Kursregulering af omkostninger
Fra : Casper Bang

Dato : 08-08-03 16:01

Hej,

Jeg har en del af mine salg i USD.
Dette bogfører jeg ved at omregne til DKK vha. toldkursen, og derefter
regulere jævnligt ved hjælp af kurstab+kursgevindst konti.

Men hvad med omkostninger som oprindeligt er i USD? Skal disse bare
reguleres løbende igennem hele året, så hvis jeg for eksempel har en
omkostning på $100 i januar, til kurs 600, debiterer jeg 600 på
omkostnings-kontoen.
I slutningen af året er kursen så 700.

Jeg har så lidt et kurstab på 100 kroner, som jeg debiterer på kurstab. 100
kroner krediteres så på den omkostningskonto.

Er dette korrekt, eller skal der kun reguleres til en hvis grænse!?

Håber i kan kaste lys på mit lidt kryptiske problem :)

Fra : Nico de Jong

Dato : 09-08-03 06:02

"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar.net> skrev i en meddelelse
> [...]
100
> kroner krediteres så på den omkostningskonto.

Som jeg ser det, har du ikke lidt noget kurstab, da varen er betalt til den
pris der gjaldt på det tidspunkt, og du bogfører i DKK.
Efter hvad (jeg synes) der er logisk, kommer det kun ind i billedet når du
fakturerer f.eks. 1/6 til kurs 600, og får betaling 15/7 svarende til kurs
620. Så har du en kursgevinst, da det indbetalte (i DKK) er større er det
fakturerede.

Noget lignende sker i.f.m. køb kan ske når du bogfører på kreditorkonto ifm
varens modtagelse, og debiterer den ifm betaling. Hvis du _kun_ bogfører
noget efter betaling er sket, er der ikke nogen difference og dermed heller
ikke noget kurstab.

Nico (som ikke er HD'er i regnskab)

Fra : Knud Berggreen

Dato : 09-08-03 09:05

On Fri, 8 Aug 2003 17:00:47 +0200, "Casper Bang"
<webmaster@secretsofwar.net> wrote:

> [...]
>reguleres løbende igennem hele året, så hvis jeg for eksempel har en
>omkostning på $100 i januar, til kurs 600, debiterer jeg 600 på

Det er fuldstændig lige meget. De eneste konti du skal
foretage regulering på er statuskonti - altså konti hvor du
har en gæld eller et tilgodehavende i anden valuta.

Driftskonti bogføres altid i Dkr beregnet på
bogføringstidspunktet.

/Knud

--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Casper Bang

Dato : 09-08-03 22:51

> [...]
> har en gæld eller et tilgodehavende i anden valuta.
>
> Driftskonti bogføres altid i Dkr beregnet på

nu skal det lige nævnes at den omkostning bliver trukket fra en konto som
står i USD.

Det vil sige hvis jeg modtager $100 (kurs 600), og betaler 10% af dette i
omkostninger, får jeg noget ala

usdkonto = 500DKK
omkostning = 100DKK

siger du så at denne omkostning ALDRIG skal kursreguleres? Mens usdkonto
bliver kursreguleret for eksempel hver måned!?

tak :)

Fra : Nico de Jong

Dato : 10-08-03 06:34

> [...]
>
> siger du så at denne omkostning ALDRIG skal kursreguleres? Mens usdkonto
> bliver kursreguleret for eksempel hver måned!?

Jeg er enig med den æerede skriver der står øverst. Prøv at vende den
engang, hvor vi antager at du har importeret noget, og betalt via USD
kontoen. Når man importerer noget, skal der betales importmoms (hvis det
ikke er fra EU). Hvis du havde ret i dit kursreguleringsprincip, så skulle
du jo også kursregulere importmomsen, fordi den jo per definition er i DKK.
Sikke et bogføringsarbejde du ville få !

Jeg kan efter bedste overbevisning kun se at kursregulering kommer ind i
billedet ifm regnskabsafslutning og bogføring via en kreditorkonto, dvs hvor
bogføring og fysisk betaling ikke følges ad.

