James Cameron og fridykning
Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 10-08-03 22:49

Fandt nedenstående på
http://www.empireonline.co.uk/news/news.asp?story=4942. Det er
tilsyneladende ikke nogen joke.

Ved som fridykker ikke hvad jeg skal synes om tanken, det dødsfald der
henvises til var noget der gjorde javende ondt i fridykkerkredse verden
over, men omvendt er Cameron en blændende filmmager og lidt smigret er man
når han fatter interesse for vores nichesport.

Christian Engelbrecht, Hvidovre Fridykkerklub

***
Hold Your Breath
James Cameron returns to the deep
07/08/2003

We don't think it would be too far out of line to say that James Cameron has
developed something of a water fetish. The Abyss, Titanic and Ghosts of the
Abyss director clearly has so much fun shooting in the deep blue sea that
he's decided to do it yet again - something his beleaguered crew will
doubtless be thrilled to bits about.

The extremely dangerous sport of freediving will be the focus of his new
project - destined to begin production straight after his still top secret
3D IMAX film - and will chart the real-life love story between Francisco
"Pipin" Ferreras and wife Audrey Mestre, both of whom set records at the
sport. Anyone unfamiliar with this particularly insane pastime should be
aware that it involves diving to extreme depths with only a lungful of air.
Needless to say it's somewhat perilous and Mestre died last year while
trying to break 557.7 feet.

In preparation for the film, Cameron will be present in October to film
Ferreras' attempt at beating his late wife's record - at the exact place he
first met her and taught her to dive. The director will use two manned
submersibles to capture the attempt, footage that will be later used in the
as-yet untitled film.

On a side-note, the definitive freediving film currently in existence has to
be Luc Besson's 1988 film The Big Blue, well worth getting hold of if you
find yourself at a loose end.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 11-08-03 15:07

Tjaa... film som reklamemiddel er jo godt, men....
For at Cameron kan få noget i kassen så må han vel have venligt forhold til
Pipin. Det betyder at filmen kommer sandsynligvis til at hylde manden som en
sikkerhedsbevist og ordholdende mand der tænker sig grundigt om før han
gennemfører projekter eller laver pludselige beslutninger der har en voldsom
indflydelse på folks overlevelse under vand. De der har arbejdet for Pipin
og nu nægter at gøre det, vil nok kunne se en betydelig forskel mellem
filmens og virkelighedens verden... Hvor fedt er det at bygge luftkasteller
op, for at sælge billetter ?

JZC

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 11-08-03 18:38

Det er lidt det jeg frygter. Hvis Cameron laver en umiskendelig 'helt' ud af
manden tilgiver jeg ham aldrig, for det har Pipin simpelthen ikke fortjent.
Men hvis han fortæller en historie om et dybt sammensat, karimatisk,
superegoistisk og voldsomt konkurrencepræget menneske, der på tragisk vis
var medvirkende til at hans livs kærlighed ikke eksisterer mere, så skal jeg
ikke brokke mig. Historien om Pipin og Audrey er rent faktisk
fortællelsesværdig, men det kommer så sandelig an på på hvordan man drejer
den. En lyserød sky fra Hollywood er ikke et sving jeg ønsker at se på.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 11-08-03 23:07

Absolut, selve historien bag det er verdensklasse som fortælling. Der er
bare det problem at film / tv / anden form for underholdning ofte ikke
retter sig ind efter virkeligheden.
Hvis man skulle have hele baggrunden, også den negative side af sagen, med
ved sådan en fortælling så taler vi directors cut på ca 5-6 timer.
Lars von Trier go home...

Jeg arbejdede første gang under The Cayman Challenge, two-breath record og
oplevede hvordan den cubanske del af ham var i fuld udfoldelse, med mange
krise / afkølings møder til følge.
Det var der hvor Pipin's og Kirk Krack's sikkerhedsopfattelse første gang
gik tydeligt hver sin retning, senere blev det ikke ligefrem bedre.
Som et direkte resultat deraf skabte vi (DiveTech) et veldiciplineret og
hurtigtreagerende sikkerheds team igennem de følgende år. Resultaterne fra
1997-2000 taler for sig selv, atleterne var i stand til at give sig 200% og
stadig stole på at uanset hvad så kunne vi redde dem hvis det blev kritisk.

Audrey's død kunne have været undgået hvis Pipin havde haft samme set-up i
sine events. Det er desværre min opfattelse at han praktisk talt slog sin
kone ihjel ved at ignorere almen sikkerhed.
Der er _ingen_ der er udødelige.

