CSS + SSI
Fra : Stjerne

Dato : 10-08-03 11:54

Hey.

Jeg har lige et par spørgsmål.

Efter en debat om frames længere nede, har jeg besluttet at give CSS + SSI
et forsøg.

Første spørgsmål er om SSI
http://www.star-reptiles.dk/test/sider/side1.htm
Jeg har fulgt denne guide 100%:
http://www.html.dk/artikler/00001/

Men den loader stadig ikke min menu ind....
Nogen som kan se en fejl ?

Mit andet forsøg er med CSS + Javascript:
http://www.star-reptiles.dk/test/side2.htm

1) Hvorfor står Velkommen til min side1 ikke helt i toppen?
Det skulle vel gerne være uafhængigt af menuen. og ikke ende
ud for midten her...

2) Hvorfor kan jeg ikke sætte det her ind i menu.js ?

a:link {text-decoration:none; color:000000;}
a:hover {text-decoration:none; color:0000FF;}
{
text-decoration:none;
}

Det bruger jeg ligenu på www.star-reptiles.dk i menuen
for at fjerne understreg under links, og ændre farverne
når musen er over.

På forhånd tak

--
Webmaster
------------------

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 10-08-03 12:01

"Stjerne" <webmaster@krybdyr.info> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har fulgt denne guide 100%:
> http://www.html.dk/artikler/00001/
>
> Men den loader stadig ikke min menu ind....

Har du prøvet at omdøbe din menu til menu.asp eller menu.shtml
skal selvfølgelig også gøres i din include.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Thomas Voller

Dato : 10-08-03 12:58

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev
> Har du prøvet at omdøbe din menu til menu.asp eller menu.shtml
> skal selvfølgelig også gøres i din include.

Omvendt, ikke?
Prøv at omdøbe din side1.htm til side1.shtml og undersøg om det gør en
forskel.

Mvh. Voller
voller@nospam.voller.dk
http://voller.dk/

Bemærk nospam i e-mailadressen.

Fra : Stjerne

Dato : 10-08-03 13:17

> Omvendt, ikke?
> Prøv at omdøbe din side1.htm til side1.shtml og undersøg om det gør en
> forskel.

http://www.star-reptiles.dk/test/sider/side1.shtml

Ingen forskel...

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 10-08-03 13:18

Stjerne wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Ingen forskel...

Prøv istedet at skrive:

<!-- #include virtual="/test/menu.htm"-->

Jonas Astrup

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Stjerne

Dato : 10-08-03 12:59

> Har du prøvet at omdøbe din menu til menu.asp eller menu.shtml
> skal selvfølgelig også gøres i din include.

Ja det har jeg også forsøgt, stadig uden resultat,
Jeg bruger B-One.dk som har fortalt mig at de understøtter SSI

Nogen som evt har erfaring med SSI ved B-One ?

Jesper Stjerne Holm Pedersen

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 10-08-03 13:08

Stjerne wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Men den loader stadig ikke min menu ind....
> Nogen som kan se en fejl ?

Ja, du skriver:

<!-- #include virtual="/menu.htm"-->

men din menu ligger i folderen 'test' - prøv derfor at skrive:

<!-- #include virtual="/test/menu.htm"-->

Sig til hvis det stadig driller.

Fra : Stjerne

Dato : 10-08-03 13:18

> [...]
>
> <!-- #include virtual="/menu.htm"-->
>
> men din menu ligger i folderen 'test' - prøv derfor at skrive:
>
> <!-- #include virtual="/test/menu.htm"-->

Det har jeg prøvet nu, men stadig ingen kontakt.
Er det ikke også ligemeget med at skrive /test/
Når at /menu.htm beder den om at gå 1 mappe tilbage
og tage menu.htm filen?

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 10-08-03 13:22

Stjerne wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Det har jeg prøvet nu, men stadig ingen kontakt.

Prøv at omdøbe til shtml

> Er det ikke også ligemeget med at skrive /test/
> Når at /menu.htm beder den om at gå 1 mappe tilbage
> og tage menu.htm filen?