Nico

Fra : Casper Bang

Dato : 10-08-03 09:33

> Sikke et bogføringsarbejde du ville få !

naa, selve kursreguleringen er intet problem. Mit regnskabs-system er sat op
til at klare det selv, når jeg klikker på en knap.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-08-03 09:09

Alt dette er kun relevant, hvis man har en dollar-konto? Når jeg
modtager beløb fra udlandet bliver de indsat på kontoen til dagens kurs
(af banken) og jeg posterer derefter beløbet i danske kroner - endda
efter evt. gebyrer er fratrukket.

Hilsen
Uffe

Fra : Casper Bang

Dato : 09-08-03 22:50

> [...]
> modtager beløb fra udlandet bliver de indsat på kontoen til dagens kurs
> (af banken) og jeg posterer derefter beløbet i danske kroner - endda

ja ok, pengene kommer ind på en konto i dollars, hvor jeg først får tilsendt
en check efter nogle uger. Derfor er kursregulering vel relevant!?

Fra : Nico de Jong

Dato : 10-08-03 06:27

> ja ok, pengene kommer ind på en konto i dollars, hvor jeg først får
tilsendt
> en check efter nogle uger. Derfor er kursregulering vel relevant!?

Det kan jeg ikke få til at hænge sammen.Når pengene kommer ind på en konto,
er regningen jo betalt. Hvordan kan du så få en check bagefter ?

Nico

Fra : Casper Bang

Dato : 10-08-03 09:35

> tilsendt
> >
> Det kan jeg ikke få til at hænge sammen.Når pengene kommer ind på en
konto,
> er regningen jo betalt. Hvordan kan du så få en check bagefter ?

En kunde betaler $100 i kredit kort. $10 bliver trukket i omkostninger.
Der står nu $90 på denne konto.

En måned senere modtager jeg så en check på $90 (dvs. den akkumulerede saldo
for alle salg i en periode).

Men det jeg har forstået på alle indlæg, er at kun selve kontoen hvor
beløbet kommer ind på skal kursreguleres (hver måned fx.), og at
omkostnings-kontoen derfor IKKE skal reguleres!?

MVH
~Casper Bang

Fra : Knud Berggreen

Dato : 10-08-03 12:42

On Sun, 10 Aug 2003 10:35:17 +0200, "Casper Bang"
> [...]

>beløbet kommer ind på skal kursreguleres (hver måned fx.), og at
>omkostnings-kontoen derfor IKKE skal reguleres!?

Korrekt. Der hvor beløbet kommer ind er en debitorkonto
(status) mens omkostningen er en driftskonto hvor
omkostningen bogføres til kursværdi på
afregningstidspunktet.

/Knud

Fra : Casper Bang

Dato : 10-08-03 13:24

> Korrekt. Der hvor beløbet kommer ind er en debitorkonto
> (status) mens omkostningen er en driftskonto hvor
> omkostningen bogføres til kursværdi på
> afregningstidspunktet.

ok, jeg takker så for hjælpen :)
Hører lige med told og skat for en sikkerheds skyld på mandag... de har
desværre ikke det store styr på USD og bogføring :(

Hvis jeg så bogfører sådan at KUN kontoen hvor pengene bliver indbetalt til
bliver kursreguleret, hvor tit kan jeg så ændre kursen?
Havde tænkt mig at kursregulere hver gang der kom en ny toldkurs, samt når
jeg veksler en check fra USD (til bankens veksel-kurs).
Vil dette være korrekt tid?

MVH
~Casper Bang

Fra : Knud Berggreen

Dato : 10-08-03 21:11

On Sun, 10 Aug 2003 14:23:45 +0200, "Casper Bang"
<webmaster@secretsofwar.net> wrote:

>Hvis jeg så bogfører sådan at KUN kontoen hvor pengene bliver indbetalt til
>bliver kursreguleret, hvor tit kan jeg så ændre kursen?

Det kan du gør hvert minut hvis du har lyst, men det er
ganske totalt spild af kræfter.

>Havde tænkt mig at kursregulere hver gang der kom en ny toldkurs, samt når
>jeg veksler en check fra USD (til bankens veksel-kurs).
>Vil dette være korrekt tid?

Det har kun relevans en gang om året, nemlig ved
regnskabsårets slutning.

/Knud

Fra : Casper Bang

Dato : 11-08-03 09:23

> Det har kun relevans en gang om året, nemlig ved
> regnskabsårets slutning.

oky, tak for hjælpen :)