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 12-08-03 02:27

I den sammenhæng kan jeg i øvrigt anbefale IAFD's officielle rapport om
ulykken på www.iafdusa.com. Det er frygtelig bedrøvelig læsning, og IAFD var
lang tid om at offentliggøre den og kun efter voldsom pres fra resten af
fridykkermiljøet.
Et kort oprids af den giver et slutindtryk hvor en serie uheld skydes igang
fordi trykluftflasken der skal fylde opstigningsballonen ikke er fyldt op
(utilgiveligt ikke at dobbeltchecke den slags, dette var i øvrigt Pipins
tjans!). Det giver problemer på bunden, hvor ballonen skal fyldes op manuelt
af 170m dykkeren, Audrey taber ballonen (her er andre rekorddykkere i øvrigt
klipset fast til ballonen), den stiger op uden hende, hun forsøger en fri
opstigning, men besvimer på 120m dybde hvor der ikke er nogen
sikkerhedsdykker (endnu en utilgivelig fejl). Næste sikkerhedsdykker er på
90m og denne går mod overfladen da han ser ballonen og ikke opdager at
Audrey ikke er på den (!). 170m dykkeren er, med fare for eget liv, gået
efter Audrey og griber hende på 120m og går videre med hende til 90m, hvor
han ikke vil gå længere for ikke at slå sig selv ihjel. Ingen
sikkerhedsdykkere mellem 170m og 90m. Der går et par minutter på 90m før
Pipin er hoppet i scubagrej og på atmosfærisk luft går til 90m og finder
170m dykkeren og overtager Audrey. hun kommer fri af overfladen efter knap
8½ minut istedet for de planlagte 3, og nu er det for sent.
Endelig kunne det hele have været undgået hvis Audrey havde haft båret et
backup-system som andre rekorddykkere, Tanya Streeter og Loïc Leferme,
f.eks. En skide BCD med en ponyflaske er normalt og fungerer. Men det har
Pipin i sit ego aldrig ment passede ind, han har i for lang tid troet sig
usårlig og hans kone med. Han har simpelthen ikke haft den fornødne respekt,
selv om han hele tiden har haft snakket om den.

Jeg har det stadig dårligt når jeg læser rapporten igennem. Det her må
aldrig ske igen. Det var så hamrende unødvendigt, alt for mange detaljer har
Pipin været ligeglade med. Jeg ved godt hvad mange scubafolk mener om
fridykning og rekordræset uden trykluft, men tro mig det her står ikke som
normal opførsel blandt fridykkere og de fleste aktive kan ikke finde plads
til at tilgive Pipin for det her. Det eneste man kan sige er at Pipin selv
er blevet straffet for sin kolossale arrogance overfor havets kræfter, det
er næsten som om Hun har fået nok og har villet give ham en brutal
lærestreg. At hun simpelthen tog hans kone fra ham i stedet for ham selv.

Det er brutalt at jeg siger det på den måde, men sådan kan jeg ikke lade
være med at tænke på det. Og det er den historie jeg gerne ser Cameron
fortælle. En historie om en mand der elskede både havet og kvinden, men
glemte at tænke på begrænsningerne der åbenbart ligger i afbalanceret
kærlighed. En sådan historie kan netop sælge sig selv uden at være en gang
sødsuppe-omskrivning.

Fra : Sune

Dato : 12-08-03 07:59

> [...]
> glemte at tænke på begrænsningerne der åbenbart ligger i afbalanceret
> kærlighed. En sådan historie kan netop sælge sig selv uden at være en gang

Hej Christian,

Når du nu, efter dit lidt klodset-poetiske indlæg, er færdig med at tørre
dine øjne og spise din tudekiks , kunne du så ikke lige fortælle mig om
det sportslige aspekt i No-Limits*? - Og giv mig nu ikke noget med "Mandens
kamp mod havet ...!", osv. For mig at se, er No limits på højde med
sportsgrenen "Hvem kan falde længst uden brug af faldskærm", eller "Hvem kan
modstå den højeste temperatur, uden at begynde at brænde".

Dynamisk, og konstantvægt fridykning* er derimod noget helt andet, som ikke
bør forveksles med "No limits".

Mvh
Sune

*(for uoplyste fridykkerinteresserede findes der en god beskrivelse af de
forskellige fridykker discipliner på følgende link:
http://www.hfk.dk/omfridykning/konkurrencedykning/disciplinerne.htm)

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 12-08-03 10:00

> [...]
> modstå den højeste temperatur, uden at begynde at brænde".
>
> Dynamisk, og konstantvægt fridykning* er derimod noget helt andet, som

Jeg er helt enig i dette. Det største problem med no-limits, er, at det
sætter resten af fridykkerdisciplinerne (og resten af fridykkerne) i dårligt
lys. Når det drejer sig om historier som Audreys død, så er det som om at
begrebet "fridykning" = "idioti/dødsforagt".

Jeg er efterhånden ret overbevist om at fridykkermiljøet ville være bedst
tjent med at lade slæde discipliner udgå, og iøvrigt også nedlægge begrebet
rekordforsøg, således at man kun kunne sætte rekorder ved stævner (eller ved
brug af samme regler, udstyr og procedurer som ved stævner).

Til dato (7-9-13 og bank under bordet) har der ikke været ulykker ved
fridykkerstævner. Ulykker er kun sket i rekordforsøg med sælde.

De styrende kræfter i miljøet er formentligt alt for egoistiske til at
gennemføre dette.

