Skærme
Fijala 3554
Hvorfor så meget pixelering !? Ny Samsung ~
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-08-03 22:13

Hej...

Jeg har idag modtaget en Samsung SyncMaster 171s med posten - ja det var den
billigste, jeg gamer ik' og jeg ser aldrig film så det er udelukkende til
"office" agtigt brug, altså primært 2D applikationer.

Jeg har set selv samme model for et par måneder siden i ComputerCity i
Aalborg og har ik' rigtig set noget der kunne matche det billede -
prisklassen taget i betragtning - siden ... Jeg blev dog slemt skuffet da
skærmen blev sat til min lille stationære pc. Billedet er som forventet
lyst, klart og tydeligt på hele skærmen ... men jeg synes meget grafik -
menuer, ikoner, tekst osv. - er meget pixeleret/hakket :(

Jeg har opdateret driveren til mit grafikkort, installeret den korrekte
driver til skærmen, og sat det hele rigtigt op ... herunder også forsøgt mig
med XP's ClearType funktion. Udover at ClearType hjalp lidt på det meste
tekst havde de andre ændringer/opdateringer ik' rigtig nogen virkning.

Jeg har haft skærmen sat til min bærbare. Dette giver en mindre pixelering,
men skærmbilledet som helhed virker lidt mere utydeligt. Min bærbare er en
Dell Inspiron 8500 med et Radeon Mobility 9000 grafikkort. Skærmbilledet
herpå er HELT i top, og det er samtidig den eneste TFT skærm jeg har at
sammenligne med.

Min stationære har onboard grafik, et ynkeligt "et eller andet" med 8 mb ram
og 1280*1024 @ 75 hz i 16 bit som maks.

Jeg har endnu ikke haft mulighed for at teste skærmen på et "ordentligt"
skærmkort og ved derfor ikke om min utilfredshed bunder i et for dårligt
signal.

Nørderne i #oc.dk/quakenet/irc mener at min utilfredshed kan skyldes at:

- Jeg er vant til et billede i 1920*1200 @ 60 hz 24 bit på en 15.4" skærm

- Signalet er for dårligt fra grafikkortet

- At signalet ikke bliver leveret fra DVI
(Jeg fatter ik' hvordan DVI virker, eller hvad fordelen ved det er -
skærmen understøtter det ikke og mit onboard grafikkort spytter selvsagt
ikke DVI ud - Nogen der kan oplyse mig på det område !?)

- At skærmen ikke er så go' som jeg mindes...

Jeg håber at I kan hjælpe ... jeg overvejer at sende skærmen retur, men hvis
det skyldes signalet og skærmen i virkeligheden er fin nok så er der jo
ingen grund til det!

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 09-08-03 07:50

Peter Farsinsen wrote:

<snip>
> [...]
> tydeligt på hele skærmen ... men jeg synes meget grafik -
> menuer, ikoner, tekst osv. - er meget pixeleret/hakket :(

Hvilken opløsning og refresh rate kører du med?

> [...]
>
> Jeg har endnu ikke haft mulighed for at teste skærmen på et
> "ordentligt" skærmkort og ved derfor ikke om min utilfredshed

Det kunne det meget vel gøre, hvilket bundkort har du i maskinen?

> [...]
> selvsagt
> ikke DVI ud - Nogen der kan oplyse mig på det område
<snip>

DVI er digital overførsel af skærmsignaler, i stedet for den
"normale" analoge. I dit tilfælde ikke en relevant betragtning,
da skærmen ikke understøtter det - Samsung ville nok ikke sende
en skærm ud der ikke kørte tilfredsstillende på den type
skærmsignal den var beregnet på...

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
Nu med eget domæne.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-08-03 10:42

"Thomas Alexander Frederiksen" <usenet@arkolog.dk> skrev..."

1280*1024 @ 60 hz (Selvfølgelig)

> Det kunne det meget vel gøre, hvilket bundkort har du i maskinen?

Aopen MX36LE - UN

-> http://english.aopen.com.tw/products/mb/MX36LE-UN.htm

->
http://download.aopen.com.tw/downloads/default.asp?keyword=MX36LE-UN&Software=All&searchoption=keyword&sel=category&seltype=Manual&selpage=

> [...]
> da skærmen ikke understøtter det - Samsung ville nok ikke sende
> en skærm ud der ikke kørte tilfredsstillende på den type

Ok, jeg kunne heller ik' lige helt forstå om det virkelig ku' passe...

Mvh

Peter Farsinsen

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 10-08-03 18:46

Peter Farsinsen wrote:

> "Thomas Alexander Frederiksen" <usenet@arkolog.dk> skrev..."

> 1280*1024 @ 60 hz (Selvfølgelig)

Godt, så udelukker vi det

> Aopen MX36LE - UN
>
> -> http://english.aopen.com.tw/products/mb/MX36LE-UN.htm
<snip>

Mit umiddelbare bud ville være at det meget vel kunne være
synderen - VIA PLE133 har ikke jordens bedste grafikdel...

Du må prøve at se om du kan finde nogen der kan låne dig et
PCI-baseret grafikkort fra ATI eller Matrox, så du med sikkerhed
kan afgøre om det er dér fejlen ligger.

Ellers kan du jo altid prøve at se om der er nogle andre kabler
der ligger tæt op ad skærmkablet, og så prøve at flytte dem.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
Nu med eget domæne.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-08-03 19:08

"Thomas Alexander Frederiksen" <usenet@arkolog.dk> skrev..."

> Godt, så udelukker vi det

Jeps...

> Mit umiddelbare bud ville være at det meget vel kunne være
> synderen - VIA PLE133 har ikke jordens bedste grafikdel...

Det _er_ synderen, jeg har haft skærmen sat til et Medion Radeon 9600 TX -
vist nok Radeon 9500 Pro

> Du må prøve at se om du kan finde nogen der kan låne dig et
> PCI-baseret grafikkort fra ATI eller Matrox, så du med sikkerhed
> kan afgøre om det er dér fejlen ligger.

Hmmm det er måske ikke den rette gruppe, men hvilke forholdsvis prisbillige
skærmkort fra ATI har en go' 2D del, jeg har haft Matrox G400 i en gammel
maskine og vil egentlig helst ha' sån' et i en PCI udgave, men de synes at
være svære at opdrive.

> Ellers kan du jo altid prøve at se om der er nogle andre kabler
> der ligger tæt op ad skærmkablet, og så prøve at flytte dem.

Ik' problemet...

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 11-08-03 16:23

Peter Farsinsen wrote:

<snip>

> [...]
> Matrox G400 i en gammel maskine og vil egentlig helst ha' sån'
> et i en PCI udgave, men de synes at være svære at opdrive.

Alle skærmkort fra ATI, dvs. fra tiden før man kunne få kort fra
28 forskellige taiwan-firmaer, har alle en 2D-del der i kvalitet
kommer lige op under Matrox. Et godt bud ville være noget
baseret på Rage Pro eller senere chips. Det er vist enten det
eller Matrox, men at fremskaffe PCI-udgaverne er vist ikke så
nemt længere - så skal du over i markedet for brugte kort...

Det eneste sted jeg har set noget du vil kunne bruge, er hos SHG,
der har et Matrox G450 PCI til ca. 900 kr - dog ikke på lager.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
Nu med eget domæne.