B-indkomst og moms
Fra : Dennis Jørgensen

Dato : 09-08-03 22:32

Hej NG

Jeg er lige blevet nyuddannet multimediedesigner og er på dagpenge.
Jeg har fået noget freelance-arbejde for forskellige virksomheder, men er
ikke moms-registreret.
Arbejdet er primært af typen: programmering og digital billedbehandling -
altså primært arbejde til og på Internettet, som jeg udfører hjemmefra på
min egen computer.

I den ene virksomhed er jeg ansat som alm. lønmodtager med lønnummer og
feriepenge, så det skulle der ikke være nogle problemer i.

Men hvordan hænger det sammen, når jeg laver noget for en virksomhed, som
jeg ikke bliver oprettet som lønmodtager i?
Bliver min pris så uden moms, eller hvordan hænger det sammen..?
Virksomheden kan vel ikke både trække momsen fra, og jeg inkasserer det
fulde beløb som b-indkomst på min selvangivelse?
Kan jeg overhovedet skrive en regning som ikke-moms-registreret eller kan
jeg nøjes med f.eks. en dags-dato?

Hvorvidt A-kassen og told-skat vil betragte mig som lønmodtager eller
selvstændig, vil jeg lade andre om at vurdere, så spørgsmålet går udelukne
på ovenstående (hvis det er muligt), da jeg har brug for en afklaring på det
hurtigst muligt idet jeg skal til møde i næste uge omkring aflønning af
allerede udført arbejde samt snakke om fremtidigt samarbejde.

Det er meningen at jeg sammen med en tidligere medstuderende, vil starte
egen virksomhed med dertil hørende CVR-nr og alt det der, men indtil videre
kigger vi markedet an, ved at arbejde hver for sig som freelance.
Vil det være en fordel allerede nu at lade os momsregistrere og drage fordel
af at kunne trække driftudgifter fra og at kunne skrive en "rigtig regning",
eller kan vi lige så godt vente til vi er 100% sikre på vi har
markedet/tjener mere end de 50.000 kroner om året?

Mange venlige hilsner
Dennis Jørgensen

Fra : Nico de Jong

Dato : 10-08-03 06:25

"Dennis Jørgensen" <apu@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Men hvordan hænger det sammen, når jeg laver noget for en virksomhed, som
> jeg ikke bliver oprettet som lønmodtager i?
> Bliver min pris så uden moms, eller hvordan hænger det sammen..?

Du kan ikke opkræve moms når du ikke er momsregistreret. Når du fakturerer
for over 50.000 om året, _skal_ du momsregistreres, under dette beløb _kan_
du momsregistreres.
I det beskrevne tilfælde ville jeg dog tro at det er nemmest at betragte dig
som vikar eller som "løsarbejder"

> Hvorvidt A-kassen og told-skat vil betragte mig som lønmodtager eller
> selvstændig,

Som (timelønnet?) vikar er du stadigvæk lønmodtager

> [...]
> eller kan vi lige så godt vente til vi er 100% sikre på vi har
> markedet/tjener mere end de 50.000 kroner om året?

I jeres tilfælde ville jeg lade Jer begge momsregistrere, dvs hver for sig.
Så kommer der heller ikke tvister om hvem der har tjent hvad, og hvem der
har betalt for driftsmidlerne

Nico