Mvh.
Jesper Juul Pedersen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 12-08-03 17:02

Det tror jeg desværre ville være et enormt tilbageskridt for sikkerheden.
Tiden og de mange forskellige faktorer ved stævner gør at jeg ville betragte
det som det _mindst_ sikre sted at sætte en rekord. Hvis jeg nu skal være
helt ærlig så har de ting jeg har været med til i stævnemæssigt henseende
været på kanten af det acceptable. Manglende økonomi, manglende
forberedelse, manglende udstyr, manglende erkendelse fra fridykkerne om at
_de_ kan_ få et uheld. Det er alt sammen med til at sætte sikkerheden ned i
forhold til et desideret rekordforsøg.
Ked af at sige det, men det er altså min vurdering som erfaren
sikkerhedsdykker. Den baggrund jeg har mine positive erfaringer fra er 3 års
arbejde med Kirk Krack, Brett LeMaster, Tanya Streeter og Dan Hodgins. De
totalt negative får lov til at skamme sig anonymt...

En konstruktiv og åben sikkerheds debat ville være til stor gavn, også i DK.

JZC

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 12-08-03 20:41

> [...]
> _de_ kan_ få et uheld. Det er alt sammen med til at sætte sikkerheden ned

Det kan godt lade sig gøre at sætte en rekord under et stævne, sidst har
Martin Stepanek dykket til 93m på Cypern f.eks., men det var også et stort
stævne med optimalt sikkerhedsopbud. Stævnesikkerheden har i øvrigt fået et
væsentligt nøk opad idet det er blevet obligatorisk at kombetanten skal bære
en kort line om håndledet der kører løst op og ned af konkurrencetovet.
Fridykkeren kommer ikke væk fra tovet og i det usandsynlige tilfælde at
vedkommende får et deep water blackout kan tovet hejses op.

Jeg er rørende enig ellers med ovenstående.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 13-08-03 01:01

Netop reglen med obligatorisk lanyard har jeg det lidt svært med. På den ene
side sikre den at fridykkeren ikke driver helt væk i en black out situation,
og det er jo vældigt positivt. På den anden side er evakuerings muligheden
det rene lort. At sikkerheds dykkeren skal sende fridykkeren op med positiv
opdrift kan godt skabe nogle tidskrævende problemer. For det første fordi at
(mener jeg) fridykkeren bliver ansporet til at presse sig længere i en
marginal situation, og beder ikke sikkerhedsdykkeren om hjælp mens de stadig
er ved bevidsthed. Denne ansporing kommer af en opfattelse af sikkerhed der
er baseret på falsk grundlag, "jeg har jo lanyard på, så det kan jo ikke gå
helt galt"
D.v.s. jeg står nu pontentielt som sikkerhedsdykker med en bevidstløs
fridykker, der ikke gav nogen varsel om at han / hun var presset for hårdt.
Når det så sker skal jeg fluks hive en løftesæk eller andet (lokumsbrædt)
frem og forsyne den bevidstløse fridykker med opdrift. Det tager ekstra
sekunder at hive et ekstra lokumsbrædt frem fra en god placering på et
teknisk setup, det er jo ikke ligefrem sådan at vi er begejstrede for ekstra
tingeltangel som tekdykkere.
En bevidstløs fridykker har en lille smule negativ opdrift ( fra den
komprimerede dragt) og vil derfor ændre flydestilling i vandet, samtidig med
at jeg skal bakse lokums brædtet fast til ham. Det kan godt tage noget
yderligere tid. Så kommer det positive ved situationen, jeg vrider bare i
vesthåndtaget og fridykkeren får fart på opad.

Men... den ekstra tid på dybden med bevidstløs fridykker kan jeg ikke lide.
Løsningen med "bare at hejse bundtovet op" kan kun bruges til ligbjærgning.
Den tager _alt_ for lang tid førend overflade sikkerheden får opfattet at
der er noget rivende galt. Desuden tager det tid at hive bundtovet op, der
er jo ekstra vægt på.
Hvad blev der for øvrigt af reglen om en certificeret 50 kg vægt i enden af
rekord / konkurrence linen, er den forsvundet ?