Når man anvender #Include virtual angives en absolut sti - det
vil sige en angivelse af en fils placering med et fast
udgangspunkt. Dette faste udgangspunkt kan f.eks. være roden af
sitet.

Så du beder den ikke om at gå en mappe tilbage - men om at starte
i roden af sitet.

Fra : Stjerne

Dato : 10-08-03 13:25

"Jonas Astrup - HTML.dk" <jonas.usenet@html.dk> wrote in message

> [...]
> sitet.
>
> Så du beder den ikke om at gå en mappe tilbage - men om at starte

Hey

du kan se menuen ligger her:
http://www.star-reptiles.dk/test/menu.shtml

Og jeg har sat den til:
<!-- #include virtual="/test/menu.shtml"-->
http://www.star-reptiles.dk/test/sider/side1.htm

Hvad dælen virker så ikke.....

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 10-08-03 13:29

Stjerne wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Og jeg har sat den til:
> <!-- #include virtual="/test/menu.shtml"-->
> http://www.star-reptiles.dk/test/sider/side1.htm

Det er 'side1.htm' som skal omdøbes til 'side1.shtml'

Prøv igen - det skal nok lykkes

Fra : Stjerne

Dato : 10-08-03 13:34

> Det er 'side1.htm' som skal omdøbes til 'side1.shtml'
>
> Prøv igen - det skal nok lykkes
>
> Jonas Astrup

Whops...

Nu er den sat til:
<!-- #include virtual="/test/menu.htm"-->

http://www.star-reptiles.dk/test/sider/side1.shtml

Menuen ligger
http://www.star-reptiles.dk/test/menu.htm
Og virker for sig selv godt nok.

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 10-08-03 13:36

Jonas Astrup - HTML.dk wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Det er 'side1.htm' som skal omdøbes til 'side1.shtml'

Du kan også prøve at omdøbe siden til 'side1.asp'

Fra : Stjerne

Dato : 10-08-03 13:39

> Du kan også prøve at omdøbe siden til 'side1.asp'
>
> Jonas Astrup

Ja sgu! =)

http://www.star-reptiles.dk/test/sider/side1.asp

( De siger jeg er håbløs )

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 10-08-03 13:44

Stjerne wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Ja sgu! =)

Super!

Når du får tid kan du lige læse den her:
http://www.html.dk/tutorials/asp/

ASP vil give dig utroligt mange muligheder!

Som en lille forsmag kan du jo prøve at indsætte denne kodestump
i din ASP side:

<%
Response.Write "Den " & FormatDateTime(Now, vbLongDate)
Response.Write " kl. " & FormatDateTime(Now, vbShortTime)
%>

Held og lykke med koderne

Fra : Stjerne

Dato : 10-08-03 13:49

Thx, vil gå igang med at studere =)

Fra : Stjerne

Dato : 10-08-03 14:14

Jeg har egentlig lige et spørgsmål mere.

Jeg troede at hvert rum var så uafhængigt af hinanden
at det der står i højre side ville stå helt i toppen.
http://www.star-reptiles.dk/test/sider/side2.asp
Hvis man kigger her så er:
Velkommen til min side1

tekst på side1 - tekst på side1 - tekst på side1 - tekst på side1

Jo sat i midten af menuen, kan man tvinge det til at stå øverst ?

--
Webmaster
------------------

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 10-08-03 14:45

Stjerne wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> kan man tvinge det til at stå øverst ?

erstat '<td width="656">' med '<td width="656" valign="top">'

Husk lige at tjekke din kode igennem - den er helt gal lige nu! Du

Prøv evt. at læse: http://www.html.dk/artikler/00031/ og bruge
http://validator.w3.org - det ville gøre underværker!

Venligste hilsener,

Fra : Stjerne

Dato : 10-08-03 16:54

> erstat '<td width="656">' med '<td width="656" valign="top">'
>
> Husk lige at tjekke din kode igennem - den er helt gal lige nu! Du

Hey, Ups, glemte lige det der <html>
siden virkede jo uden.. men gør
den nok ikke i alle browsere eller ?
Cool med den der valign="top"
Var ved at blive lidt negativ over
at det stod sådan i midten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-08-03 19:28

"Stjerne" <webmaster@krybdyr.info> skrev

> [...]

