Ok at indkøbe hos andre forhandlere ?
Fra : Jorgen Christensen

Dato : 08-08-03 15:09

Som nystartet selvstændig konsulent, der bl.a. har et begrænset salg
af it-udstyr er jeg efterhånden blevet oprettet hos en række
grossister (DCS, SMG mv). Men til min overraskelse så kan jeg så godt
som aldrig købe varerne hos grossisterne ligeså billigt som jeg kan
hos de alm. billige forhandlere på edbpriser (shg.dk, midtdata osv.).

Så hvorfor skulle jeg handle hos grossister når de nu ikke engang er
billigere end alm. forhandlere, er der fx. lov-krav eller noget der
gør at jeg ikke må videresælge varer jeg køber hos alm. forhandlere,
eller har jeg bare ikke fundet de rigtige grossister endnu ?

Kan ikke rigtigt se fidusen ved at handle hos grossisterne :/

mvh
J. Christensen

Fra : Lars Funck

Dato : 08-08-03 15:20

"Jorgen Christensen" <nospam4alien@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som aldrig købe varerne hos grossisterne ligeså billigt som jeg kan
> hos de alm. billige forhandlere på edbpriser (shg.dk, midtdata osv.).

Shg, midtdata, it-butikken etc. er store butikker med meget stor omsætning.
Det gør, at de er i stand til at opnå favorable betingelser ved
grossisterne, eller måske endda helt gå uden om det led i forhandlerkæden.

> [...]
> gør at jeg ikke må videresælge varer jeg køber hos alm. forhandlere,
> eller har jeg bare ikke fundet de rigtige grossister endnu ?

Nej, det er der ikke lovkrav om. Det kunne være en udmærket ide at søge
videre for at finde andre grossister, eller måske henvende sig til de
ovennævnte butikker, måske har de en erhvervsafdeling.

> Kan ikke rigtigt se fidusen ved at handle hos grossisterne :/

Grossister er blandt andet en god ide fordi de giver dig mulighed for at
købe ind ét sted, i stedet for at handle ved 20-30 forskellige producenter.
Du kan ikke nødvendigvis forvente en prismæssig besparelse, men kan have
stor fordel ud af at indgive én ordre og så få alle de varer du skal bruge.

MVH

Lars

Fra : alexbo

Dato : 08-08-03 16:51

"Jorgen Christensen" > skrev

> Men til min overraskelse så kan jeg så godt
> som aldrig købe varerne hos grossisterne ligeså billigt som jeg kan
> hos de alm. billige forhandlere på edbpriser (shg.dk, midtdata osv.).

Det gælder mange ting.
Motorolie kan jeg købe billigere i Bilka, Aldi o.s.v. i 4 l dunke, end i 200
l. tromler hos importøren.

mvh
Alex Christensen

Fra : Søren Madsen

Dato : 14-08-03 12:52

Jorgen Christensen <nospam4alien@post1.tele.dk> wrote in

> [...]
> som aldrig købe varerne hos grossisterne ligeså billigt som jeg kan
> hos de alm. billige forhandlere på edbpriser (shg.dk, midtdata osv.).

Ja det er almindeligt kendt. Tilmed er grossisterne så flabede at tage både
ekspeditionsgebyr samt en stor fortjeneste på forsendelsen. Alt i alt er
det dyrere - og dårligere - at handle hos grossisterne.

> Så hvorfor skulle jeg handle hos grossister når de nu ikke engang er
> billigere end alm. forhandlere

Netop. Lad være !
Du har sikkert hørt deres sælgere komme med forklaringer om at du er en
lille kunde som kun køber for 100.000 om året. Men hos de billige
datailbutikker er du en storkunde med dette volumen, og vil få bedre
service

Du store grossister er ved at gå på røven (ifølge deres regnskaber). Lad
dem gå planken ud og lad være med at støtte dem ved at handle hos dem.

> Kan ikke rigtigt se fidusen ved at handle hos grossisterne :/

Du er ikke ene
For der ER ingen.

Du har også en stort problem overfor dine kunder som også kikker på
edbpriser mv. Kender mange edbfirmaer som siger til kunderne, at de selv må
købe deres hardware - for det er meget billigere for kunden.