Ekstra tingeltangel.
Da jeg ikke var særligt begejstret for den potentielle tidsforsinkelse for
at hive lokumsbrædtet frem på det netop afviklede DM var jeg nød til at bære
det om armen. Det kombineret med at nogen havde glemt at få passende snor
med til at have tags'ene på, gjorde at jeg hun havde en ½ arm til at styre
min opdrift med under nedstigning.
Tidskemaet var presset, så det var 3 minutter til at komme på 64 meter,
sætte tag på, lyse på og lave "fridykkerstop" med armen en halv meter
dybere. Det betyder at der var rimelig dårlige forudsætninger for at få det
hele til at lykkedes.
Under nedstigning skal jeg trykudligne øre og dragt, samt sørge for
opdriften på min wing. Det har jeg reelt en ½ arm til at gøre. Det var ok
indtil der var et par tags der besluttede sig til at glide af stævneplanen
og jeg skulle bruge tid på at fange dem igen. Så starter den onde cirkel,
mangel på trykudligning af ørene, det tager derfor længre tid. Så kommer
dragt indblæsningen ikke i rette tid. Så kommer justeringen af wingen heller
ikke i rette tid... D.v.s. jeg brager der nedad med dragt squeeze, negativ
opdrift og ondt i ørene og for få frie hænder til at stoppe problemet. Jeg
drøner derfor forbi måldybden, nedenud af konkurrencelinen og driver mig
halvvejs ned i den bornholmske undergrund på næsten 70 meter. Når man rammer
bunden med stor hastighed bliver der naturligvis noget støv virvlet op, så
sigten var ikke ligefrem særlig god, desuden var der mørkt som i en negers
rø.....
Da jeg havde fået løsnet op på min gigantiske dragt squeeze kunne jeg se
bottomtimeren skifte over til 3 minutter. Konkurrencelinens ende var ikke
blevet forsynet med et knæklys, som jeg egentlig ville have forventet. Så da
jeg steg op til 64m og begyndte at lede efter linen var den ikke at finde
nogen steder. Jeg besluttede mig til at afbrude alt yderligere forsøg på
sikkerhedsdykning for stævnet ved 9 minutter og var ude af dybt vand ved 13
minutter. Fri opstigning, kyle en dekobøje i overfladen ved 30m, beregning
af deko i hovedet da min plan var lavet til 45 minutters bundtid.
Ekstra tingeltangel med ned kan derfor skabe en del problemer for os.

Manglende budget for sikkerhedsdelen af stævnet gjorde at vi måtte køre med
singlebemanding på hver post, desuden et spring fra 64 til 50m hvor der ikke
var nogen. Ingen makker til at overtage sikkerhedsjobbet da jeg var
uarbejdsdygtig. Derfor var de første 41 minutter af DM uden sikkerhed i det
dybe område.
Jeg er 100% komfortabel med solodykning, det er _mit_eget_ valg.
Men jeg var ikke komfortabel med den manglende sikkerhedsopdækning da jeg
var nød til at lave bail out.
Flere sikkerheds dykkere koster flere penge. Og det er sikkerhedsdykkere af
den type som man ikke bare lige får 20 af fra den lokale klub. Der er ikke
ligefrem overflod af erfarne tekniske dykkere i DK. Som sikkerheds team skal
vi alle have grundig kendskab til hinannens kapasitet før vi starter, ellers
bliver det til noget rigtigt lort. Så derfor er det sikkerhedsteam lederens
opgave at hverve folk til opgaven, ingen andre. Det betyder at der skal være
et budget der tillader at han ringer til de folk som han _ved_ der kan
udføre den ønskede opgave. Som jeg ser på det så burde vi have været 4
dykkere yderligere til DM for at have kunne sørge for sikkerheden, selv når
der var kiks som jeg lavede.
Budgettet for et stævne bør derfor være en del større, bare for at
opretholde det tidsvindue der var givet til dette års DM. Hvis man vil have
mere tid, så koster det mere bemanding = endnu flere penge.

Stævner er ikke stedet hvor man skal forsøge at sætte rekorder, der er alt
for mange kompromi faktore der trækker nedaf.

JZC

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 13-08-03 02:00

Der skal helt klart arbejdes hen mod en variabel bundplade til næste DM,
sikkerhedsdykkerne skal frigøres fra tjansen med at påsætte tags. Et større
budget er straks værre og har hele tiden været det.

Johnny, jeg har videresendt din post til rette myndighed i DFF. Det her er
vigtig feedback.

Christian Engelbrecht, Hvidovre Fridykkerklub

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 13-08-03 09:34

Johnny Christensen:

> Ekstra tingeltangel.
> Da jeg ikke var særligt begejstret for den potentielle
> tidsforsinkelse for at hive lokumsbrædtet frem på det netop
> afviklede DM var jeg nød til at bære det om armen.

Er det ikke muligt at klipse det fast til ens harness (evt butt D-
ringen) under nedstigningen og så tage det frem når man er på dybden?
Man kan transportere utroligt meget under vand hvis man lige har
prøvet det før (jeg lige hjemkommet fra Doux de Coly).

> Det kombineret med at nogen havde glemt at få passende snor med
> til at have tags'ene på, gjorde at jeg hun havde en ½ arm til at
> styre min opdrift med under nedstigning.

Det samme her med påklipsning.

> [...]
> sikkerhedsjobbet da jeg var uarbejdsdygtig. Derfor var de første
> 41 minutter af DM uden sikkerhed i det dybe område.

Dette forekommer mig tåbeligt. At have singlebemanding ved hver post
er i mine øjne en underlig beslutning, da jeg tillader mig at gå ud
fra der er temmeligt mørkt på 64 m dybde. Ting går unægteligt lettere
hvis man er flere om det.

Og så er der sikrere.

> Flere sikkerheds dykkere koster flere penge.

Tør man spørge om hvad din betaling var for din support?

> [...]
> større, bare for at opretholde det tidsvindue der var givet til
> dette års DM. Hvis man vil have mere tid, så koster det mere

I mine øjne lyder det som om at arrangørerne af dette stævne skal
lære at DIR - or not at all!

