Skat, akkumulere personfradrag ?
Fra : Morten

Dato : 08-08-03 10:48

Kan man aktivere (gemme til senere år) sit ikke udnyttede personfradrag ?

Fra : Nico de Jong

Dato : 08-08-03 11:20

"Morten" <morten@morten.> skrev i en meddelelse
> Kan man aktivere (gemme til senere år) sit ikke udnyttede personfradrag ?

Mon det er mig der misforstår noget ? Det lyder som om du vil aktivere et
(personligt) fradrag i en virksomhed. ????

Nico

Fra : David T. Metz

Dato : 12-08-03 11:50

Morten skriblede:
> Kan man aktivere (gemme til senere år) sit ikke udnyttede
> personfradrag ?

Nej. Det er "tabt" når året er gået.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Nico de Jong

Dato : 12-08-03 17:28

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse
> Morten skriblede:
>
> Nej. Det er "tabt" når året er gået.
>
> David

Var der ikke noget med at uudnyttede fradrag overføres til næste år, dog max
5 år i træk ? Eller husker jeg forkert ?

Nico

Fra : David T. Metz

Dato : 12-08-03 18:30

Nico de Jong skriblede:
> "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse

> Var der ikke noget med at uudnyttede fradrag overføres til næste år,
> dog max 5 år i træk ? Eller husker jeg forkert ?

Du husker forkert (jeg går ud fra vi taler om personskat?) - man kan
derimod rette sin selvangivelse i fem år, hvis man har glemt fradrag (det
har jeg selv været ude for). Tjener du mindre end du har fradrag for (fx
rentefradrag) så er det bare "ærgerligt".

Taler vi om erhvervsvirksomhed er sagen om fradrag en anden, men det
berører stadig ikke personfradraget.

Populært sagt er personfradraget en bundgrænse for hvornår man skal betale
skat, men skæringen er altid årsskiftet (hvis vi ser bort fra
særordninger). Tilsvarende kan man jo heller ikke udjævne sin indkomst over
flere år, hvis den svinger meget og man derfor fx betaler topskat det ene
år, men ikke det andet (medmindre man benytter virksomhedsordningen, men
det forudsætter visse betingelser). To personer der tjener 600.000 på to år
vil altså betale meget forskellig skat, hvis den ene tjener det hele det
første år og den anden tjener 300.000 om året - fx skal den ene betale
topskat og det skal den anden ikke. Skattesystemet er på den måde generelt
set lagt an på jævn lønmodtagerindkomst.

Fra : JørgenE

Dato : 12-08-03 21:27

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev
>Tjener du mindre end du har fradrag for (fx
> rentefradrag) så er det bare "ærgerligt".

Det er nu ikke korrekt. Har du f.eks. 100 t.kr. i løn og renter på 110 t.kr.
bliver de 10 t.kr. overført til fradrag næste år i kapitalindkomst.
Personfradraget er derimod tabt.

Har du en ægtefælle vil man altid søge at udnytte såvel de 10.tkr. i dette
tilfælde som dit personfradrag i vedkommendes indkomst, og er der plads
bliver personfradraget ikke tabt, og såvel den negative indkomst som
personfradrag kommer så din ægtefælle til gode.

Mvh. JørgenE

Fra : Nico de Jong

Dato : 13-08-03 06:57

"JørgenE" <elsted@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver personfradraget ikke tabt, og såvel den negative indkomst som
> personfradrag kommer så din ægtefælle til gode.

Ah, så var det det jeg kunne huske.
Tak for genopfriskningen
Nico

Fra : David T. Metz

Dato : 14-08-03 12:01

JørgenE skriblede:
> "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev
>
> Det er nu ikke korrekt. Har du f.eks. 100 t.kr. i løn og renter på
> 110 t.kr. bliver de 10 t.kr. overført til fradrag næste år i
> kapitalindkomst. Personfradraget er derimod tabt.

Det har jeg så overset. Kan du henvise mig til en
(lignings-/borger-)vejledning eller lignende? Min kæreste (som jeg altså
ikke er gift med) udnyttede nemlig ikke sit personfradrag sidste år og
dermed heller ikke sit rentefradrag. Hvis hun kan udnytte sidste års
rentefradrag i år er det jo en fordel.

Fra : JørgenE

Dato : 14-08-03 21:05

> [...]
> ikke er gift med) udnyttede nemlig ikke sit personfradrag sidste år og
> dermed heller ikke sit rentefradrag. Hvis hun kan udnytte sidste års

Personfradraget gives først efter rentefradraget, så hvis hun med
rentefradrag kommer ned i f.eks. kr. 1.000 skattepligtig indkomst får hun de
kr.. 1.000 i værdi af personfradrag. Så inden personfradrag skal hun være i
minus så overføres det aut., og I behøver ikke at huske på det, det ordner
systemet.

Mvh. JørgenE
(Registreret revisor FRR)