeg er bestemt ikke fortaler for formynderi - jeg foretrækker selvjustits -
Hvis dykkerbutikkerne havde en brancheforening, så kunne de jo sætte deres
egne spilleregler for god moral....

> [...]
> gå ind i politik, da det er lovgivningen der skal ændres, så man på linje
> med skydevåben, ikke kan købe en riffel uden jagttegn.

I mine øjne en frygtelig tanke - Så bliver dykkerudstyr et beskatningsobjekt
på lige fod med våbentilladelser, hvor prisen på at få en våbentilladelse
langt overstiger administrationsomkostningerne....

Jeg er ikke tilhænger af yderligere lovgivning, som alligevel ikke kan
håndhæves, f.eks. ved efterfølgende privat salg. Jeg er tilhænger af
ansvarlig opførsel, hvilket desværre tilsyneladende er lidt naivt....

Mvh.
Jørgen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-08-03 15:58

Søren wrote:
> [...]
> de det nok privat. Udstyr som oftes har ligget i en kælder længe og
> måske er i dårlig stand, og formentlig uden rådgivning. Det er måske

Eller det går op for dem at når Tommy er så principfast at han hellere vil
sige nej til et salg på 50K end at lade nogen dykke uden certifikat, så er
det måske ikke sådan en god idé. Og private vil vel heller ikke sælge uden
at se et certifikat, det er jo det vi alle er blevet opdraget til?

Man kan gisne om forskellige scenarier og diskuttere dem frem og tilbage,
men hvad vi vel alle er enige om er at man ikke dykker uden man har fået et
certifikat, og skal vi så ikke alle gøre alt hvad vi kan for at alle
overholder den regel.

--
Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Tommy Larsen

Dato : 12-08-03 16:37

Hej Allesammen
-Nu var det 25K ialt, men det havde ikke gjort nogen forskel, "just for the
record" -

Først og fremmest tak for jeres synspunkter.....
Det er klart at vi alle har vore personlige referencer for
hvad,hvem,hvor,hvordan vi vil dykke, men det synes jeg ikke
er så relevant lige her.

Det der er mit dilemma er at jeg VED at kunden ikke har den fornødne
uddannelse/træning til at benytte udstyret.
Og som udgangspunkt ville kunden IKKE tage et kursus !

Så lad os sige at han/hun kommer til skade eller det der er værre......
hvordan vil JEG ha det med det?

Og vil dommeren antage at jeg handlede i "god tro" - næppe

Og jeg har altså valgt at sige nej tak til de rene salg.
(Arbejder dog stadig på at få kunden ind i et kursusforløb, som Manley
nævner)

Og jo, så lever jeg af at sælge grej og det er klart det er surt
at miste indtjeningen. Indtjeningen er vigtig, jo ....og for mig er det
osse vigtigt at kunne sove ordentlig om natten, velvidene at JEG ikke føler
at have
" del" i en eventuel ulykke.

Udover det.......jo jeg ville da støtte et forslag om lovgivning på visse
områder
mht til den professionelle del af dykkerbranchen, altså butikkerne. Det
ville være helt fint
for mig om det krævede et certifikat at kunne købe visse former for udstyr.
Lovgivning omkring selve dykningen anser jeg dog ikke for særlig
gavnlig;..der er det min
opfattelse at der hersker en god proffesionel indstilling til tingene.

fiskestang/fisketegn ?? kan ikke liige se hvordan man slår sig selv ihjel
med en fiskestang hvorimod dykkerudstyr/dykning uden uddannelse.......jo
nemt !!

Men endnu en gang tak for alle de forskellige meninger/holdninger og god
sikker dykning til jer alle !!

Tommy

Fra : Søren

Dato : 12-08-03 17:19

Hej Tommy

Jeg er fuld af respekt for din beslutning. Din holdning er god reklame. Jeg
vil, mere end jeg allerede gør, anbefale din forretning.

M.v.h. Søren

Fra : Anders Holmbech Niel~

Dato : 12-08-03 18:06

Søren wrote:
> Hej Tommy
>
> Jeg er fuld af respekt for din beslutning. Din holdning er god reklame.

Her kan jeg ikke være mere enig. Specielt fordi mange af de andre
kommentarer netop ikke er kommet ind på de tanker, som du som sælger ville
komme til at sidde med efter at have solgt udstyret. Man skal være mere end
almindeligt kynisk for ikke i en eller anden grad at få skyldfølelser hvis
der skete køberne noget.