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Johnny Christensen

Dato : 14-08-03 20:57

> [...]
> Man kan transportere utroligt meget under vand hvis man lige har
> prøvet det før (jeg lige hjemkommet fra Doux de Coly).

Jo, men så er man ikke klar til aktion på dybden inden for 3 minutter, der
går typisk lidt længere tid og tid havde (og har nok fortsat) vi ikke.

Buttmounting af et lokumsbrædt med sin egen vestflaske... nej tak. Forestil
dig problemet hvis ventilen bliver åbnet ved gnidning på dragten...

> [...]
> er i mine øjne en underlig beslutning, da jeg tillader mig at gå ud
> fra der er temmeligt mørkt på 64 m dybde. Ting går unægteligt lettere

Ja, men det er nogengange vilkårene når dykning foregår i vandet. For at få
ting til at ske, må man deltage i dykningen.

> Tør man spørge om hvad din betaling var for din support?

Gigantisk høj. Transport til og fra Bornholm for mig og min makker. Gas
betalt. Derudover nada.

> I mine øjne lyder det som om at arrangørerne af dette stævne skal
> lære at DIR - or not at all!

Not at all... er ofte det er sker vis det skal gå DIR style.
For at få noget til at ske i DK hvor der ellers har været ingenting, må man
have en praktisk indgangsvinkel.

Men det er fridyknings sikkerhedsarbejdet der interesserer mig her, ikke den
evindelige DIR / non-DIR opstilling så EOD her fra.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 14-08-03 23:56

Johnny Christensen:

> Jo, men så er man ikke klar til aktion på dybden inden for 3
> minutter, der går typisk lidt længere tid og tid havde (og har nok
> fortsat) vi ikke.

Kunne man ikke blot gå ned noget før?

> Buttmounting af et lokumsbrædt med sin egen vestflaske... nej tak.
> Forestil dig problemet hvis ventilen bliver åbnet ved gnidning på
> dragten...

Jow, det har du ret i, men man kunne tage en bryst/mave D-ring.

> Ja, men det er nogengange vilkårene når dykning foregår i vandet.
> For at få ting til at ske, må man deltage i dykningen.

Hvad skal det betyde? At man skal give køb på sikkerheden fordi man
_vil_ dykke?

> Gigantisk høj. Transport til og fra Bornholm for mig og min
> makker. Gas betalt. Derudover nada.

OK, standardbetaling! :)

> Not at all... er ofte det er sker vis det skal gå DIR style.
> For at få noget til at ske i DK hvor der ellers har været
> ingenting, må man have en praktisk indgangsvinkel.

Undskyld mig, men beklagede du ikke dig over sikkerheden?

Mener du det var godt det blev gennemført selvom det i dine øjne ikke
blev gennemført sikker (som jeg læser dit indlæg)?

> Men det er fridyknings sikkerhedsarbejdet der interesserer mig
> her, ikke den evindelige DIR / non-DIR opstilling så EOD her fra.

Jeg mente heller ikke DIR i DIR(tm) betydningen, men blot at man må
lade være med at sjofle med sikkerheden som dit indlæg skitserer.
Altså, at hvis man ikke kan gøre det som det _bør_ gøres (jeg ved
ikke præcist hvordan det bør gøres) så skal man nok vente med at
holde de arrangementer indtil folk mener sikkerheden er i orden.

Siden du som dyb supportdykker ikke mente det, tyder noget jo på at
det forholdt sig sådan.

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 15-08-03 01:13

Jeg var selv deltager til DM og lagde mærke til at par problemer i
dybdedelen. For det første kom dybeste sikkerhedsdykker væk fra
konkurrencelinen ved starten (klodrian, kan han ikke holde sig på en line?).
Dette gav problemer for de dybeste udmeldinger (der startede stævnet) fordi
der ikke blev sat tags (en klemme med dybdetallet skrevet på som fridykkeren
skal tage med op) på dybdetovet og ikke var nogen scubadykker der lyste på
dybden. Folk vendte om før de nåede deres dybde fordi de ikke kunne fokusere
på endemålet via et lys nede i mørket. Det var ikke så rart for dem, og lidt
kikset rent sportsligt.
Skide være med det. Dykkerne fra Calypso gad hjælpe og det er vi fridykkere
selvfølgelig taknemmelige for. At en dykker laver en bommert kommer vi jo
nok over. Hvis vi vender tilbage til Bornholm om et år eller to (og det vil
vi sgu gerne) har folk noget mere erfaring at trække på efter det her
stævne, så man undgår sådan nogen småting.

Mht. tag'en skal den tjans tages væk fra scubaen, og det må gøres med en
bundplade som de gør det i de store stævner. Evt. indføre det nye counter
weight system (modvægt udløses hvis dykker er i problemer) og ikke-radio
kommunikationssystem (lys eller 'båthorn') de snakker om internationalt.
Ideen med lokumsbrættet der klikkes på sikkerhedslinen har jeg dog stadig
tiltro til, også som deltager.

