På ferie til Spanien i bil med 3 børn
Fra : Tina

Dato : 11-08-03 09:57

Hej!

Vi planlægger at rejse til Sydspanien i efteråret. Vi skal have vores
3 børn med - 2 der går i de yngste skoler i folkeskolen og en der går
i vuggestue.

Vi har aldrig prøvet at køre så langt - og heller ikke med børn, og
vil meget gerne hører fra nogen der har prøvet det før.

Hvad skal vi være opmærksomme på - hvilke "fælder" er der? Gode ideer
- tips og råd er vi meget interessert i. Har i f.eks. forslag til gode
overnatningssteder på vej derned, eller serværdigheder eller andet,
der har givet jer gode opleverlser og som I vil anbefale??

Glæder os til høre om jeres erfaring.

Tina

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 11-08-03 12:03

Hvor lang tid har I?

BA

Fra : Tina

Dato : 12-08-03 13:57

Hej Birgitte, vi har ikke rigtig nogen øvre grænse. Vi har et feriehus
stående fra om fredagen, hvor vi regner med at tage afsted - og så 2
uger frem.

Fra : J W Nielsen

Dato : 11-08-03 16:31

> [...]
> overnatningssteder på vej derned, eller serværdigheder eller andet,
> der har givet jer gode opleverlser og som I vil anbefale??

Hej !
Hmmm, det er vel meget individuelt hvordan børn og voksne tager sådan en
tur. Vi har flere gange kørt til Italien og Sydfrankrig - og netop i år tog
vi så en tur til Spanien (ca. 100 km nord for Barcelona).
Vi er 2 voksne og 3 børn på 4, 12 og 17 (i en Seat Cordoba !!!). Det kræver
lidt omhyggelig pakning - men nu var det jo højsommer og så måtte vi
selvfølgelig vaske dernede.
Vi kørte fra Gilleleje kl. 3.00 om morgenen, kørte via Rødby, Hamburg,
Frankfurt, Mulhouse og ca. 100 km ind i Frankrig hvor vi fandt et lille
hotel (havde på forhånd taget nogle tjek på nettet). Det blev til i alt 1250
km første dag. Anden dag kørte vi kl. 7.00, via Lyon, Montpellier, Perpignan
og ind i Spanien - ialt ca. 950 km. Vej og trafik i Frankrig er bedre
tilgængelig end i Tyskland, så det gik ret hurtigt.
Tidligere har vi kørt om natten - f.eks. hjemmefra ved 20-tiden og så kunne
vi sætte den midste til at sove natten igennem. Han er imidlertid blevet så
stor, at han i bar spænding og glæde absolut ikke har til sinds at sove i
bilen om natten.
Vi kører i afsnit af et par timer: De store på 12 og 17 læser og tager sige
pænt af den lille. Han tegner, spiller Gameboy og sover af og til.
Forsædepladsen skifter mellem de 2 store børn og min kone.
Vi kører kun med 1 chauffør - mig !!! - Andre skiftes til at køre...

Hjemturen gik fra Spanien (Toroella de Montgri) via Cascarsonne (tror jeg de
staves) til Cahors hvor vi havde 3 overnatninger på et sted hvor vi har
været før. Kan anbefale et besøg i Cascarsonne... og omegnen omkring Cahors
(Rocamadour og flere grotter)...
Såeee... tog vi altså turen fra Cahors via Belgien og Tyskland til Gilleleje
på en gang - 1800 km. Egentlig var det meningen, at vi ville ha' overnattet
omkring Køln, men priserne på overnatning var høje - og faktisk ville
ungerne gerne hjem... Det er dog en ret lang tur for en chauffør og man skal
nok ikke lave den på sin første tur sydover...

Generelt er ungerne jo meget tilpasningsvillige, men derfor skal man
naturligvis ikke drive rovdrift på dem. Det allervigtigste for ihvertfald
mindre børn er, at vi er sammen hele familien - også selv om at det er i
bilen !!! Det er selvfølgelig en god ide, at forsøge at "motionere" ungerne
lidt på rastepladserne - nogen har jo fine legepladser !!!

Jeg kan da afslutningvis sige at ferien til næste år igen går til Spanien -
den er allerede bestilt... Såee, det var ihverfald en succes...

Du må meget gerne skrive igen, hvis du vi ha' noget uddybet... Også via min
mail !!!

Mvh
Jørgen

PS: Lidt misundelig på jer - vil gerne afsted igen hurtigst muligt !