Fjernsalgsmoms
Fra : John Jessen

Dato : 10-08-03 20:59

Hej,

Jeg har en virksomhed beliggende i England, som indkøber råmaterialer i
England, men sælger varerne til private i hele Europa. Nu er England godt
nok ikke Danmark, men jeg tror nu at de basale regler er identiske (bortset
fra at bagatelgrænsen i England for momsregistrering er 700.000 kr), så mit
spørgsmål er:
Kan man lade sig momsregistrere i England og få fradrag for indgående moms,
men vente med at lade sig fjernsalgsregistrere til man når loftet i de
respektive lande ? Herved får jeg altså fuldt fradrag for indgående moms,
men betaler først udgående moms efterhånden som fjernsalgsgrænserne
overskrides. Skal lige sige at vi allerede har ladet os registrere i Danmark
og Sverige fordi vi her har overskredet grænserne.

John

Fra : alexbo

Dato : 10-08-03 21:50

"John Jessen" skrev

> Kan man lade sig momsregistrere i England og få fradrag for indgående
moms,
> men vente med at lade sig fjernsalgsregistrere til man når loftet i de
> respektive lande

I det øjeblik du er momsreg. i England skal du da opkræve engelsk moms af
salg.

mvh
Alex Christensen

Fra : John Jessen

Dato : 11-08-03 05:51

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> moms,
>
> I det øjeblik du er momsreg. i England skal du da opkræve engelsk moms af
> salg.

Hvis jeg forstår dig ret, så skal jeg altså opkræve engelsk moms der hvor
jeg ikke er fjernsalgsregistreret endnu ? Gælder det både salg indenfor EU,
eks. en kunde i Tyskland og udenfor EU, eks. en kunde i Norge ?

John

Fra : alexbo

Dato : 11-08-03 08:00

"John Jessen" skrev

> [...]
EU,
> eks. en kunde i Tyskland og udenfor EU, eks. en kunde i Norge ?

Eu regnes som et stort område, om Norge har en aftale der stiller det lige
ved jeg ikke.
I det hele taget ved jeg ikke så meget om det, men der er mange gode
vejledninger på Told/skat`s hjemmeside.
Som du selv er inde på er reglerne, i hvert dem der gælder EU nogenlunde ens
mellem DK og E.

mvh
Alex Christensen

Fra : Nico de Jong

Dato : 11-08-03 09:01

> "John Jessen" skrev

> EU,

Norge er helt udenfor EU. Der skal ikke opkræves moms på regninger til
Norge. Det sørger det lokale toldvæsen for (jeg tror det hedder
kemnerkontoret)

Nico

Fra : David T. Metz

Dato : 12-08-03 11:49

John Jessen skriblede:
> [...]
> hvor jeg ikke er fjernsalgsregistreret endnu ? Gælder det både salg
> indenfor EU, eks. en kunde i Tyskland og udenfor EU, eks. en kunde i

Reglen er at der altid skal betales moms.

Er det handel inden for EU skal du altid opkræve den. Herunder veksler det
så om det er salgs- eller købslandets moms der skal opkræves.

Er det handel uden for EU (er jeg ikke helt sikker på) opkræver
toldmyndigheden i købslandet momsen af kunden, dvs. du opkræver den ikke.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 12-08-03 12:09

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> wrote in message
> Reglen er at der altid skal betales moms.

NEJ.

> Er det handel inden for EU skal du altid opkræve den. Herunder veksler
det
> så om det er salgs- eller købslandets moms der skal opkræves.

Hvis du sælger til moms-registrerede i andre EU-lande og de oplyser dig
om deres moms-nummer, skal der ikke opkræves moms.

Fra : David T. Metz

Dato : 12-08-03 12:55

Uffe Kousgaard skriblede:
> "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> wrote in message
>
> NEJ.

> Hvis du sælger til moms-registrerede i andre EU-lande og de oplyser
> dig om deres moms-nummer, skal der ikke opkræves moms.

Nu handlede spørgsmålet jo om salg til private ...

Fra : Knud Berggreen

Dato : 13-08-03 22:26

On Sun, 10 Aug 2003 21:58:59 +0200, "John Jessen"
<John_Jessen2003@yahoo.com> wrote:

> [...]
>fra at bagatelgrænsen i England for momsregistrering er 700.000 kr), så mit

Jeg har fulgt tråden her, og jeg tror at enten er der nogen
der har misforstået noget (måske mig) eller også tales der
forbi hinanden...

>Kan man lade sig momsregistrere i England og få fradrag for indgående moms,
>men vente med at lade sig fjernsalgsregistrere til man når loftet i de
>respektive lande ?

Hvis du kører firmaet i England, så skal du momsregistreres
i England.
Hvis du omsætter for et stort beløb (jeg tror det er for ca.
200.000 Dkr) i Tyskland og i Italien, så skal du registreres
i både Tyskland og i Italien og får dermed både et tysk og
et italiensk momsnummer. Når du så sælger til tyske kunder
skal du beregne tysk moms og til italiensk kunder skal du
beregne italiensk moms. Dette gælder i så fald også når du
sælger til tyske og italienske momsregistrede virksomheder.
Den moms som du opkræver i hhv Tyskland og Italien skal
afregnes til hhv det tyske og italiensk momskontor.

Hvis du så sælger til Frankrig, så skal du beregne ENGELSK
moms ved salg til privatkunder men ikke ved salg til
momsregistrerede virksomheder i Frankrig.
Den moms du opkrlver her skal afregnes i England.

>Herved får jeg altså fuldt fradrag for indgående moms,
>men betaler først udgående moms efterhånden som fjernsalgsgrænserne
>overskrides.

Og det er så det du har misforstået.

>Skal lige sige at vi allerede har ladet os registrere i Danmark
>og Sverige fordi vi her har overskredet grænserne.

Og der skal du så opkræve hhv dansk og svensk moms.

/Knud

--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in