Mht. budgettet så er vi i Danmark ikke Tanya Streeter eller Umberto
Pelizzari. Jeg synes det lyder lidt meget at forlange dobbelt-bemanding på
dybdetovet. Som deltager betaler jeg gerne det det skal koste, men jeg gider
ikke blive røvrendt heller.
Så vidt jeg er informeret var stævnet i år tiltænkt til at skulle have et
meget større budget efter nogen indledende diskussioner ml. DFF og DSF, men
jeg ved ikke om en eller anden fra DSF's bestyrelse havde lovet for meget
uden at checke med resten af sin bestyrelse eller hvad det var, i hvert fald
gik det pludselig i vasken rimeligt sent mens DM-processen var skudt i gang.
Så stod man der, og der var ikke tid til at finde en sponsor så sent (folk
var lidt knotne på DSF). Der blev i hvert fald snakket om om man skulle
aflyse DM eller køre det igennem, og det endte med at blive det billigst
mulige DM. Men jeg har stadig ikke indtrykket at sikkerheden på noget
tidspunkt blev kompromitteret kontra budget (jeg spurgte selv om det på et
tidspunkt). Stævnet blev gennemført tilfredsstillende med de midler der var
til rådighed og med de frivillige kræfter der gad (sådan er det jo altid).

Jeg vil gerne brokke mig en lille smule over DSF's bestyrelse. Men fuck nu
det, jeg har selv prøvet at sidde i en bestyrelse.

Mvh Christian Engelbrecht, Hvidovre Fridykkerklub

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 15-08-03 10:30

C. H. Engelbrecht:

> [...]
> dybdetallet skrevet på som fridykkeren skal tage med op) på
> dybdetovet og ikke var nogen scubadykker der lyste på dybden.

Øh, ja og med at hive folk til overfladen hvis de skulle blive
nødvendigt!!!

> Mht. budgettet så er vi i Danmark ikke Tanya Streeter eller
> Umberto Pelizzari.

Det har jeg fuld forståelse for. Men i mine øjne er det utilgiveligt
hvis I planlægger et stævne "mod bedre vidende", dvs hvor I selv
mener at I skal bruge X, men pga pengemangel har I ikke råd til X,
men laver stævnet alligevel.

I mine øjne er det ris til egen røv.

> Jeg synes det lyder lidt meget at forlange
> dobbelt-bemanding på dybdetovet. Som deltager betaler jeg gerne
> det det skal koste, men jeg gider ikke blive røvrendt heller.

Mener du, du bliver røvrendt, hvis der er to sikkerhedsdykkere ved
hver dybde? Johnny fortalte hvad han fik for det og det er jo ikke
alverden, så mon ikke I kunne finde flere sponsorer til at betale den
ekstraudgift?

> [...]
> bestyrelse eller hvad det var, i hvert fald gik det pludselig i
> vasken rimeligt sent mens DM-processen var skudt i gang.

Det er selvfølgelig træls!

> [...]
> tilfredsstillende med de midler der var til rådighed og med de
> frivillige kræfter der gad (sådan er det jo altid).

Jeg har fuld forståelse for dette. Jeg har selv siddet i bestyrelser
i mange år.

Hvis I (alle) som fridykkere mener det blev gennemført sikker skal
jeg sådan set ikke komme og "belære" jer, da jeg slet ikke var
involveret, men umiddelbart mener jeg at man godt kunne lave nogle
forbedringer.

> Jeg vil gerne brokke mig en lille smule over DSF's bestyrelse. Men
> fuck nu det, jeg har selv prøvet at sidde i en bestyrelse.

:)

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 12-08-03 09:58

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 12-08-03 11:55

> Når du nu, efter dit lidt klodset-poetiske indlæg, er færdig med at tørre
> dine øjne og spise din tudekiks ,

Sådan noget sker når man skriver klokken 3 om natten, sorry. Et langt stykke
af vejen står jeg dog ved det meste.

> [...]
kan
> modstå den højeste temperatur, uden at begynde at brænde".

Det som man i sportslig sammenhæng kan bruge no limits til er ikke meget
andet end at se hvem der kan trykudligne dybest (og hurtigst) på en
lungefuld. Det der sætter grænsen med slæde pt. er såmænd ikke hvor længe
folk kan holde vejret, men hvem der udligne ørerne dybest.
No limits overlever jo nok kun fordi den når dybere end konstantvægt. Og et
eller andet sted handler det stadig om hvor meget tryk menneskekroppen kan
acceptere. Menneskets kamp mod havet. Eller et eller andet.

> Dynamisk, og konstantvægt fridykning* er derimod noget helt andet, som
ikke
> bør forveksles med "No limits".

Fuldstændig enig. Det er også derfor at slæde ikke er en egentlig
stævnedisciplin, et er de tekniske problemer, et andet er at konstantvægt er
meget mere sport. Der svømmer man i det mindste selv ned og op.

Fra : Sune

Dato : 12-08-03 12:20

> Sådan noget sker når man skriver klokken 3 om natten, sorry. Et langt
stykke
> af vejen står jeg dog ved det meste.