MVH

Anders

Fra : Claus Larsen

Dato : 12-08-03 17:53

Hej Tommy
Jeg tager hatten af for din beslutning.
Har i ikke en brance forening der kunne tage emnet op.
For hvis der i brancen kunne opnås enighed om ikke at sælge apparatudstyr
uden forvisning af dykkercertifikat. så er vi/i jo kommet både lovgivning og
moralske skrubler i forkøbet.
Og det vil samtidigt sende et klart signal om holdning til sikkerhed.
Hvilket måske ville få folk til at tænke en ekstra gang før de kaster sig ud
i dykning uden uddannelse.
PS: jeg syntes ikke at det er mange komentarer du modtager fra dine kolleger
i brancen ??
Hilsen Claus

Fra : Søren Arnvig

Dato : 12-08-03 18:22

> [...]
>
> Og jeg har altså valgt at sige nej tak til de rene salg.
> (Arbejder dog stadig på at få kunden ind i et kursusforløb, som Manley

Respekt !.

> [...]
> at miste indtjeningen. Indtjeningen er vigtig, jo ....og for mig er det
> osse vigtigt at kunne sove ordentlig om natten, velvidene at JEG ikke

Jeg tror, du lige har øget indtjeningen, på den fede måde.

Søren Arnvig

Fra : Henning

Dato : 12-08-03 20:11

>Så lad os sige at han/hun kommer til skade eller det der er værre......
>hvordan vil JEG ha det med det?
>
>Og vil dommeren antage at jeg handlede i "god tro" - næppe

Det vil aldrig nogensinde komme for en dommer, hvor du kan blive
involveret!

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : JSC

Dato : 13-08-03 07:27

"Tommy Larsen scubagear.dk>" <info@<nospam> skrev i en meddelelse
> Hej Allesammen
> Og jeg har altså valgt at sige nej tak til de rene salg.

Herligt så har vi måske også fået en seriøs dykkerbutik i Kbhs. området -
Jeg tror jeg kikker forbi næste gang jeg mangler en stump...

Mvh.
Jørgen

Fra : Grzegorz Kotyñski

Dato : 11-08-03 14:52

Hvad vil du svare hvis du var salger af knive eller motorsave ? - svaret er
ja - salg.

Det er ikke din pligt at kurere folk fra dumheden eller dristigheden. Din
pligt er at salge funktionsdygtig udstyr, og enhver blanding af moralske
regler pa hojere niveau er ubegrundet.

Hilsen

Gregers

Fra : Søren B Rasmussen

Dato : 17-08-03 06:23

Jeg må bare lige komme med et par kommentarer. Jeg har ingen certifikat og
er "kun" en grøn grøn uv-jæger og snokel-dykker.
Personligt ville jeg aldrig gå ned med ilt uden certifikat, undtaget
prøvedyk. Det har jeg mit liv og min familie for kær til.
Selvfølgelig vil jeg have et certifikat, men jeg vil lige være en god snokel
dykker først, og have pengene til det rigtige udstyr og certifikat inden jeg
tager en flaske på ryggen.

Jeg har respekt for din beslutning, om ikke at sælge. Men du ville have haft
ligeså stor respekt fra min side hvis du havde solgt udstyret.
De kan jo købe det på nettet, og der har de ikke fået din gode vejledning og
hælp.
Det er da stort at du har "råd" i din forretning til at sige nej til kunder,
men der er sikkert andre der ikke har råd til det.
De har sikkert heller ikke din erfaring, så hvis du ikke sælger ham noget
går han vel bare til et andet sted og får ingen eller dårlig vejledning.
Han kan også være "heldig" at møde en forretning mere, der er som din, og
derefter kommer tilbage til dig....men så skulle han nok spille lotto, for
så kommer millionerne rullende til ham.

En som jeg har set beskrevet som en pionerer i dykkerverdenen har åbenbart
engang sagt/skrevet :
Forled ikke nogen til at dykke, men vejled enhver der absolut vil.
Personligt ramte de ord "spot on" for mig.
Vi kan altså ikke allesammen gå og være moralens vogter og passe på alle,
jeg kan godt se at det ikke er smart hvis kunder kommer ud for en ulykke og
BT og EB ikke har nogle historer til den næste uge og de så "går" hele
branchen igennem. Tror bare ikke der kommer et lovforslag på den konto.
Hvis folk vil udsætte sig selv for livfare og spille russisk roulette, så
lad dem dog, de finder bare en anden måde at skaffe tingene på.

Tilbyd ham da et kursus, hvis fortjenesten er til det, så har du da gjort
året gode gerning og fået den bedste reklame man kan få.
Du har jo ikke lavet et salg alligevel, men det kunne da give lidt
omsætning.
Ved godt det ikke er så simpelt, men det ville have været en "let" løsning.

Mvh

Søren B Rasmussen

Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 13-08-03 17:32