James Cameron og fridykning
Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 10-08-03 22:53

Fandt nedenstående på
http://www.empireonline.co.uk/news/news.asp?story=4942. Det er
tilsyneladende ikke nogen joke.

Ved som fridykker ikke hvad jeg skal synes om tanken, det dødsfald der
henvises til var noget der gjorde javende ondt i fridykkerkredse verden
over, men omvendt er Cameron en blændende filmmager og lidt smigret er man
når han fatter interesse for vores nichesport.

Mvh Christian Engelbrecht, har dyrket fridykning i seks år (og altid med
sikkerheden i højsædet)

***
Hold Your Breath
James Cameron returns to the deep
07/08/2003

We don't think it would be too far out of line to say that James Cameron has
developed something of a water fetish. The Abyss, Titanic and Ghosts of the
Abyss director clearly has so much fun shooting in the deep blue sea that
he's decided to do it yet again - something his beleaguered crew will
doubtless be thrilled to bits about.

The extremely dangerous sport of freediving will be the focus of his new
project - destined to begin production straight after his still top secret
3D IMAX film - and will chart the real-life love story between Francisco
"Pipin" Ferreras and wife Audrey Mestre, both of whom set records at the
sport. Anyone unfamiliar with this particularly insane pastime should be
aware that it involves diving to extreme depths with only a lungful of air.
Needless to say it's somewhat perilous and Mestre died last year while
trying to break 557.7 feet.

In preparation for the film, Cameron will be present in October to film
Ferreras' attempt at beating his late wife's record - at the exact place he
first met her and taught her to dive. The director will use two manned
submersibles to capture the attempt, footage that will be later used in the
as-yet untitled film.

On a side-note, the definitive freediving film currently in existence has to
be Luc Besson's 1988 film The Big Blue, well worth getting hold of if you
find yourself at a loose end.

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 11-08-03 00:46

On Sun, 10 Aug 2003 23:53:02 +0200, "C. H. Engelbrecht"
<chrisengeldk@dkik.dk> wrote:

> [...]
>be Luc Besson's 1988 film The Big Blue, well worth getting hold of if you

Jeps, og jeg har meget svært ved at forestille mig at det kan gøres
bedre end Big blue!?
Jeg er sq ved at være træt af ham Cameron. Ellers også er jeg bare
irriteret over at han ikke snart laver end ordentlig klassefilm!!

Morten
morten@bowman.dk

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 11-08-03 05:11

> [...]
> Jeg er sq ved at være træt af ham Cameron. Ellers også er jeg bare
> irriteret over at han ikke snart laver end ordentlig klassefilm!!

Nu hvor jeg er inde i baggrunden kunne jeg faktisk godt forestille mig at
lige denne her historie kunne blive en klassefilm (og det siger jeg ikke kun
fordi jeg selv dyrker fridykning), men det kommer virkelig an på hvordan han
drejer historien. Hvis han laver en umiskendelig helt ud af denne her
hovedperson vil jeg aldrig tilgive Cameron, for det har vedkommende ikke
gjort sig fortjent til. Men hvis han fortæller en historie om en vildt
sammensat person (for det er ham Pipin Ferreras og mange folk i
fridykkerkredse kan af mange grunde ikke lide manden) og hans største
kærlighed som han selv på tragisk vis bærer noget af ansvaret for ikke
længere er i live, så er der potentiale til en film der godt kunne gøre Big
Blue rangen stridig.