Prøvede kun at være lidt morsom - på din bekostning...! Undskyld

> [...]
> lungefuld. Det der sætter grænsen med slæde pt. er såmænd ikke hvor længe
> folk kan holde vejret, men hvem der udligne ørerne dybest.

At trykudligne på store dybder kan vel ikke være nogen stor kunst. Den
relative trykforskel mellem overfladen og 10meter er lige så stor som den
relative trykforskel mellem 80 meter og 160 meter. Kan man nå at trykudligne
på de første 10 meter, så kan man sikkert også nå det på de sidste 80 meter,
eller hvad?

> [...]
> eller andet sted handler det stadig om hvor meget tryk menneskekroppen kan
> acceptere. Menneskets kamp mod havet. Eller et eller andet.

Jeg er ikke ubetinget enig. Men et eller andet sted kan jeg godt følge dig

Et lille fridykker tillægsspørgsmål når vi endelig har een på linien:

Hvilke af disse to personer kan holde vejret længst (hvis ellers alt andet
er lige): 1. En person med højt kondital (høj iltoptagelse), stor
muskelmasse/lav fedtprocent, eller 2. En person med lavt kondital (lav
iltoptagelse), og lav muskelmasse/høj fedtprocent? Traditionelt skulle man
mene, at en person i god form kan holde vejret længst, men når man er under
vandet, gælder det vel ikke om at 'køre i Ferrari'? Hvis ilt-tilbudet til
kroppen er kompromiteret, skal det totale iltforbrug vel være lavest muligt?

Ingen har kunne forklare mig det teoretiske rationale!

Sune

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 12-08-03 23:22

> Prøvede kun at være lidt morsom - på din bekostning...! Undskyld

Du skal sgu ikke sige undskyld, det var noget ævl jeg fyrede af ;-P

> [...]
trykudligne
> på de første 10 meter, så kan man sikkert også nå det på de sidste 80

Det er rigtigt at jo dybere man kommer, jo sjældnere behøver man at udligne,
fordi trykket stiger mindre proportionelt. Men det som gør det besværligt at
udligne på dybder til 100m eller mere er at når man dykker så dybt på et
åndedræt og kroppen presses sammen, så bliver det på et tidspunkt mere og
mere besværligt at finde luft til at presse fra lungerne og op i
kraniehulrummene. På et tidspunkt gik grænsen med slæde til knap 130m, fordi
at teknikken 'kun' rakte til at udligne en sidste gang omkring 105-110m. Så
kunne man fortsætte til 130-135m før at man måtte opfinde en teknik til at
udligne en gang til og fortsætte til 150-160m. Nu har de vist fundet en måde
at trykudligne en sidste gang omkring 150m. (Det her er cirkatal, det
varierer noget fra dybdefridykker til dybdefridykker.) Det mest radikale
nogen fandt på (det var vist nok Pipin) var at fylde næsen med havvand på
omkring 100m så den sparsomme luft blev presset lidt mere opad mod ørerne.
Jeg ved ikke om de er gået bort fra det igen.
Jeg har i øvrigt ikke selv været så dybt, men det er snakken i de kredse.

> [...]
muligt?

> Ingen har kunne forklare mig det teoretiske rationale!

Her kommer den lange udgave:

Gængs fridykkerviden siger at person 1 kan holde vejret længst, ergo
ham/hende med højt kondital. Jo højere kondi man har, jo mere ilt kan
opmagasineres pr. liter blod og tages med ned. Men det er kun faktor 1 der
gør en god fridykker og langt fra den vigtigste:
Faktor 2 er lungerumfanget og evnen til at udspile lungerne (som kan trænes
op), denne fungerer sammen med kondien til at tage mest muligt ilt med ned.
Faktor 3 er teknik, f.eks. svømmeteknik og udligningsteknik, der forbuger
mindst energi kontra fremdrift el. udligning. Man kan snakke om en
'økonomisk køretur i Ferrarien', dvs. arbejde kontra besparelse af
iltreserven omsat til optimal fremdrift, og det er individuelt fra fridykker
til fridykker om man har bedst af at svømme langsomt eller hurtigt. Endelig
er der åndedrætsteknikken før neddykningen, hvorved man ilter blodet bedst
muligt.
Faktor 4 er musklernes og blodets sammensætning. For musklerne gælder det
for det første om de er af sprinter- el. maraton-typen (røde og hvide
muskelceller, maraton-typen kan opmagasinere mest ilt), for det andet om de
er vænnet til at arbejde under højt mælkesyreniveau, hvilket sparer på ilten
under dykket (dette kan trænes op). De kloge siger i øvrigt at stor
muskelmasse forbruger mere ilt ift. til lille muskelmasse, hvilket betyder
at lange seje muskler er bedre for fridykkeren end store Arnold-muskler. For
blodet gælder det at jo mere man fridykker, jo mere man holder vejret, jo
flere røde blodlegemer skabes der i blodet som en slags kunstig kondition.
Faktor 5 er den lidt sjove, det er evnen til at 'gå i trance' under sit dyk,
at kunne meditere sin hjerne ned i rytme og bare 'flyyyyde' derudad under
sit dyk. Videnskabeligt snakkes der om forskellige typer hjernebølger, alfa
er vågen, beta er trance/meditation, gamma er søvn. Fridykkeren har bedst af
at få gang i beta-bølger, de bruger mindst ilt uden at man direkte falder i
søvn, og min erfaring er at det er forbavsende let at starte den maskine,
man skal bare ned i noget vand, så kører det (det er det der kaldes
dykkerrefleks). Den rette åndedrætsteknik før neddykning hjælper det også på
vej, og trancestanden i hjernen går over i muskelgrupperne via nervesystemet
og nedsætter yderligere iltforbruget kontra arbejde. (Jeg ved det, det lyder
syret, men det er ikke løgn. På scuba kan man på samme måde få sine bar til
at vare længere.)