Din kode halter voldsomt:

1. Siden indeholder ikke nogen header.
2. <body> kommer først efter overskrift 1 og midt i en tabel.
3. Der er ikke nogen </body> sidst, lige inden </html>

Med så dårligt struktureret side er det rent held, hvis browsere viser siden
sådan, som du havde tænkt det.

Se her, hvordan en side bør sættes sammen, for at kunne fungere
tilfredsstillende:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/nyside.asp

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Stjerne

Dato : 10-08-03 21:48

> 1. Siden indeholder ikke nogen header.
Hmm behøver der være en <head> i et dokument ?
Har lavet den nu...

> 2. <body> kommer først efter overskrift 1 og midt i en tabel.
<head>
</head>

body {

Den kan da ikke komme før ?

> 3. Der er ikke nogen </body> sidst, lige inden </html>
skulle der være nu =)

> Med så dårligt struktureret side er det rent held, hvis browsere viser
siden
> sådan, som du havde tænkt det.
Den viste præcis hvordan det skulle se ud, selv uden <html> </html>

Jesper Stjerne

Fra : Stjerne

Dato : 10-08-03 21:49

> 2. <body> kommer først efter overskrift 1 og midt i en tabel.

Det var nok den her du mente:

??

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-08-03 21:56

"Stjerne" <webmaster@krybdyr.info> skrev

> Det var nok den her du mente:

Netop. Den har du sat ind i en tabel. Den skal komme før den første linje
indhold på siden. Og den skal afsluttes.

Og en side uden header - og dermed information om html-version og alfabet
kan du ikke styre. Det er rent held, hvis det ser rigtigt ud.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Stjerne

Dato : 11-08-03 00:24

Skal lige bruge et farveråd !

Hvad synes i om:

http://www.star-reptiles.dk/test/front.asp

Er den for skrigende i menuen ?

Webmaster
------------------

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-08-03 13:59

"Stjerne" <webmaster@krybdyr.info> skrev

> Skal lige bruge et farveråd !
>
> Hvad synes i om:
>
> http://www.star-reptiles.dk/test/front.asp
>
> Er den for skrigende i menuen ?

Farven giver en god kontrast til baggrunden. Men fonten er vanskeligt
læsbar. Prøv at bruge Verdana i stedet eller undlad i det mindste en fed
skrift, når den er så lille.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-08-03 14:16

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev

> Men fonten er vanskeligt
> læsbar. Prøv at bruge Verdana i stedet eller undlad i det mindste en fed
> skrift, når den er så lille.

Måske min fejl. min browser var sat op til at bruge Times, hvis ikke andet
er angivet i dokumentet.

Til gengæld er der et problem med læsbarheden af den øverste linje i både
menu og indholdsdel. Topbaren dækker halvdelen af teksten.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Stjerne

Dato : 11-08-03 14:18

> Farven giver en god kontrast til baggrunden. Men fonten er vanskeligt
> læsbar. Prøv at bruge Verdana i stedet eller undlad i det mindste en fed
> skrift, når den er så lille.

Verdena hjalp meget, må jeg sige

Kan jeg få rykket teksten i menuen helt over i venstre side?
Ligenu er der jo en del spild plads...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-08-03 14:36

"Stjerne" <webmaster@krybdyr.info> skrev

> Verdena hjalp meget, må jeg sige
>
> Kan jeg få rykket teksten i menuen helt over i venstre side?
> Ligenu er der jo en del spild plads...

Prøv at starte med at flytte </head> ned efter dit stylesheet.

Og flyt <body LINK="#000000" VLINK="#000000" ALINK="#000000"> ned efter
</head>

Som det er nu, er rækkefølgen forkert.

Læs denne side:

Fra : Møller

Dato : 11-08-03 18:19

"Stjerne" <webmaster@krybdyr.info> skrev i en meddelelse
> Skal lige bruge et farveråd !
>
> Hvad synes i om:
>
> http://www.star-reptiles.dk/test/front.asp
>
> Er den for skrigende i menuen ?

JA,
hvad med at bruge farveskalaen fra dit logo videre?
~Møller