Jeg mødte på et tidspunkt en østrigsk fridykker der vejede knap 130 kilo og
var stærkt overvægtig. Alligevel var han i stand til at fridykke til 50
meters dybde med finner. Han besad ikke ligefrem faktor 1, og hans teknik
var ikke supergod, hvilket udelukker faktor 3. Faktor 2 kan jeg ikke sige
noget om med sikkerhed, men han så meget normal ud hvad det angår. Manden
havde bare dykket i den samme bjergsø i Østrig i 10-15 år sammen med et par
kammerater, hvilket tilsyneladende havde optimeret hans faktor 4 & 5,
hvilket åbenbart var nok til at han kunne nå så dybt. Pågældende er i øvrigt
i dag træner for Herbert Nitsch, der regnes for en af de mest komplette
fridykkere af i dag. Han har om nogen styr på sine fem faktorer.

(Alt det her med fem faktorer er egentlig bare noget jeg lige har fundet på
for at lette forståelsen. Der er ingen fridykkerinstruktører der bruger det
her sprog efter hvad jeg ved.)

En sidste fridykkerfaktor, som jeg næsten synes er vigtigere end alt andet,
er mådehold. Forstået på den måde at man som fridykker skal lære at holde
igen og acceptere hvor ens luftgrænse går. Jeg har set en del ungdommelige
blærerøve komme og tro de kan mere end deres faktor 1-5 kan holde til. Man
kan træne sig til meget og et vis pres på sig selv er kun en fordel under
træning, men samtidig må man lære sig selv og sin krop at kende når man
fridykker og acceptere når kroppen ikke kan gå længere på iltreserven (og
vel at mærke kende til den grænse før starten på hvert dyk). Sådan noget
tager i øvrigt tid, skulle jeg hilse og sige.
Nu fik jeg lige fyret den af, hvis nogen af jer vil give jer i kast med
vejrholdsdykning.

Okay, det her blev langt.

Christian Engelbrecht, Hvidovre Fridykkerklub

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 13-08-03 00:00

> [...]
> tager i øvrigt tid, skulle jeg hilse og sige.
> Nu fik jeg lige fyret den af, hvis nogen af jer vil give jer i kast med

Jeg kan også lige nå at fyre af at en fridykker som Pipin netop i så mange
år ikke har haft ovenstående med i betragtning, hvilket har gjort ham så
upopulær blandt andre fridykkere. Og hvis Cameron også får fortalt den del
af røverhistorien, så står vi netop med en klassefilm der kan sælge sig selv
også udenfor dykkerkredse. Så er det en film jeg vil være stolt af at kunne
henvise til som fridykker, fordi den også står som en advarsel.
Nu får vi at se. Så vidt jeg har forstået er Camerons udgangspunkt en lang
artikel om Audrey og Pipin fra magasinet Sports Illustrated, en fremragende
artikel som jeg har læst og mener kommer godt rundt om hele emnet. (Fandt
bladet på Københavns hovedbibliotek, hvis nogen skulle være interesseret.)

Fra : Sune

Dato : 13-08-03 21:39

> [...]

> vejrholdsdykning.
>

> Okay, det her blev langt.
>
> Christian Engelbrecht, Hvidovre Fridykkerklub

I rest my case!

Det var, for mig, det mest informative indlæg jeg gennem tiderne har læst på
News. Tak for det!

Nu har jeg underholdt frivillige, såvel som ufrivillige, tilhører i mange år
med ovenstående spørgsmål. Nu må jeg sadle om. Når jeg har læst dit svar et
par gange, kan jeg jo begynde at underholde samme publikum med det - der
findes jo mange skabsfridykkere derude...

Sune

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 14-08-03 00:50

> [...]

> par gange, kan jeg jo begynde at underholde samme publikum med det - der
> findes jo mange skabsfridykkere derude...

Nu må du ikke gøre mig forlegen Jeg skaaaal i øvrigt ikke udelukke at
der er overset et enkelt komma eller to i oversigten, men ellers har jeg
tiltro til at den har det hele med. Den står som knap 5 års fælles erfaring
hvor der er kigget over skuldrene på pionererne fra Middelhavslandene og
Caribien.

Christian Engelbrecht, Hvidovre Fridykkerklub